Ducati 900 SL / SS på bana - Erfarenheter?

Maverick_ou812 skrev:
Ursäkta en yngling... men vaffan är en R4:a? :va
attention9ha.gif

Radfyra, en gravt allergiutvecklande avart av motorkonfiguration. Avnjutes bäst i moster Agdas rostiga Hynda Kivik, men är inget att ha i en hojram.

OK, flamesuit on !

jocke i köping skrev:
Döööh.. säg det då för fan!! :4skrika :gnissla :hihi

RedBaron skrev:
attention9ha.gif

Radfyra, en gravt allergiutvecklande avart av motorkonfiguration. Avnjutes bäst i moster Agdas rostiga Hynda Kivik, men är inget att ha i en hojram.

OK, flamesuit on !
:whip Biiiiiach!!

Men man blandar inte termerna på det viset, vi har precis snackat R1 och R6. Att då helt plötsligt slänga in R4:a.... :gnissla

Visst 900 Superlight har sitt ursprung i tidigt 90-tal, men den känns inte omodern att köra och är väldig stabil och kvickstyrd, påstår man något annat så har man antingen kört en helt felinställd hoj, inte kört den alls :rolleyes:

Min lättade superlight ligger på 165 kg fulltankad gatlegal, räknat på originaleffekt blir det en vikteffekt på 2,06kg/hk
Räknat på verklig effekt i precis den hojen blir det 1.3kg/hk

Min 748 ligger på drygt 215kg fulltankad gatlegal, räknat på originaleffekt blir det en vikteffekt på 2,2kg/hk

Kämna har byggt en gatlegal 900 på 134,5kg, vilket oxo är mitt slutmål. Vikteffekten kommer då att hamna på under 1,1kg/hk :yoparty

748:an är väldigt dyr att lätta men det är inte 900:an, så vikt per hk är ganska lätt att få lika, visst är 748 stabilare och har högre toppfart men jag har i sommar saknat min mer lätthanterliga (och i mitt fall snabbare) Superlight på banorna.

En stor fördel med 900:an är att man lär sig KÖRA, man har inte en jä... massa effekt att ta igen det på rakorna som man tappat i kurvorna, du lär dig helt enkelt utnyttja hojen till max och finputsa din egen teknik.:tummenupp

Kan du inte köra fort med 80hk så kan du inte göra det med dubbelt upp heller:)

Skulle gärna vilja ha exempel på vad det är för reservdelar som är sååååå dyra, jag har upplevt nästan allt som billigare när jag bytte från Japps till Ducce.

Har byggt min ena Superlight helt runt en tom ram av delar köpta från Ducati, Ebay, Kämna, Blocket, Sporthoj och har när den är färdig en hoj som kostat mig ca: ¼ del av vad den brukar säljas för i Sverige, dyrt nääää....

Chronic skrev:
VARFÖR envisas med att försvara en bankörd hoj med näbbar & klor :7peta :gnissla Hojar pajar mer när man gasar satan PUNKT Nu släpper jag det tills nästa gång...

Läs mitt inlägg igen och läs rätt :7peta

Over and out.

*Superlight* skrev:
En stor fördel med 900:an är att man lär sig KÖRA, man har inte en jä... massa effekt att ta igen det på rakorna som man tappat i kurvorna, du lär dig helt enkelt utnyttja hojen till max och finputsa din egen teknik.:tummenupp

Skulle gärna vilja ha exempel på vad det är för reservdelar som är sååååå dyra, jag har upplevt nästan allt som billigare när jag bytte från Japps till Ducce.

Har byggt min ena Superlight helt runt en tom ram av delar köpta från Ducati, Ebay, Kämna, Blocket, Sporthoj och har när den är färdig en hoj som kostat mig ca: ¼ del av vad den brukar säljas för i Sverige, dyrt nääää....
Som jag brukar säga till dig... Du e inte riktigt klok!! :hihi :tummenupp

*Superlight* skrev:
Visst 900 Superlight har sitt ursprung i tidigt 90-tal, men den känns inte omodern att köra och är väldig stabil och kvickstyrd, påstår man något annat så har man antingen kört en helt felinställd hoj, inte kört den alls :rolleyes:

Min lättade superlight ligger på 165 kg fulltankad gatlegal, räknat på originaleffekt blir det en vikteffekt på 2,06kg/hk
Räknat på verklig effekt i precis den hojen blir det 1.3kg/hk

Min 748 ligger på drygt 215kg fulltankad gatlegal, räknat på originaleffekt blir det en vikteffekt på 2,2kg/hk

Kämna har byggt en gatlegal 900 på 134,5kg, vilket oxo är mitt slutmål. Vikteffekten kommer då att hamna på under 1,1kg/hk :yoparty

748:an är väldigt dyr att lätta men det är inte 900:an, så vikt per hk är ganska lätt att få lika, visst är 748 stabilare och har högre toppfart men jag har i sommar saknat min mer lätthanterliga (och i mitt fall snabbare) Superlight på banorna.

Då vi pratar om en 900SS 95-96:a, har jag provkört med relativt optimal inställning, vad det gäller häng/comp/Retur. Och upplevde den inte som speciellt snabbstyrd . Denna modell har en hjulbas 1410 mm, samt att gaffelvinkeln verkar ( vet ej ) ligga på < 25,5º.

Kan man inte lära sig KÖRA med mer hk?

I orginalutförande ligger vikten på 186kg torr, detta ger 0,4269 hk/kg. Att lätta den till 134,5kg är dyrt, då behövs kolfiber, titan, mindre batteri etc, hur ska man annars ta bort 51 kg? Detta är nog inte vad Mavrick_ou812 hade direkt tänkt sig.

När det gäller reservdelar, är det ganska självklart att man utgår från nya delar, och då räcker det med att du plockar fram reservdelslistan och börjar bläddra. Om man nu inte kan, eller får hjälp är service dyrare än på Japps – har precis en god vän som lämnade in sin 1000DS på 1200 mils service, slutnota 6000:-.

Sen argumentet att ” att kan man inte köra fort med 80hk, så kan du inte med dubbelt heller” håller tyvärr inte. Jag kan bara utgå från mig själv, och jag kör f*n så mycket långsammare runt en bana med 80hk. Dock så skall man inte ta renodlade räcers i beräkningarna, då det är som att jämföra äpple och bananer.

Om nu vi hade pratat om 748/749/916/996/998/999 så hade jag inte argumenterat. Men 900SS/SL är ingen supersport hoj, eller banhoj, speciellt inte Endurance hoj. Det finns endast tävlingar med dessa hojjar där alla leker på lika villkor.

Skulle du kunna tänka dig att köra ett ERF med din SL? Om ja, så skulle jag gärna ställa upp i ditt team nästa år:D

Nämn 1 tävling där det idag är någon med en 900SS som tävlar tillsammans med andra märke i 1000cc klassen.

Mvh//ZS

långt från temat.....

som i de flesta trådar så kommer man längre och längre från det ursprungliga temat......påminner lite om ryska posten.

många har svårt att ta av sig sina märkesglasögon, iofs gör det "diskussionen" lite intressantare.
självklart påstår ingen att man med en runt 15 år gammal hoj (ducce eller annan) kan tävla i moderna sammanhang, bara att titta på startlistor.
när de tävlande tekniskt är på en hög nivå så avgör effekt, däckval etc. kanske mer än föraren. kom nu inte dragandes med rossi bara...

vill däremot bestämt hävda att man kan köra fort med en ducce trots deras manko på effektsidan. på ss/sl speciellt kan man med enkla medel komma ganska långt.

tror ochså att en sådan hoj gör att man slipar tekniken då man inte har 160 hästar att falla tillbaka till.

tyvärr så beror nog premier och olycksstatistik på att man försöker ersätta erfarenhet och kunnande med för mycket effekt.

hamnade till slut själv långt från temat....

novecento skrev:
som i de flesta trådar så kommer man längre och längre från det ursprungliga temat......påminner lite om ryska posten.

många har svårt att ta av sig sina märkesglasögon, iofs gör det "diskussionen" lite intressantare.
självklart påstår ingen att man med en runt 15 år gammal hoj (ducce eller annan) kan tävla i moderna sammanhang, bara att titta på startlistor.
när de tävlande tekniskt är på en hög nivå så avgör effekt, däckval etc. kanske mer än föraren. kom nu inte dragandes med rossi bara...

vill däremot bestämt hävda att man kan köra fort med en ducce trots deras manko på effektsidan. på ss/sl speciellt kan man med enkla medel komma ganska långt.

tror också att en sådan hoj gör att man slipar tekniken då man inte har 160 hästar att falla tillbaka till.

tyvärr så beror nog premier och olycksstatistik på att man försöker ersätta erfarenhet och kunnande med för mycket effekt.

hamnade till slut själv långt från temat....
Inte alls! Du knöt ihop det på ett bra sätt.

Vacklar fortfarande men är jättesugen på Duccen.
Har tittat på vad man kan få för 40 - 45´i Sverige just nu.

GSXR 750 - 97/98
R1 - 98/99
CBR 929 - 98/99/00 (med lite prutmån)
Duccen 900 SS/SL skall hämtas i Tyskland och hamnar runt 40´för en 95:a

Vad fan ska man göra? *suck* :va

Maverick_ou812 skrev:
Vacklar fortfarande men är jättesugen på Duccen...
...Vad fan ska man göra? *suck* :va

Du ska köpa det du vill ha. Inte vad andra tycker att du ska ha.
Det blir oftast billigast att dessutom köpa det direkt utan "trygghetsgarderingar" i form av R1/R6/ZX XX/GSX-R osv. osv på vägen dit (för "dit" hamnar du förr eller senare).
Hur bra de än må vara så förtas glädjen om du innerst inne vill ha en 900 SL.
Egenskaper värderas olika av olika människor. Pungt.

Edit: Mellanslag

Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
Inte alls! Du knöt ihop det på ett bra sätt.

Vacklar fortfarande men är jättesugen på Duccen.
Har tittat på vad man kan få för 40 - 45´i Sverige just nu.

GSXR 750 - 97/98
R1 - 98/99
CBR 929 - 98/99/00 (med lite prutmån)
Duccen 900 SS/SL skall hämtas i Tyskland och hamnar runt 40´för en 95:a

Vad fan ska man göra? *suck* :va

Inget svårt val :tummenupp

benägen att hålla med fakkverk. följer man inte den egna vägen (tex val av hoj) ångrar man sig. inga kompromisser eller "goda råd" från andra. visar det sig sedan att det trots allt inte var rätt val.....so what! man är ju inte gift med hojen. bara att sälja.

om du verkligen får en sl för det priset så kan du knappast förlora ekonomiskt på saken. duccen är lättmekad och har mest karisma/kg. självklart ska du ochså utnyttja ducceklubbens banarrangemang. billigt sätt att ta reda på om bana är din grej.

försöker lägga upp en bild av min gamla ss, en hel del blingbling, jäkligt läcker.har ångrat mig varje minut sedan jag sålde....

[Zilversurfer] Då vi pratar om en 900SS 95-96:a, har jag provkört med relativt optimal inställning, vad det gäller häng/comp/Retur. Och upplevde den inte som speciellt snabbstyrd . Denna modell har en hjulbas 1410 mm, samt att gaffelvinkeln verkar ( vet ej ) ligga på < 25,5º.

Relativt optimal inställning, jojo, allting är ju relativt, den var med andra ord inte inställd efter dig och din körstil och det rörde sig bara om en provkörning. Hjulbasen går enkelt att korta, baken kan höjas eller framgaffeln sänkas efter förarens behov/körstil.

Kan man säkert, men du tvingas att lära dig KÖRA med bättre teknik snabbare när du inte har en massa extra pulver att falla tillbaka på.

I orginalutförande ligger vikten på 186kg torr, detta ger 0,4269 hk/kg. Att lätta den till 134,5kg är dyrt, då behövs kolfiber, titan, mindre batteri etc, hur ska man annars ta bort 51 kg? Detta är nog inte vad Mavrick_ou812 hade direkt tänkt sig.

Att lätta den till 134,5kg var mitt mål inte Mavericks, läs om läs rätt :hihi

När det gäller reservdelar, är det ganska självklart att man utgår från nya delar, och då räcker det med att du plockar fram reservdelslistan och börjar bläddra. Om man nu inte kan, eller får hjälp är service dyrare än på Japps – har precis en god vän som lämnade in sin 1000DS på 1200 mils service, slutnota 6000:-.

Vad ingick i servicen?

Sen argumentet att ” att kan man inte köra fort med 80hk, så kan du inte med dubbelt heller” håller tyvärr inte. Jag kan bara utgå från mig själv, och jag kör f*n så mycket långsammare runt en bana med 80hk. Dock så skall man inte ta renodlade räcers i beräkningarna, då det är som att jämföra äpple och bananer.

Jämföra äpple och bananer är ju precis vad du gör när du använder dig själv som exempel mot någon som precis har börjat köra hoj på bana, klart att man kör fortare med en snabbare hoj om man redan är en rutinerad banåkare.

Om nu vi hade pratat om 748/749/916/996/998/999 så hade jag inte argumenterat. Men 900SS/SL är ingen supersport hoj, eller banhoj, speciellt inte Endurance hoj. Det finns endast tävlingar med dessa hojjar där alla leker på lika villkor.

Ok, så du menar att alla dom som kör i dom tävlingarna bara drömmer det och vid målgången så upptäcker dom att dom varken kört ett endurancelopp eller ett lopp öppet för andra hojar än Ducati...:va

Skulle du kunna tänka dig att köra ett ERF med din SL? Om ja, så skulle jag gärna ställa upp i ditt team nästa år:D

Skulle jag gärna tänka mig att göra, då det är precis vad jag vill göra på sommaren, köra mycket bana för så lite pengar som möjligt och ha KUL :)

Nämn 1 tävling där det idag är någon med en 900SS som tävlar tillsammans med andra märke i 1000cc klassen.

Det var väl ERF som var tanken och där finns det väl andra hojar än 1000cc också, eller..., här är ett par länkar iaf

http://www.esprit-racing.com/cfe/1.htm

http://www.art-motor.de/sites/action/racing/sot_cup/punkte.htm

Finns fler länkar till liknande sajter om du vill ha :tummenupp

Fakkverk skrev:
Du ska köpa det du vill ha. Inte vad andra tycker att du ska ha.
Det blir oftast billigast att dessutom köpa det direkt utan "trygghetsgarderingar" i form av R1/R6/ZX XX/GSX-R osv. osv på vägen dit (för "dit" hamnar du förr eller senare).
Hur bra de än må vara så förtas glädjen om du innerst inne vill ha en 900 SL.
Egenskaper värderas olika av olika människor. Pungt.

Edit: Mellanslag

Klockrent :tummenupp

*Superlight* skrev:
[Zilversurfer] Då vi pratar om en 900SS 95-96:a, har jag provkört med relativt optimal inställning, vad det gäller häng/comp/Retur. Och upplevde den inte som speciellt snabbstyrd . Denna modell har en hjulbas 1410 mm, samt att gaffelvinkeln verkar ( vet ej ) ligga på < 25,5º.

Relativt optimal inställning, jojo, allting är ju relativt, den var med andra ord inte inställd efter dig och din körstil och det rörde sig bara om en provkörning. Hjulbasen går enkelt att korta, baken kan höjas eller framgaffeln sänkas efter förarens behov/körstil.

ZS:Att man måste göra så mycket för att få en 900SS körduglig visar bara hur underlägsen den är en vanlig standard Japps.

Kan man säkert, men du tvingas att lära dig KÖRA med bättre teknik snabbare när du inte har en massa extra pulver att falla tillbaka på.

ZS: Tekniken är i grunden densamma, men skiljer sig från förare till förare. Att du har extra pulver har du enbart nytta av på rakan, men försvårar i utgången på kurvor. Mer hk försvårar även inbromsningar, då hastigheten är högre. Inget säger att du måste ha bättre teknik med mindre hk, var har du hört det? På CSS...?

Att lätta den till 134,5kg var mitt mål inte Mavericks, läs om läs rätt :hihi

ZS:Varför drog du upp det från första början? Är detta det enda sätt att få 900SS till att bli körduglig. :)

Vad ingick i servicen?

ZS:Vanlig 1200 mils service hos Olle, det är inkl Ventiljustering.

Jämföra äpple och bananer är ju precis vad du gör när du använder dig själv som exempel mot någon som precis har börjat köra hoj på bana, klart att man kör fortare med en snabbare hoj om man redan är en rutinerad banåkare.

ZS:Jag jämförde mig själv, då det är den enda referens jag har. Du får väl låna ut din 900 SL till Mavrick och jag min R1:a, så får vi svar ganska snabbt.

Ok, så du menar att alla dom som kör i dom tävlingarna bara drömmer det och vid målgången så upptäcker dom att dom varken kört ett endurancelopp eller ett lopp öppet för andra hojar än Ducati...:va

ZS: Klart dom inte gör, jag tar inte ifrån deras glädje. Läste i deras reglementet i La Coupe de France Endurance. Detta är en serie där proffs till väldigt, väldigt amatörer tävlar (dock inte samtidigt) och tävlingen indelas i 4 olika motor kategorier upp till 1200cc (BMW). Det är ett öppet lopp i deras Endurance - dock tävlar dom olika klasserna mot varandra, samma som i dagens internationella Endurance. Men visst tävlas det med 900SS med visst resultat. Dock inga 90-tals modeller, som vi hela tiden diskuterar, eller hur?

Skulle jag gärna tänka mig att göra, då det är precis vad jag vill göra på sommaren, köra mycket bana för så lite pengar som möjligt och ha KUL :)

ZS:Med en 96:a 900SL?

Det var väl ERF som var tanken och där finns det väl andra hojar än 1000cc också, eller..., här är ett par länkar iaf

Detta är inte ERF - Endurance For Fun. Vad jag vet finns bara i Sverige.

http://www.art-motor.de/sites/action/racing/sot_cup/punkte.htm Senaste race 2003

Finns fler länkar till liknande sajter om du vill ha :tummenupp

ZS:Varför finns det inte 1 enda Ducati i ERF?

ZS: Mavrick_ou812 köp inte, och bli en trångsynt Ducatist - som tror att alla Ducati är super hojjar.
Kan lika gärna köra en Kawasaki ER-5 i nästa ERF

Last edited:
Zilversurfer skrev:
ZS:Jag jämförde mig själv, då det är den enda referens jag har. Du får väl låna ut din 900 SL till Mavrick och jag min R1:a, så får vi svar ganska snabbt.
Detta låter som en bra idé!
Då kan jag meddetsamma berätta vilken jag fortast lägger mig i bollhavet med! :3freak

Tror jag fortsätter toura med Viffern.... :hihi

Vill bara säga till alla: Jag uppskattar verkligen era åsikter och det är dessa diskussionerna som gör SH till en sån guldgruva!

ZS och *Superlight*:
Masa er nu till O´Learys imorgon kväll så fortsätter vi diskussionen där över några öl. Jag står för den första! :tummenupp

*Superlight* skrev:

ZS:Att man måste göra så mycket för att få en 900SS körduglig visar bara hur underlägsen den är en vanlig standard Japps.

Det är väl ungefär dom inställningar som dom flesta laborerar med för att ställa in hojen när gränsen är nådd för vad den klarar i standardutförande, inga konstigheter alls och är gjort på en liten stund som på vilken annan hoj som helst (om man inte har tummen mitt i handen),

ZS: Tekniken är i grunden densamma, men skiljer sig från förare till förare. Att du har extra pulver har du enbart nytta av på rakan, men försvårar i utgången på kurvor. Mer hk försvårar även inbromsningar, då hastigheten är högre. Inget säger att du måste ha bättre teknik med mindre hk, var har du hört det? På CSS...?

Nej jag har inte hört det på CSS, det är mina helt egna tankar och som du tom stödjer genom det du har skrivit ovan, att en effektstarkare hoj försvårar inbroms och utgång på kurvor, vilket är mindre bra om man vill lära sig köra, hur många gånger har man inte sett någon med tex R1:a gasa skiten ur den på rakan för att ta igen det han inte klarade ikurvan, bara för att nästan skita på sig vid inbromsningen, eller besöka billhavet.

Att lätta den till 134,5kg var mitt mål inte Mavericks, läs om läs rätt

ZS:Varför drog du upp det från första början? Är detta det enda sätt att få 900SS till att bli körduglig.

Jag skrev det som ett exempel och som sagt så skrev jag att det gällde MIN ena hoj ingen annans, förövrigt kan jag hjälpa Mavve att gjuta vad han vill i kolfiber, så den kostnaden behöver inte bli stor.

Vad ingick i servicen?

ZS:Vanlig 1200 mils service hos Olle, det är inkl Ventiljustering.

Vad ingår i Olles ”Vanliga” 1200 mils service då???
Det är ju vad man får för pengarna som är relevant, inget annat.

Det är ju precis det vi inte får..., som jag har försökt förklara innan är att börjar man med en svagare hoj som inte ställer till det för en genom att ha effekt som du inte behärskar så blir du oftast en bättre förare. Samma gäller om du väljer en äldre hoj, där hänger det mer på hur du utvecklas som förare än vilket chassi eller fjädringskomponenter du har om du kör snabbt eller inte, den dagen du byter till något med mer pulver i har du en helt annan erfarenhet att falla tillbaka på.

Det handlar alltså om att utvecklas som förare, alltså inte om jag som Rokkie kör den eller den hojen snabbast första gången jag testar.

Ok, så du menar att alla dom som kör i dom tävlingarna bara drömmer det och vid målgången så upptäcker dom att dom varken kört ett endurancelopp eller ett lopp öppet för andra hojar än Ducati...

ZS: Klart dom inte gör, jag tar inte ifrån deras glädje. Läste i deras reglementet i La Coupe de France Endurance. Detta är en serie där proffs till väldigt, väldigt amatörer tävlar (dock inte samtidigt) och tävlingen indelas i 4 olika motor kategorier upp till 1200cc (BMW). Det är ett öppet lopp i deras Endurance - dock tävlar dom olika klasserna mot varandra, samma som i dagens internationella Endurance. Men visst tävlas det med 900SS med visst resultat. Dock inga 90-tals modeller, som vi hela tiden diskuterar, eller hur?

De nyare modellerna heter SSie och jag kan inte se dom någonstans på startlistan

Skulle du kunna tänka dig att köra ett ERF med din SL? Om ja, så skulle jag gärna ställa upp i ditt team nästa år

Skulle jag gärna tänka mig att göra, då det är precis vad jag vill göra på sommaren, köra mycket bana för så lite pengar som möjligt och ha KUL

ZS:Med en 96:a 900SL?

Nej, men en 95:a och varför skulle jag inte göra det, jag tycker det är skitkul att köra på min favvohoj, om det sen resulterar i en jumboplats de skiter väl jag i så länge jag har kul.

Detta är inte ERF - Endurance For Fun. Vad jag vet finns bara i Sverige.

Jag menade bara att Mavve hade tänkt köra ERF inte att länkarna var dit.

http://www.art-motor.de/sites/actio..._cup/punkte.htm Senaste race 2003

Finns fler länkar till liknande sajter om du vill ha

ZS:Varför finns det inte 1 enda Ducati i ERF?

Vem bryr sig, var och en kör väl det man själv vill, du hör väl inte mig hacka på någon i ERF för att dom kör en hoj jag tycker är skit, det är ju var och ens ensak, så länge man själv har kul.

ZS: Mavrick_ou812 köp inte, och bli en trångsynt Ducatist - som tror att alla Ducati är super hojjar.

Trist ZS det trodde jag faktiskt inte om dig....bryr mig inte om att bemöta det...

Kan lika gärna köra en Kawasaki ER-5 i nästa ERF

Moget exempel....

Snackade lite med Ollenelli om detta idag och han bara skrattade och sa att det var ungefär vad han fick höra när han började tävla på en Ducce 750, men han satte iaf topp 10 placeringar alltid med den trots att de flesta motståndarna hade modernare maskiner med 40hk mer.

Jag väljer alltid med hjärtat, men som jag sagt tidigare så hade jag alldrig stått ut med en strulhoj hur mycket jag än gillar den, men jag har på mina 10tusentals mil på Ducce alldrig haft nått strul som kan härledas till maskinen i sig själv, det har varit en kedja som gått av (japansk:hihi ) och ett batteri som strulat (japanskt:hihi ) men thats it!!!

Hursomhelst som jag sagt innan, så ska du välja det som känns rätt för dig, du e en lika go komps vad det än blir för hoj :)

P.S. Fast det hade ju varit jä.... kul om vi kunde kört på Duccekörningarna tillsammans :hihi

Snackade lite med Ollenelli om detta idag och han bara skrattade och sa att det var ungefär vad han fick höra när han började tävla på en Ducce 750, men han satte iaf topp 10 placeringar alltid med den trots att de flesta motståndarna hade modernare maskiner med 40hk mer.

Är det samma Olenelli som slaktade sin Ducce i rondellen i E-tuna på 80-talet ? slog i knoppen så han höll på att stryka med ? då vet ja va de e för filur ,, :rolleyes:

Att han körde fort på bana då berodde nog mest på att hans chassie var anpassat till dom 70-80Hk som den hojjen lämnade o att japanvinglet på den tiden hade ramar som inte klarade knappt halva den affekt motorerna levererade ,, trots att ja kört Italienskt i mer än 20 år så kan jag inte säga annat än att motorerna från japan alltid varit effektstinna (o könslösa),, ok inte alltid med den kvalite som var förväntat men det vet jag att flera märken har lidit av ,, o det har varit Italienska märken ,, ingen nämnd o ingen glömd,

om man nu ska räkna in faktorer som att trivas med det man åker med så kommer ju ljudet att ha en stor betydelse ,, finns det något som låter mera motorcykel än en V-twin oavsett 90/60 grader eller i L-konfig ? det skulle vara en gammal Laverda 1200cc med 180 gradersvevaxel eller en vass 120gradare med tok öppet system ,, man vinner inga Gp´n med vare sig det ena eller det 2:a men man blir lycklig ,, o det e väl det som räknas. :fatta!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8