Ducati Desert-X

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En modell som det skrivits mycket litet om, märkligt nog.

Ganska trevliga specar i en intressant klass!

Vad tror vi?
 
Jag tror att den är för dyr.

Kanske framtiden utvisar att den har kapacitet att fylla prislappen?
 
Kommer sälja som smör, ballast i klassen.

Att den är 20 tkr dyrare än konkurrenterna är nog av underordnad betydelse.
 
Jag har bestämt mig för att inte köpa fler bensinhojar, annars hade en sådan nog redan varit beställd.
 
Med tanke på att KTM Super Adventure R verkar ligga på 198k för 2022 års modell tror jag Desert X kommer sälja bra till priset som verkar vara 169k.
Även jämfört med Africa Twin ligger den ju bara 5k högre i pris, så jag vet inte riktigt hur den skulle kunna vara "för dyr". Jag skulle nästan vilja påstå att den är förvånansvärt billig.
 
Med tanke på att KTM Super Adventure R verkar ligga på 198k för 2022 års modell tror jag Desert X kommer sälja bra till priset som verkar vara 169k.
Även jämfört med Africa Twin ligger den ju bara 5k högre i pris, så jag vet inte riktigt hur den skulle kunna vara "för dyr". Jag skulle nästan vilja påstå att den är förvånansvärt billig.
Därför att superadventure är att jämföra med multi V4.
Jag ser denna som dyr för att jag lägger den i mellanviktskategorin, tänk 890/901, 850GS, till och med Tuareg. Africa är också dyr för vad den levererar.

Kanske jag har fel, och denna skall matchas med 1290 ADV R & 1250GS, trots att den har maskin från "lilla" multi V2.
Framtiden lär utvisa.
 
Därför att superadventure är att jämföra med multi V4.
Jag ser denna som dyr för att jag lägger den i mellanviktskategorin, tänk 890/901, 850GS, till och med Tuareg. Africa är också dyr för vad den levererar.

Kanske jag har fel, och denna skall matchas med 1290 ADV R & 1250GS, trots att den har maskin från "lilla" multi V2.
Framtiden lär utvisa.
Du har en poäng. Det är lite för många olika storlekar nu för tiden så det är svårt att dra några raka paralleller mellan tillverkarna.

Jag tror dock att det duger gott med "lilla" motorn med tanke på avsett användningsområde, men den hade dock kunnat få vara lite lättare.
Ducatister verkar överlag inte vara så brydda över prislappen, så jag tror ändå den kommer sälja hyfsat. Om genomsnittlig köpare kommer köra annat än asfalt med den är dock tveksamt.
 
Det finns ju en del att välja på i segmentet.
Om MV kommer så ser väl de också OK ut
Sedan är det ju Norden 901 :)
 
Du har en poäng. Det är lite för många olika storlekar nu för tiden så det är svårt att dra några raka paralleller mellan tillverkarna.

Jag tror dock att det duger gott med "lilla" motorn med tanke på avsett användningsområde, men den hade dock kunnat få vara lite lättare.
Ducatister verkar överlag inte vara så brydda över prislappen, så jag tror ändå den kommer sälja hyfsat. Om genomsnittlig köpare kommer köra annat än asfalt med den är dock tveksamt.
Jag tror också att det räcker. Om man ska köra den ut i buskaschen. Men jag hade hellre betalt 120/30 än 170. Inte minst därför att andra hojar som siktar mer på spenaten ligger där.
Jag tänker mig att de som köper en fullstor adventure (eller någon annan hoj för närmare 200lök) är en prylgalen man 50+ , som fullkomligt skiter pengar, och skall ha det värsta /häftigaste snarare som statuspryl än för att det är bättre (vem annars vill ha radar på en hoj?). Jag inbillar mig att för honom är det besvärligt att den har "lilla" motorn. (Här jobbar vi med fördomar)
 
Jag tror också att det räcker. Om man ska köra den ut i buskaschen. Men jag hade hellre betalt 120/30 än 170. Inte minst därför att andra hojar som siktar mer på spenaten ligger där.
Jag tänker mig att de som köper en fullstor adventure (eller någon annan hoj för närmare 200lök) är en prylgalen man 50+ , som fullkomligt skiter pengar, och skall ha det värsta /häftigaste snarare som statuspryl än för att det är bättre (vem annars vill ha radar på en hoj?). Jag inbillar mig att för honom är det besvärligt att den har "lilla" motorn. (Här jobbar vi med fördomar)
Fördomar spar mycket tid.
 
Jag tror också att det räcker. Om man ska köra den ut i buskaschen. Men jag hade hellre betalt 120/30 än 170. Inte minst därför att andra hojar som siktar mer på spenaten ligger där.
Jag tänker mig att de som köper en fullstor adventure (eller någon annan hoj för närmare 200lök) är en prylgalen man 50+ , som fullkomligt skiter pengar, och skall ha det värsta /häftigaste snarare som statuspryl än för att det är bättre (vem annars vill ha radar på en hoj?). Jag inbillar mig att för honom är det besvärligt att den har "lilla" motorn. (Här jobbar vi med fördomar)

Tja, någon måste ju föda begmarknaden också och alla kan ju inte köra silverpil från femtiotalet?
 
Tja, någon måste ju föda begmarknaden också och alla kan ju inte köra silverpil från femtiotalet?
Tog det?
Tycker bara att många hojar i det segmentet verkar sikta in sig mer och mer på fredde-nerven och mindre och mindre på hojkörande.
Men det är ju min åsikt.
 
Jag tror också att det räcker. Om man ska köra den ut i buskaschen. Men jag hade hellre betalt 120/30 än 170. Inte minst därför att andra hojar som siktar mer på spenaten ligger där.
Jag tänker mig att de som köper en fullstor adventure (eller någon annan hoj för närmare 200lök) är en prylgalen man 50+ , som fullkomligt skiter pengar, och skall ha det värsta /häftigaste snarare som statuspryl än för att det är bättre (vem annars vill ha radar på en hoj?). Jag inbillar mig att för honom är det besvärligt att den har "lilla" motorn. (Här jobbar vi med fördomar)
Kolla filmen. VM i crossbuss delvis klassen 50+.
Jag kollade halva filmen för miljön. Tänkte att där kunde man hängt med på en Suzuki gs1000g och ett par halvslitna tkc80.
Fram till de delade upp sig i två grupper.
All the Kings horses and all the Kings men...
Åk inte i mindre grupper än fyra när hojarna väger 300+

Fin miljö som sagt. :)

 
Tog det?
Tycker bara att många hojar i det segmentet verkar sikta in sig mer och mer på fredde-nerven och mindre och mindre på hojkörande.
Men det är ju min åsikt.
Du har ju rätt i det, men det vi idag kallar "enkla bashojar" är gårdagens teknikmonster...
 
Du har ju rätt i det, men det vi idag kallar "enkla bashojar" är gårdagens teknikmonster...
Förvisso, nu är ju inte jag emot teknik per se, jag bara föredrar variabel ventillyft, överladdning och spännande legeringar över blåtandsuppkoppling och radar på min motorcykel.


On topic.
https://www.ducati.com/ww/en/bikes/desertx/desertx-937
On topic så är väl 202kg torr lite mycket?
Om de går för en mer offroad - orienterad mellanklassare? Aprilian ligger på 204 våt, kotten 210, också våt. Iofs uppgivna siffror.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top