Ducati 916 VS 996 VS 998?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Inte nu :-(
Vad är skillnaderna mellan dessa modeller.... Några stora uppdateringar som skett under årenslopp?

Ps. Kan det stämma att en 916 skulle ligga i För. klass 3??, detta enl. en annons på blocket.. Ds.
 
jo men du kan få en moppe på 100hk plus turbo på blocket :rolleyes:

Seriöst, vem litar på blocket annonser :p
 
Vet att en hel drös 996or reggades fel av den svenska importören, så de står skrivna som en helt annan effekt/vikt i registret.... har några polare som har en sådan, och den är bra billig i försäkring.. vet dock inte vad som händer vid en olycka, men som sagt så är det ju importören som gjort fel.
 
"jo men du kan få en moppe på 100hk plus turbo på blocket

Seriöst, vem litar på blocket annonser"


Som jag trodde..., men det var ju inte huvudfrågan....
 
Mattiaz skrev:
...vet dock inte vad som händer vid en olycka, men som sagt så är det ju importören som gjort fel.

Japp, och det är du som blir utan ersättning. Kul va!
 
Teddy skrev:
Japp, och det är du som blir utan ersättning. Kul va!

Inte särskillt... därför väljer man att åka annat, eller en "rätt" reggad Ducce :)

Det finns ju dock fortfarande mängder av hojar som hänger kvar sen man endast fick ha 100 hk i sverige, och många av dessa är fireblade´s ..
 
ski_extreme skrev:
Vad är skillnaderna mellan dessa modeller.... Några stora uppdateringar som skett under årenslopp?

Ps. Kan det stämma att en 916 skulle ligga i För. klass 3??, detta enl. en annons på blocket.. Ds.

916
916 BIP
916 SP
916 SPS
955
996
996S
996SPS
998
998S
998R
999
999R

En massa modeller blir det, vet dock inte all skillnader mellan dom, 955an var dock en modell som togs fram för att homologera in Ducati i Amerikanska Superbikemästerskapen och det kan inte finnas många sådana på gatan. Sedan kommer jag inte ihåg om det fanns en 996R också.

Och ja en Ducce kan gå i klass 3 om det är en -97 eller -98
(har min ute på blocket)

Folksam (tex) säger: "Vi går på fabriksuppgifter även om du reggar om motorcykeln". Jaha, och 97-98 var dom på 50hk...

Emullo eller Amullo borde kunna redovisa lite skillnader mellan modellerna, eller?
 
K-Micke skrev:
Ja det finns en 996R också, med Öhlinsfjädring och shower-insprutning bl.a.
Jag tror att Bj.O.rn här på forumet har bäst koll på det där, har för mig att han skrivit om det redan i tidigare inlägg. En sökning kanske......

Jaa skicka honom ett pm det finns ingenting den mannen inte kan om Ducati!. :fakta
 
ski_extreme skrev:
Vad är skillnaderna mellan dessa modeller.... Några stora uppdateringar som skett under årenslopp?

Ps. Kan det stämma att en 916 skulle ligga i För. klass 3??, detta enl. en annons på blocket.. Ds.

Är väl bässt du får ett riktigt svar! :D

916 är grundmodellen och ärr på 916cc (109hk). BiPosto är den enklaste och en mer trimmad gatvariannt finns, och den heter 916SP (ca 120hk).

-98 togs motorn upp till 996cc på SP'ns efterfoljare, 916SPS (123hk). Året efter kom BiPosto'n med samma kubik, 996cc men med lite färre hästar (112hk). SPS'n döptes om till 996SPS utan några ändringar annat än lackat motorblock.

-01 kom en snikvariant av 996SPS som kallades för 996S. SPS motor i BiPosto-chassi (mindre kolfiber, enklare fjädring).

-01 996R lanseras med nya 998 Testastrettamotorn. (134hk)

-02 998Biposto (124hk), 998S(132hk)

-03 999BiPosto och 999S (samma motor som 998 men helt nytt chassi)

Utöver dessa finns rena tävlingsmodeller. De heter oftas RS och det är sådana Sköld och V-berg kör.

Med olika dekalkit kan man även få Foggy och Pista modeller. I grunden en SPS med sponsordekaler på.

955cc modellen av 916 är väldig ovanlig och förmodligen tillverkades det inte ens de stipulerade antal som SBK kräver av gatmodellen. Däremot levererades det ett antal cylinderkit för att bygga om 916 till 955cc.

Effekten jag angivit är ungefärliga bakhjulshästar. T ex har man på 998S mätt upp 146 vevaxelhästar!!

Försäkringsklassen för en 916 mellan -94 och -98 är 3:an. Beror på att Nordbeck, som var importör då, typade en 54kw tysklandsmodell som svensk hoj. Inga 916 som levereades till butikerna hade denna strypning, men premien blev låg så ingen brydde sig att klaga. :tummenupp
Tyvärr är det nästan inga F-bolag som tar denna strypning vid nytecknande av försäkringen idag, däremot om man haft en löpande försäkring på samma hoj sedan -98, så kan man ha fått behålla sin klassning.

Micke
Bankommittén
Svenska Ducatiklubben
 
ski_extreme skrev:
Vad är skillnaderna mellan dessa modeller.... Några stora uppdateringar som skett under årenslopp?

Ps. Kan det stämma att en 916 skulle ligga i För. klass 3??, detta enl. en annons på blocket.. Ds.

Uppdateringar har skett mer eller mindre varje år, fast man nåste verkligen titta efter ibland (kan vara att det är två istället för en bult till clipon-överfallet t.ex.)

916 Kom som strada '94, enkelsits, showakomponenter

916 Biposto 95-98; tvåsitsig verision av ovanstående, mindre och modernare dator.
Fick stålomspunna bromsslangar så småningom ('97 eller '98)

916 SP 95-96 samt SPIII '97; 916cc, vassare kammar, pankl stålstakar, alubakram, öhlinare bak, dubbla injektorer, gamla hederliga P8 datorn som kan sekventiellt sprut, bara en injektor under 6-7000 rpm, gjutjärnsskivor, en del kolfiber orginal, går inte att säga exakt för det beror på vad man hade hemma..

955SP '96 50 ex byggda för att homologisera 955cc för AMA.. ett fåtal letade sig tillbaka till europa.. tror SPIII byggdes på samma motorblock då den ska vara klar att stoppa i 955 kit i utan fräsjobb..

916 SPS '97-98: 996cc, Öhlins bak å på styret, nytt sandgjutet motorblock, lättare vev, större ventiler, vassare kammar, 4mm större borr än 916-motorn.. till '98 fick den pankl titanstakar, tunnare gods i ramen samt luftburk i kolfiber.

996 BP; 99-01: i grunden en 916 biposto med sps-motorn fast utan dom snabba bitarna.. den har alltså samma gamla kammar som gathojarna alltid har haft, stålstakar, tung vev osv.. dubbla injektorer, fast datorn fattar inte sånt så bägge injektorer är med jämt, vilket kan ställa till problem.. nya femekrade fälgar kom '00

996SPS; 99-00 Som tidigare, fast baserades på 996serieblocket
'99an var först ut med femekrade fälgar tillverkade av Brembo men med Marchessinimärke.. '00 fick den öhlinsgaffel..

996S '01 ersatte SPS-en.. nu en riktig SPS-motor i ett bipostochassie, gick att få som monoposto också tror jag..

996R; '01 998cc Homologiseringshoj för 998-motorn, mycket modifierad motor, helt nya toppar, kortare slag, mer borr.. showersprut å mycke nytt.. (desmoquattron går i graven efter 16 år, nu ska det heta testastretta..)

998 '02; 996R-motorn i ett bipostochassie (motorn lite mildare, inte så vässad som 996R..)

998S '02 nästan identisk motor som 996R

998R' 02 999cc Homologisering av 999-motorn för superbike, mera borr ändå än 996R motorn, nu 104 mm borr istället för 100.. och givetvis kortare slaglängd.. Notera att idag har bara 999R har denna motor, 999 samt 999S har 998-motorn..

Uppdateringar i princip varje år alltså, grafiken ändrades till '98 då den blev väldigt minimalistisk, bara ett litet ducatimärke på sidokåpan, modellbeteckning stod bara att läsa på bakkutsen i väldigt liten stil.. detta ändrades '99 då det stod "996" etc. på sidokåpan.. ramen bytte färg från den brons till "gun-metal" '00 eller om det var '01.. gafflarna fick titannitrerade underben '01 eller så..

998R hade öhlinsgaffel, glömde skriva det härovan.. 996R hade det inte..

Lite summariskt, men det går att skriva en bok i ämnet annars... har gjorts av många, dagens boktips blir således Ducati 916 av Ian Falloon..

/B
 
Som grund så kan man säga så här

916 från 94 till 98. 916 cc med 109 hästar

996 från 99 till 01. 996cc med 112 häst

998 från 02 till ?. 998 med 124 häst

Att hålla reda på S, SP, SPS, R, Senna, SPS Pista, Foggy replika, factory replika, limited, boström och alla andra specialare som rullat ut är nästan omöjligt.

Alla hojar som slutar på SP, SPS eller R är strikt ensitsiga, de GÅR alltså inte att skjutsa på. De är dessutom trimmade från fabrik och har bättre fjädringsgrejer.
 
ski_extreme skrev:
Tack!!

Och det är unifär lika med 748 förmodar jag.?

I princip, har inte funits så många specialmodeller, modellerna är biposto, SP, SPS å R

den senare S-modellen är en fortsättning på biposton när snikverisionen E kom

/B
 
Re: Re: Ducati 916 VS 996 VS 998?

EazyLiving skrev:

Tyvärr är det nästan inga F-bolag som tar denna strypning vid nytecknande av försäkringen idag, däremot om man haft en löpande försäkring på samma hoj sedan -98, så kan man ha fått behålla sin klassning.

Micke
Bankommittén
Svenska Ducatiklubben

Jag kollade med IF i veckan och det vart billigt som faen.......400:-/mån. Hel/helår. för en 916bip -97
 
Man hann bli snurrig........

Men om nån har skrotat sin Rmodell så kontakta mig för att få Öhlinsframgaffeln såld. :D

750RR
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top