Ducati 900 SL / SS på bana - Erfarenheter?

*Superlight* skrev:
P.S. Fast det hade ju varit jä.... kul om vi kunde kört på Duccekörningarna tillsammans :hihi

Det mesta som jag sagt är med lite ironi . Jag hade gärna haft en Ducati och kört Ducati träffar. Jag älskar 748 916 bla, bla men den som jag verkligen vill ha, har jag inte råd med :gråta

Det kanske är min avundsjuka som avspeglar sig, vem vet :tungan

Vi ses till våren....så får du övertyga mig på banan.

Mvh//ZS

Tänkta bara berätta vad som hände till slut....

Det blev en Ducati 900 Superlight från 1996.
Hittade en hoj i Tyskland som pasade både sinne och plånbok väldigt bra så *Superlight* och jag begav oss ut på en sann MCK Vilserunda till Berlin!
Nääää.... vi körde inte vilse alltså, vi bara hmmmm... vidgade våra vyer... flera gånger på samma ställe. :D
Skicket på hojen var bättre än jag någonsin kunnat hoppas på, hade sett massor av bilder men man vet ju ändå aldrig och ljudet.... ja, jisses... fr.o.m. nu älskar jag ljudet av en skramlande torrkoppling. :3freak

Jag hämtade *Superlight* klockan 05:15 på tisdagsmorgonen, det innebar färd hemifrån klockan 04:45. Tog färjan mellan Gedser o Rostock klockan 09:00 och var i Berlin ca: 13:30. Tittade, lyssnade kände o klämde o sen var det klart!
Passade på att besöka Louis Giga Store när vi ändå var på G samt gazzade satan upp tillbaka till Rostock för att hinna med lite julhandel av flytande varor på Stop and Shop innan färjan gick hem igen 21:00.

Duccen skall jag alltså ha till att köra bana med och som många här vet är jag knäpp så jag är bara tvungen att prova själv. Alla som har haft en synpunkt och åsikt om hurvida detta var klokt eller inte skall ha ett STORT tack men när så många säger "det går inte" så bara måste jag testa... :näsblod
Nu blir det till att regga den snarast så att jag kan provköra!

Det som skall göras för att få hojen lite rappare och mer anpassad till banan (när tid o pengar finns) är:
* Kraschpuckar
* Drevning 14 / 39 (aludrev bak) samt ny kedja
* Lättat svänghjul
* Kraschkåpor
* Projektorlampor fram, miniblinkers och annat bakljus.
* Stålomspunna bromsslangar
* Kolfiberljuddämpare
* KN Filter
* Dynojet, stage 2

Jag vet att det låter dyrt och mycket men detta är ett projekt som ska få ta lite tid. Hojen kommer dock att stå mig i ett lägre pris än om jag köpt en standard 900 SS här i Sverige.

Bifogat

• 900sl004.jpg
    900sl004.jpg
    65.8 KB · Visningar: 212
  • 900sl006.jpg
    900sl006.jpg
    59.1 KB · Visningar: 188
  • 900sl015.jpg
    900sl015.jpg
    70.8 KB · Visningar: 203
Grattis! Skönt att hjärtat bestämde till slut - eller var det annat som avgjorde?

Står det verkligen 7314 mil på mätaren?

Grattis!
Men, är det Horst från Bremen, med sin omtalade känsla för stil som dekalhottat hojen?

I övrigt ser det bra ut! Grattis till en skoj hoj!

/ Johan

Grattis. Men skippa Dyngojeten och bulta dit två FCR41 med en gång :tummenupp

Jälar, den va grann!! Grattis! Kan knappt vänta med att få se (och höra) den "in action" på SRW!! :tummenupp

Varföar har du inte visat mig den här tråden för Madicken? :fatta!
Det här verkar ju vara enda stället som jag kunnat säga att du onekligen har en skruv lös... :tungan

Ganska lustigt att du väljer en hoj som måste byggas om hur mkt som helst för att anpassas till bankörning istället för att köpa en som funkar direkt "ur lådan".
Men va fan det är dina pengar ju, hoppas du blir nöjd med den! :tummenupp

Fast rent ärligt så förstår jag inte varför du inte behöll den sura Hondan 600:an istället. :tungan

Ser bra ut!

Några tankar om bankittning:
*Högre fotpinnar. Det är något som släpar i tidigt.
*Lättat svänghjul är nog bra. Kolla även på lättare koppling.
*Kraschkåpor är ett bra val. Kraschpuckar likaså. Ducati-Kaemna har några som passar.
*Bromsar. SL´n har ju gjutjärnsskivor, så nya belägg och framförallt stålomspunna slangar är en bra uppgradering.

För övrigt kan du ju dra ett PM till Superlight
Han har kört på bana med den SL han hade tidigare och hade gjort en del fix för att den skulle gå bättre på bana. Han kan nog tipsa om några grejer.

duc916 skrev:
Grattis! Skönt att hjärtat bestämde till slut - eller var det annat som avgjorde?

Står det verkligen 7314 mil på mätaren?
Hjärtat och hjärnan, jag var bara tvungen att testa själv. Och jepp... det står 7314 mil på mätaren... kan man säga "ärliga" mil detta fallet. :tungan
Motorn har dock genomgått en totalrenovering och jag hoppas detta skall ge den en lång och mer eller mindre bekymmerslös livslängd.

Fakkverk skrev:
Grattis!
Men, är det Horst från Bremen, med sin omtalade känsla för stil som dekalhottat hojen?

I övrigt ser det bra ut! Grattis till en skoj hoj!

/ Johan
:confused:

Gustav O skrev:
Vem har satt på dekalerna? :skrämd

Grattis till nyförvärvet! :tummenupp
Kolla ovan, förmodligen Horst... :hihi

Jag gillar faktiskt dekaltrimmningen, tror ni mig nu när jag säger att jag är knäpp?

RedBaron skrev:
Grattis. Men skippa Dyngojeten och bulta dit två FCR41 med en gång :tummenupp
Kan du ta det där på svenska tack!!! :4skrika

Skulle inte Röde Baronen också införskaffa en SL? Tyckte en liten fågel viskade det i mitt öra...

CorbenDallas skrev:
Varföar har du inte visat mig den här tråden för Madicken? :fatta!
Det här verkar ju vara enda stället som jag kunnat säga att du onekligen har en skruv lös... :tungan

Ganska lustigt att du väljer en hoj som måste byggas om hur mkt som helst för att anpassas till bankörning istället för att köpa en som funkar direkt "ur lådan".
Men va fan det är dina pengar ju, hoppas du blir nöjd med den! :tummenupp

Fast rent ärligt så förstår jag inte varför du inte behöll den sura Hondan 600:an istället. :tungan
:lol Du är en kul kille Korven!
Klart jag har en skruv lös. Säg inte att det har undgått dig?
Pengar spelar faktiskt en stor roll i detta. Kunde inte hitta någon lämplig hoj som jag "kände" för till samma pengar som denna kommer att stå mig i. Kommer inte att satsa på nya prylar i första hand då vi ju förr eller senare ändå ska bada i bollhavet.

Angående sur 600:an. Visst det var en bra hoj men jag kunde inte ha en hoj i garaget eller mellan benen som jag hela tiden tänkt kalla "Horungen" ni som känner till historien förstår varför.

Duccen däremot ska få nåt fint namn, väntar just nu in förslag från Spanien... :hihi

amullo skrev:
Ser bra ut!

Några tankar om bankittning:
*Högre fotpinnar. Det är något som släpar i tidigt.
*Lättat svänghjul är nog bra. Kolla även på lättare koppling.
*Kraschkåpor är ett bra val. Kraschpuckar likaså. Ducati-Kaemna har några som passar.
*Bromsar. SL´n har ju gjutjärnsskivor, så nya belägg och framförallt stålomspunna slangar är en bra uppgradering.

För övrigt kan du ju dra ett PM till Superlight
Han har kört på bana med den SL han hade tidigare och hade gjort en del fix för att den skulle gå bättre på bana. Han kan nog tipsa om några grejer.
Fotpinnssats har jag redan spanat in men jag vill först testa hur och när dom tar i. Ska även kolla om det går att justera böjarna till mullerburkarna så att det skapas bättre frigång där. Gillar dessutom high level looken som ex. Monster har.

Alu korg till kopplingen och annat såsom titanskruvar - Jepp... så småningom...

Bromsar - Beläggen är flång nya och skivorna fullflytande (kanske std på SL, I don´t know). Stålomspunnet blir det definitivt.

Får hänga lite på Ducatis forum och ställa dumma Duccefrågor sen får vi se vad som händer.

Tack för tipsen! :tummenupp

Maverick_ou812 skrev:
:6surkart Gör du inget annat än studerar bilderna på min nya hoj!
Har jag inte ens reflekterat över men du har rätt. Måste bytas!

Är det inte lättare att lista vad som INTE ska ändras eller bytas? *muahaha*

RedBaron skrev:
Nä men på engelska: http://www.ducatitech.com/2v/fcr_faq.html

Det kommer nog en till våren :tungan

Jag har ett FCR 41 kit till salu till 900 SL.
Jag skulle emellertid rekommendera ett solokit för bättre högvarvsegenskaper.
När jag tänker efter så har jag nog nya högkompkolvar ligger och skräpar oxå.
ja just det... en väldigt fin 900 SL 94 står oxå och skräpar i garaget, jag slänger iväg den med om nu någon mer skulle vilja starta en 2v karriär.

Fist Woman skrev:
Jag har ett FCR 41 kit till salu till 900 SL.
Jag skulle emellertid rekommendera ett solokit för bättre högvarvsegenskaper.
När jag tänker efter så har jag nog nya högkompkolvar ligger och skräpar oxå.
ja just det... en väldigt fin 900 SL 94 står oxå och skräpar i garaget, jag slänger iväg den med om nu någon mer skulle vilja starta en 2v karriär.
En femhundring jämnt för allt skrotet ?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...