Ducati Desmo 400SS

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Min passion för hojar med lite cc är enorm. Nu har jag trillat över en 400SS, dock ingen modell jag hört något om. Sökte här, men fick inte upp något mer än att den just fanns.

Finns det någon som sitter inne med info om dessa hojar? Behöver veta precis allt där finns att veta, vad man ska kolla på vid köp osv.

Skickar med en bild. Priset är iallafall överkomligt. 14.000:-

Bifogat

• ducce.JPG
    ducce.JPG
    35.8 KB · Visningar: 221
Det var en :tummenupp Ducati men jag vet inget den. Skulle själv kunna tänka mig en Ducati stånka av äldre modell.

Det är exakt samma hoj som Ducati 750 Sport som såldes i Sverige 89-90 förutom motorn, som är en nedfodrad variant av Panta-motorn Tyvärr med samma bakvända topp och Weber som 750:n.

Att se upp med:

Bakre tankfästet är felkonstruerat, enkelt åtgärdat i och för sig, men kolla att tanken sitter fast.

Framgaffeln är en simpel 40mm marchozzi som alltid läcker från packboxarna.

Bromsskivornas infästning mot fälgarna medger inte tillräcklig värmeavledning varvid skivorna slår sig ofelbart vid bankörning. Finns bättre, flytande, hos Biscaya.

Webern är så kass att jag inte orkar utveckla det här. Insugsrörens längd ar avstämda för mellanregistret, passar inte den annars varvvilliga motorn alls.

Svingen är för klen för passagerare, spricker i svetsarna, och om svingen håller så spricker vevhuset i svinginfästningen istället.

Den svarta motorn blir omedelbart ful.

Slavcylindern till kopplingen (som sitter i kåpan) brukar ge upp efter 500 mil, förbättrad version säljs av Biscaya.

Infästningen av drevet på utgående axel brukar funka så länge du inte rör den, men om du byter drivpaket utan att uppdatera infästningen så går den ofelbart sönder samt splines på axeln rensas.

Summa:
En riktig skithoj som med sina skottkärrehjul är nästintill värdelös att köra. Köp en fin Honda CBX 550 -82:a istället om du gillar småcyklar för 14 000!

Ten-0 skrev:
2245033 Min passion för hojar med lite cc är enorm.

Samma här, jag har en pervers passion för högvarviga små motorer (helst fyrcylindriga)
Visst, dom är slöa jämfört med litershojar, men jag behöver inte massor med effekt för att ha kul..

Udda tekniska lösningar gillar jag också, och Desmo räknas väl dit, eftersom det ändå inte fyller någon funktion annan än att vara onödigt komplicerat.

Sen gillar jag även tvåtaktare, fast där är det ju så vanligt med småmotorer så där skulle det sitta mumma med 500cc eller mer...

Last edited:
GuW skrev:
2245627 Desmo räknas väl dit, eftersom det ändå inte fyller någon funktion annan än att vara onödigt komplicerat.

Det är väl en funktion så god som någon? Glöm inte att den också ser till att alla Ducati-verkstäder har mycket att göra så på ett sätt är Desmo ett slags välfärdssystem snarare än ett ventilstyrningssystem.

DR-Zätare skrev:
2246098 Det är väl en funktion så god som någon? Glöm inte att den också ser till att alla Ducati-verkstäder har mycket att göra så på ett sätt är Desmo ett slags välfärdssystem snarare än ett ventilstyrningssystem.

Låter som en typiskt luttrad Ducatiägare av rang som själv har lång erfarenhet av just Ducati ägande. eller inte.

Är man normalt händig så kan man justera ventilerna själv på både 2v och 4v. Man behöver förvisso byta en del shims om man måste justera, men dessa tillhandahålls av alla Ducceverkstäder. Kamremsbyte är inte heller svårt och går på någon timme.

Just den där hojan kanske inte är den roligaste 400 duccen att köpa, men det finns andra, modernare, varianter. Både Monster och SS modellerna tillverkades med 400cc motorer för den japanska marknaden åtminstone fram till -01. Vill minnas att dessa var nedslevade 600 motorer, fast med samma fuggar osv. Om de fanns/finns med insprutning eller inte vet jag faktiskt inte, men det är inte helt otroligt.

DR-Zätare skrev:
2246098 Det är väl en funktion så god som någon? Glöm inte att den också ser till att alla Ducati-verkstäder har mycket att göra så på ett sätt är Desmo ett slags välfärdssystem snarare än ett ventilstyrningssystem.

Bland det klokaste som någonsin skrivits på SH :Bugar för din visdom :hihi :hihi

//Peter

Tooby skrev:
2245076 Det var en :tummenupp Ducati men jag vet inget den. Skulle själv kunna tänka mig en Ducati stånka av äldre modell.

Jag med.. en 1993:a kanske vore fin..
superMono93.jpg

amullo skrev:
2246140 Låter som en typiskt luttrad Ducatiägare av rang som själv har lång erfarenhet av just Ducati ägande. eller inte.

Är man normalt händig så kan man justera ventilerna själv på både 2v och 4v. Man behöver förvisso byta en del shims om man måste justera, men dessa tillhandahålls av alla Ducceverkstäder. Kamremsbyte är inte heller svårt och går på någon timme.

Luttrad är jag efter det ägandet men jag hade inte min Ducce särskilt länge, två säsonger ungefär. Det var en 916 -94. Grym hoj men kostade mer i underhåll än vad jag tyckte det var värt. Jag har inte den tekniska begåvningen, verktyg, lokaler eller den tid som krävs för att lära och utföra det du skriver. Det är säkert busenkelt men jag tyckte det var nog jobb att justera ventiler utan schims på min förra enstånka (KTM har justerskruvar istället för schims). Framförallt har jag självinsikten att inte lita på mig själv när det gäller att uföra sådana jobb vilket kan få hyfsat kostsamma efterföljder om man slarvar eller gör något fel.

Använder man Desmo för att få en exaktare styrning av ventilerna än med vanliga fjädrar? Jag har svårt att greppa anledningen till varför man använder desmodronisk styrning (förutom att det är otroligt coolt naturligtvis) eftersom konventionella fjädrar verkar klara av varvtal i alla fall uppåt 15 - 16 000 och varvar ens Ducces Superbike eller Supersport racers så mycket?

Last edited:
Såvitt jag förstår så har desmon vissa fördelar gentemot "vanliga" fjädrar.

Framförallt så är det väll just den precisa styrningen av ventilerna som är största fördelen. Detta är ju dels viktigt för varvtalen, men även för möjligheten av val av kamaxellober, acceleration av ventilen/vippan OSV.

Att det går att varva 15.000+ varv med vanliga ventiler är en sanning med modifikation. Det gäller rad4 motorer där du enbart har en kamaxel/ventilrad och mindre förbränningsrum. Jämför istället med 1000cc sporttwinnar på marknaden (det finns ju inte så många kvar tyvärr) och vad de varvar.

En sak som ofta tas upp som en nackdel, men som jag anser vara en fördel är friktionen. Man klarar lätt att dra runt en kamaxel på en desmo med ena handen direkt på kammen. Om det går med en konventionell styrning med fjädrar har jag faktiskt inte provat, men jag inbillar mig att så inte är fallet. I så fall så skulle desmosystemet ha en LÄGRE friktion/motstånd att arbeta mot.

Men naturligtvis är den främsta anledningen att ha det på gathojar enbart märkesgimmick relaterat. En sportducce SKALL ha torrkoppling, desmosystem, bromsar från Brembo och fjädring från Öhlins samt avgassystem från Termignoni. Det bara är så..

Men på de mindre motorerna så överger Ducati vissa delar som alltid funnits. Fler hojar får konventionella "blöta" kopplingar och enklare fjädring från både Showa eller Boge/Sachs.. Bromsskivorna är inte längre dubbla 320mm semi-flytande Brembo utan kan vara fastmonterade med flytande ok eller ibland bara en skiva.

EDIT: Troy Bayliss 999F-06 skall enligt uppgift ligga runt 14.000 RPM, men hur mycket sanning det är i det vetif*n.. Körbarheten verkar det iallafall inte vara några problem med. :bow

amullo skrev:
2246410
EDIT: Troy Bayliss 999F-06 skall enligt uppgift ligga runt 14.000 RPM, men hur mycket sanning det är i det vetif*n.. Körbarheten verkar det iallafall inte vara några problem med. :bow

Ska man prata racer-hojar så kör väl alla MotoGP-fabrikat förutom Ducati och Suzuki med konventionell ventilstyrning? Ducce kör Desmo och Suzuki kör väl numera med pneumatisk styrning? De varvar ju också över 14.000, både radfyror och V5:or... Fast det kanske är lite ojuste att jämföra Superbike med MotoGP.

DR-Zätare skrev:
2246746Fast det kanske är lite ojuste att jämföra Superbike med MotoGP.

Jo.. men det är ju samma lika igen.. WSBK hojen har fortfarande bara 2 cylindrar.. MotoGP har fortfarande minst 4 cylindrar oavsett märke (inkl Ducati)

Jag vill minnas att Petronas hojen i WSBK också körde med någon form av pneumatik.. eller är jag ute och cyklar här?

Ducati kommer ju iallafall att börja sälja en L4 hoj med twinpulse (dvs båda parcylindrarna tänder samtidigt), men med tanke på att den hojen skall varva runt 14.000 med desmosystem.. vi får se. Enda nackdelen med den är ju priset.. 539.900:- är ju lite mycket tillochmed för en ducce.

amullo skrev:
2246809 Jo.. men det är ju samma lika igen.. WSBK hojen har fortfarande bara 2 cylindrar.. MotoGP har fortfarande minst 4 cylindrar oavsett märke (inkl Ducati)

Jag vill minnas att Petronas hojen i WSBK också körde med någon form av pneumatik.. eller är jag ute och cyklar här?

Ducati kommer ju iallafall att börja sälja en L4 hoj med twinpulse (dvs båda parcylindrarna tänder samtidigt), men med tanke på att den hojen skall varva runt 14.000 med desmosystem.. vi får se. Enda nackdelen med den är ju priset.. 539.900:- är ju lite mycket tillochmed för en ducce.

Du menar Desmosedici RR? Vilken dröm den hojen är! Jag har haft den som skrivbordsbild sedan första dagen jag såg den! Jag tycker inte det är speciellt dyrt med 539.900:- för den hojen med tanke på vad man får. Däremot är det mycket mer än vad jag har råd med.

Petronas vet jag inte vilken slags ventilstyrning de hade i WSBK men Aprilia hade pneumatisk styrning på sin MotoGP hoj Cube, en trecylindrig sak.

En konventionell ventilstyrning borde vara tyngre att dra runt för hand än en desmodronisk eftersom du i den konventionella även måste pressa ihop ventilfjädrarna. Vipparmarna i desmo är väl inte fjäderbelastade utan det är kamaxeln som styr både öppning och stängning av ventilerna via vipparmarna? Det innebär i sin tur inte egentligen att friktion står för det högre moståndet i den konventionella styrningen utan motståndet ifrån fjädrarna. Jag inbillar mig att det borde förhålla sig på samma sätt som stötdämpare med olika hårda fjädrar, de är olika tunga att pressa ihop utan att friktionen är olika i de olika stötdämparna.

PS: Det jag saknar mest från min Ducce är ljudet av torrkopplingen!

För övrigt anser jag att hojen som tråden ursprungligen handlade om är GRYMT snygg och tycker helt klart att du ska köpa den! Den kan dock ha ett ganska stort behov av kärlek för att fungera problemfritt...

Last edited:
Jag håller med dig DR-Zätare.. Desmosedici RR modellen är drömmen.

Angående desmosystemet kontra konventionellt system så är det ju intressant det du säger. Med fjädrar så arbetar ju kamaxeln mot fjäderspänning när ventilen skall öppna. Detta leder till att mer kraft måste användas än om ventilen vore obelastad. I desmosystemet så finns det inget annat än en lätt hjälpfjäder för kammen att jobba mot.

Vissa säger att det konventionella systemets fjäderverkan tas ut, eftersom fjädern hjälper kamaxeln runt när stängning sker. Alltså kammen måste ha mer kraft vid öppning, men återfår det då den skall stängas eftersom ventilfjädern "skjuter på".

Jag köper inte riktigt det argumentet eftersom att detta enbart vore sant om ventilen skulle "slå" igen utan att behöva bromsas av kamaxeln. Men nu bromsas ju igenstängning av kammen då ventilen inte får stängas för fort. kammen måste "bromsa" eftersom det ligger i fast läge med kamkedja/kamrem och de andra ventilerna.

På desmosystemet så är den kraften som krävs att driva runt kammen låg, både vad gäller öppning och stängning. Således borde motorn inte behöva "spilla" lika mycket kraft för denna operation.

Är jag ute och cyklar? Förmodligen.

EDIT: Hur som haver så är det ju en 400cc 2V vi diskuterade från början..

Last edited:
Fist Woman skrev:
2245193
Summa:
En riktig skithoj som med sina skottkärrehjul är nästintill värdelös att köra. Köp en fin Honda CBX 550 -82:a istället om du gillar småcyklar för 14 000!

Känns väl inte så prisvärd när du räknat upp alla fel. Men ändå kan jag inte låta bli. Kommer åka och kika på den, meningen är att använda den som söndagsåkafordon. Då pillar jag gärna med nöje.

Tack för infon btw.
:tummenupp

amullo skrev:
2247076

Jag köper inte riktigt det argumentet eftersom att detta enbart vore sant om ventilen skulle "slå" igen utan att behöva bromsas av kamaxeln. Men nu bromsas ju igenstängning av kammen då ventilen inte får stängas för fort. kammen måste "bromsa" eftersom det ligger i fast läge med kamkedja/kamrem och de andra ventilerna.

Jag håller med, jag ägnade några tankar åt det också men eftersom fjädrarna är den enda egentliga skillnaden jag kan komma att tänka på såhär på rak arm så antog jag att de måste vara skillnaden.

Det enda sättet är nog att leta reda på någon med en Mille eller SP-1:a och helt sonika riva deras topp så att vi kan prova. :)

DR-Zätare skrev:
2246230 Använder man Desmo för att få en exaktare styrning av ventilerna än med vanliga fjädrar? Jag har svårt att greppa anledningen till varför man använder desmodronisk styrning (förutom att det är otroligt coolt naturligtvis) eftersom konventionella fjädrar verkar klara av varvtal i alla fall uppåt 15 - 16 000 och varvar ens Ducces Superbike eller Supersport racers så mycket?

Det är inte bara varvtalet, men det är en del i anledningen... Med Desmostyrda ventiler kan du köra vassare kammar på högre varv än med motsvarande konventionellt styrda ventiler.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back