Ducati 996SPS med 1198 motor

Vackert! :Bugar

Klarar chassiet av den ökade effekten utan problem? Hur är 996'ans chassi jmf med 1198?

Chassiet är väldigt likt 1X98, samma geometri och styrka så det funkar fint, nersidan är nåt kg till i vikt.

återfödde; det är en 90 graders twin.
 
återfödde; det är en 90 graders twin.
Tackar. :Bugar
Blev lurad av kamremsdrivningen.
Men den sitter ju inte på vevaxeln utan ovanför vevaxeln.
Det är ju en varvtals reducering 2:1 (som inte syns) vevaxel till kamremsdrivhjulen.
 
Chassiet är väldigt likt 1X98, samma geometri och styrka så det funkar fint, nersidan är nåt kg till i vikt.

återfödde; det är en 90 graders twin.

Kompensera med lägre vikt på föraren så har du ett vinnande konsept !:tummenupp

BTW har du tid någon kväll att kolla mappen i min hoj?
Den står hos Patrik nu.
 
Jaså är den klar redan, det var kvickt. Pinglar dig.

När du ändå har brallerna nere se till att shimsa vevaxelgivaren, den som sitter bredvid vattenpumpen. Och kolla även att drivande kamhjulen sitter fast.
 
Last edited:
Precis som brorsan så tycker jag grafer gärna med japsreferns vore kul. Även Gotlandsfilmen!

Hojen går, det märker man.. Fy f*n! :eek:
 
Helrätt bygge!:tummenupp
Har samlat på mig delar till något liknande och börjar bygga i vinter, men den har bara halva din slagvolym...
 
jaja, den snutten från Gotland ja.
Filmat från Mr P's cbr1000rr 2008, det är med gamla kamsetupen, den röda i grafen nedan, den senaste i blått.

http://www.youtube.com/embed/DACCG7s66ns

996SPS1198_CamTest.jpg
 
Nu blir jag sugen på att skotta i 1102-kit med segjärnsfoder i Aprilian i vinter.. den ska ju ändå isär för att mäta att vev/ram-lager inte har tappat för mycket metall i sommar.
 
jaja, den snutten från Gotland ja.
Filmat från Mr P's cbr1000rr 2008, det är med gamla kamsetupen, den röda i grafen nedan, den senaste i blått.

http://www.youtube.com/embed/DACCG7s66ns

996SPS1198_CamTest.jpg


Projektmotor inköpt till CBRen...
Jag ger mig inte!
Det räcker om jag åker ifrån dig en gång på rakan va?
Och slutar det med en rökpuff så är man obesegrad! :D
 
Projektmotor inköpt till CBRen...
Jag ger mig inte!
Det räcker om jag åker ifrån dig en gång på rakan va?
Och slutar det med en rökpuff så är man obesegrad! :D

Trycker du även ur dig oljan så kommer han verkligen inte ikapp dig ;)
 
Sånt håller jag inte på med! :D
Men kommer en vevstake ut så är det kanske lite svårt att låta bli att förorena lite.

Tänk om han stoppar i en 1199 motor sen då när den kommit ut. :)
Läst om 112mm kolvar o kortslagig som fan och nånstans mellan 185-200 bhp.

Riktigt het sleeper detta bygge förresten, verkar gå bra :tummenupp
 
jaja, den snutten från Gotland ja.
Filmat från Mr P's cbr1000rr 2008, det är med gamla kamsetupen, den röda i grafen nedan, den senaste i blått.

http://www.youtube.com/embed/DACCG7s66ns

http://hypertrick.net/upload/file/996SPS1198_CamTest.jpg

Riktigt kul att du lägger upp en tråd om ditt bygge här Tom! Svenska Ducatiforumet är ju inte läsbart för HD-ägare :D

Har haft nöjet att vara hojgaragegranne med dig många år nu. Det är ju lite fascinerande egentligen, att två bohemer med samma nerv för att behålla och optimera sin gamla twinhoj år efter år, i en miljonstad hamnar i samma hojgarage. Motorbyte till större slagvolym på båda hojarna med blott ngt års åtskillnad, sammaledes med byte till segjärnsburkar osv.

Sammarbetet har under alla år varit ett nöje från min sida. Våra twinnar har ju sannerligen inte mycket gemensamt förutom bränslet, men ändå hittar vi ständigt gemensamma och intressanta problem vi råkar på. Och inte sällan visar det sig, att vi kommit till samma slutsats på problemet nästa gång möts.
 
Last edited:
Trycker du även ur dig oljan så kommer han verkligen inte ikapp dig ;)

Det knepet har ju Tom redan lärt sig :mantorp

Ja va fan gör man då?

Köper en BMW S1000RR?

Har ju haft nöjet att vara hojgaragegranne med dig många år nu. Det är ju lite fascinerande egentligen, att två bohemer, med samma nerv för att behålla och optimera sin gamla twinhoj år efter år, i en miljonstad hamnar i samma hojgarage.

Av det jag lärt känna er båda så är ni precis samma typ, perfektionister ända ut i fingerspetsarna, fantastisk! :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top