[Zilversurfer] Då vi pratar om en 900SS 95-96:a, har jag provkört med relativt optimal inställning, vad det gäller häng/comp/Retur. Och upplevde den inte som speciellt snabbstyrd . Denna modell har en hjulbas 1410 mm, samt att gaffelvinkeln verkar ( vet ej ) ligga på < 25,5º.
Relativt optimal inställning, jojo, allting är ju relativt, den var med andra ord inte inställd efter dig och din körstil och det rörde sig bara om en provkörning. Hjulbasen går enkelt att korta, baken kan höjas eller framgaffeln sänkas efter förarens behov/körstil.
ZS:Att man måste göra så mycket för att få en 900SS körduglig visar bara hur underlägsen den är en vanlig standard Japps.
Det är väl ungefär dom inställningar som dom flesta laborerar med för att ställa in hojen när gränsen är nådd för vad den klarar i standardutförande, inga konstigheter alls och är gjort på en liten stund som på vilken annan hoj som helst (om man inte har tummen mitt i handen),
Kan man inte lära sig KÖRA med mer hk?
Kan man säkert, men du tvingas att lära dig KÖRA med bättre teknik snabbare när du inte har en massa extra pulver att falla tillbaka på.
ZS: Tekniken är i grunden densamma, men skiljer sig från förare till förare. Att du har extra pulver har du enbart nytta av på rakan, men försvårar i utgången på kurvor. Mer hk försvårar även inbromsningar, då hastigheten är högre. Inget säger att du måste ha bättre teknik med mindre hk, var har du hört det? På CSS...?
Nej jag har inte hört det på CSS, det är mina helt egna tankar och som du tom stödjer genom det du har skrivit ovan, att en effektstarkare hoj försvårar inbroms och utgång på kurvor, vilket är mindre bra om man vill lära sig köra, hur många gånger har man inte sett någon med tex R1:a gasa skiten ur den på rakan för att ta igen det han inte klarade ikurvan, bara för att nästan skita på sig vid inbromsningen, eller besöka billhavet.
I orginalutförande ligger vikten på 186kg torr, detta ger 0,4269 hk/kg. Att lätta den till 134,5kg är dyrt, då behövs kolfiber, titan, mindre batteri etc, hur ska man annars ta bort 51 kg? Detta är nog inte vad Mavrick_ou812 hade direkt tänkt sig.
Att lätta den till 134,5kg var mitt mål inte Mavericks, läs om läs rätt
ZS:Varför drog du upp det från första början? Är detta det enda sätt att få 900SS till att bli körduglig.
Jag skrev det som ett exempel och som sagt så skrev jag att det gällde MIN ena hoj ingen annans, förövrigt kan jag hjälpa Mavve att gjuta vad han vill i kolfiber, så den kostnaden behöver inte bli stor.
När det gäller reservdelar, är det ganska självklart att man utgår från nya delar, och då räcker det med att du plockar fram reservdelslistan och börjar bläddra. Om man nu inte kan, eller får hjälp är service dyrare än på Japps – har precis en god vän som lämnade in sin 1000DS på 1200 mils service, slutnota 6000:-.
Vad ingick i servicen?
ZS:Vanlig 1200 mils service hos Olle, det är inkl Ventiljustering.
Vad ingår i Olles ”Vanliga” 1200 mils service då???
Det är ju vad man får för pengarna som är relevant, inget annat.
Sen argumentet att ” att kan man inte köra fort med 80hk, så kan du inte med dubbelt heller” håller tyvärr inte. Jag kan bara utgå från mig själv, och jag kör f*n så mycket långsammare runt en bana med 80hk. Dock så skall man inte ta renodlade räcers i beräkningarna, då det är som att jämföra äpple och bananer.
Jämföra äpple och bananer är ju precis vad du gör när du använder dig själv som exempel mot någon som precis har börjat köra hoj på bana, klart att man kör fortare med en snabbare hoj om man redan är en rutinerad banåkare.
ZS:Jag jämförde mig själv, då det är den enda referens jag har. Du får väl låna ut din 900 SL till Mavrick och jag min R1:a, så får vi svar ganska snabbt.
Det är ju precis det vi inte får..., som jag har försökt förklara innan är att börjar man med en svagare hoj som inte ställer till det för en genom att ha effekt som du inte behärskar så blir du oftast en bättre förare. Samma gäller om du väljer en äldre hoj, där hänger det mer på hur du utvecklas som förare än vilket chassi eller fjädringskomponenter du har om du kör snabbt eller inte, den dagen du byter till något med mer pulver i har du en helt annan erfarenhet att falla tillbaka på.
Det handlar alltså om att utvecklas som förare, alltså inte om jag som Rokkie kör den eller den hojen snabbast första gången jag testar.
Om nu vi hade pratat om 748/749/916/996/998/999 så hade jag inte argumenterat. Men 900SS/SL är ingen supersport hoj, eller banhoj, speciellt inte Endurance hoj. Det finns endast tävlingar med dessa hojjar där alla leker på lika villkor.
Ok, så du menar att alla dom som kör i dom tävlingarna bara drömmer det och vid målgången så upptäcker dom att dom varken kört ett endurancelopp eller ett lopp öppet för andra hojar än Ducati...
ZS: Klart dom inte gör, jag tar inte ifrån deras glädje. Läste i deras reglementet i La Coupe de France Endurance. Detta är en serie där proffs till väldigt, väldigt amatörer tävlar (dock inte samtidigt) och tävlingen indelas i 4 olika motor kategorier upp till 1200cc (BMW). Det är ett öppet lopp i deras Endurance - dock tävlar dom olika klasserna mot varandra, samma som i dagens internationella Endurance. Men visst tävlas det med 900SS med visst resultat. Dock inga 90-tals modeller, som vi hela tiden diskuterar, eller hur?
De nyare modellerna heter SSie och jag kan inte se dom någonstans på startlistan
Skulle du kunna tänka dig att köra ett ERF med din SL? Om ja, så skulle jag gärna ställa upp i ditt team nästa år
Skulle jag gärna tänka mig att göra, då det är precis vad jag vill göra på sommaren, köra mycket bana för så lite pengar som möjligt och ha KUL
ZS:Med en 96:a 900SL?
Nej, men en 95:a och varför skulle jag inte göra det, jag tycker det är skitkul att köra på min favvohoj, om det sen resulterar i en jumboplats de skiter väl jag i så länge jag har kul.
Nämn 1 tävling där det idag är någon med en 900SS som tävlar tillsammans med andra märke i 1000cc klassen.
Det var väl ERF som var tanken och där finns det väl andra hojar än 1000cc också, eller..., här är ett par länkar iaf
Detta är inte ERF - Endurance For Fun. Vad jag vet finns bara i Sverige.
Jag menade bara att Mavve hade tänkt köra ERF inte att länkarna var dit.
http://www.esprit-racing.com/cfe/1.htm
http://www.art-motor.de/sites/actio..._cup/punkte.htm Senaste race 2003
Finns fler länkar till liknande sajter om du vill ha
ZS:Varför finns det inte 1 enda Ducati i ERF?
Vem bryr sig, var och en kör väl det man själv vill, du hör väl inte mig hacka på någon i ERF för att dom kör en hoj jag tycker är skit, det är ju var och ens ensak, så länge man själv har kul.
ZS: Mavrick_ou812 köp inte, och bli en trångsynt Ducatist - som tror att alla Ducati är super hojjar.
Trist ZS det trodde jag faktiskt inte om dig....bryr mig inte om att bemöta det...
Kan lika gärna köra en Kawasaki ER-5 i nästa ERF
Moget exempel....
Snackade lite med Ollenelli om detta idag och han bara skrattade och sa att det var ungefär vad han fick höra när han började tävla på en Ducce 750, men han satte iaf topp 10 placeringar alltid med den trots att de flesta motståndarna hade modernare maskiner med 40hk mer.
Jag väljer alltid med hjärtat, men som jag sagt tidigare så hade jag alldrig stått ut med en strulhoj hur mycket jag än gillar den, men jag har på mina 10tusentals mil på Ducce alldrig haft nått strul som kan härledas till maskinen i sig själv, det har varit en kedja som gått av (japansk
) och ett batteri som strulat (japanskt
) men thats it!!!
Hursomhelst som jag sagt innan, så ska du välja det som känns rätt för dig, du e en lika go komps vad det än blir för hoj
P.S. Fast det hade ju varit jä.... kul om vi kunde kört på Duccekörningarna tillsammans