Ducati 900 SL / SS på bana - Erfarenheter?

Förstår överhuvud taget inte varför du letar efter en Ducce till o smiska bana med ,, dom e inte dålig på något vis men om du vill klara dig undan lite servicekostnader såsom ventiljusteringar,rembyten ,, sådant e kostsamt ,, så mitt råd är köp en Aprilia Mille , massor av effekt o en testvinnare i alla mc-tidningar mot jämförbara hojjar ,, skaffa en 03:a så blir du mer än nöjd ,,

eller så köper du min kompis 900ss o blir halvnöjd ,, :rofl
pm:a "köpingsfredrik" här på forumet för 900ss ,, en 02:a för bra pengar.

Maverick_ou812 skrev:
Tänkte skaffa mig en Ducati 900 SS / SL som banhoj att köra på Sturup Raceway, Knutstorp och Gotland Ring med. Den skall vara reggad men försedd med kraschkåpor och sliders så att jag "slipper" släp eller buss för att komma till och från banan.
Kommer att köra på bättre beggade racedäck, troligen Metzeler Racetech.

Skall inte tävla med den just nu men kanske vill prova ERF så småningom så den ska kanske anpassas till det senare. Skall även ta licens på den till våren. Min fråga är nu, har någon här någon erfarenhet av denna hoj och vad är i så fall intrycket?
Vet att den inte har massor av effekt men å andra sidan kan man få den rätt lätt så vikt / effektförhållandet blir rätt okej.

Tacksam för hjälp.

Chronic skrev:
Jag menar. phuiii....FAN vad en hoj får stryk på banan med fullgas/fullbroms konstant. Sen att många hojar kanske klarar det bra, visst. Men i jämförelse så..

Många som har fördommar utan att direkt veta vad det är som tar stryk. På bana kanske du kör 250-300 mil per år. Slits motorn/koppling/lager mer än 1000 mil gata med stoppie/wheelie?

V-Gurra skrev:
Lyssna inte på dönickarna. Kör det du själv vill köra. Det gör jag och det funkar fint och går fort, riktigt fort.
Ehhhhh.... tack för din synpunkt? :va
Men om du läser rubriken så VILL jag lyssna på "dönickarna".
Jag ställer ju en fråga... :7peta

I slutänden köper jag det jag vill ha men att inte utnyttja kunskapsbanken här på SH är ju rätt korkat.

Maverick_ou812 skrev:
Ehhhhh.... tack för din synpunkt? :va
Men om du läser rubriken så VILL jag lyssna på "dönickarna".
Jag ställer ju en fråga... :7peta

I slutänden köper jag det jag vill ha men att inte utnyttja kunskapsbanken här på SH är ju rätt korkat.

Missförstå mig gärna, men gör det rätt! Med dönickar menar jag de som säger att du ska köpa en Aprilia eller nåt sånt istället för en Ducati SL/SS för banan. De som har sakkunskap och erfarenhet är inte dönickar. Om du vill ha en sån, köp och testa. Hur illa kan det bli? Jag tror det funkar fint, som du vet så består ju en bana av rakor och några få kurvor, se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99845&page=1 jag menar vem kan köra i snitt drygt 115 blås i hårnålskurvor?, och hur svårt kan det då vara att köra runt ens med en Ducati?

Fakkverk: vad vill du?

Amullo: vi får se vad det blir. Funderar på en 250 räser, men de verkar ha lite klent med pulver. Provade en nu i höstas och visst är den trevlig, men lite obrutal för mitt tycke. Men, men vi får se.

V-Gurra skrev:
Amullo: vi får se vad det blir. Funderar på en 250 räser, men de verkar ha lite klent med pulver. Provade en nu i höstas och visst är den trevlig, men lite obrutal för mitt tycke. Men, men vi får se.

Vems 250 provade du? Årsmodell? Märke? Effekt förhållande till vikt är ca 1:1 tycker du det är för lite?

MVh//ZS

V-Gurra skrev:
Missförstå mig gärna, men gör det rätt! Med dönickar menar jag de som säger att du ska köpa en Aprilia eller nåt sånt istället för en Ducati SL/SS för banan. De som har sakkunskap och erfarenhet är inte dönickar. Om du vill ha en sån, köp och testa. Hur illa kan det bli? Jag tror det funkar fint, som du vet så består ju en bana av rakor och några få kurvor, se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99845&page=1 jag menar vem kan köra i snitt drygt 115 blås i hårnålskurvor?, och hur svårt kan det då vara att köra runt ens med en Ducati?
Då är missförståndet uppklarat! :tummenupp
Fast köpa o testa är kanske inte riktigt min stil då jag planerar att importera en 900 SS/SL från Tyskland. Lite för mycket bök om man sen inte gillar den.

Ja ja.... vi får se vad som kommer ut av detta. Fortsätt gärna ösa på med åsikter om både det ena och andra. Diskussionen om köpa eller inte köpa en bankörd hoj är intressant. :tummenupp

Chronic skrev:
..Så med andra ord köper du hellre tex Agnes gamla ban-piskade 748 än en poserkörd dito som aldrig sett regn?

Allt är väl en fråga om pris? Om jag skulle posera med en 748R, visst då skule jag köpa en okörd om jag hade de pengarna. Om jag skulle köra bana, så skulle jag inte ha nåt emot att köpa en bankörd hoj, om jag känner dess historia och pengarna är de rätta. En posörkörd hoj är ingen garanti för att allt är bra, vad kostade nu 10 vippor igen...

Förresten, är det något fel med Agnes fd hoj? Eller var den bara ett exempel i högen?

/Ssss

Med fd posörhoj, numera bankörd. Som ingen vill köpa?

Men varför Ducati :va , för under 50` får du ju en potent 600 rad4:a 01-02 som har bättre egenskaper för bana både chassie och motor mässigt och inte på långa vägar lika servicekrävande.

Med risk att få Ducce maffia på mig är jag övertygad om att
Tex en Beg R6 perfekt finns hur mycket delar som helst om olyckan skulle vara framma och dessutom till halva priset mot en Ducce samt en driftsäkerhet som slår Ducati med hästlängder.

V-Gurra skrev:
Fakkverk: vad vill du?

Ville bara hälsa dig välkommen tillbaka. På mitt egna lilla vis. Du verkar ha kammat luggen innan du gjode comeback och jag vill inte börja käfta i onödan.

Skönt att du är tillbaka, no hard feelings! :pannkyss

Last edited by a moderator:
2ono skrev:
Men varför Ducati :va , för under 50` får du ju en potent 600 rad4:a 01-02 som har bättre egenskaper för bana både chassie och motor mässigt och inte på långa vägar lika servicekrävande.

Tex en Beg R6 perfekt finns hur mycket delar som helst om olyckan skulle vara framma och dessutom till halva priset mot en Ducce samt en driftsäkerhet som slår Ducati med hästlängder.

2ono har en poäng.
Du kommer iprincip ALLTID att betala mer per hästkraft för en Ducce jämfört med valfri japanare och de flesta europeer. En beggad R6 ger mycket hoj och körglädje per krona, ingen snack om den saken.

Jag erkänner villigt att jag inte har varken den snabbaste eller modernaste eller mest kraftiga hojen på marknaden. Ram och motorkonstruktioner är gamla, hojen kostar en del att serva (jag kan dock inte jämföra med Rad4:or eftersom jag inte vet vad dessa kostar i service), och kräver mer av sin förare för att köra snabbt runt en bana (eftersom du inte har effekten till hjälp jämfört med klasslik rad4).

Tyvärr så är det ju så att Duccen tar poäng på charm, ljud och billiga bankörningar. Få motorcykel märken skapar så mycket känslor hos både ägare och icke-ägare som en Ducati.

Tar man en SS eller SL med 900 motorn så får man en mycket körbar hoj som levererar gott om kraft i låg och mellanregistret. Körbarhet och "rolighets"faktor är hög. Väljer man en 748 eller 916 så får man lite mer pulver och ett oerhört bra chassi som fungerar ypperligt på bana och i högfart. Lite jobbig i stan dock.

Dessa teser och kommentarer om "Varför skall du välja ducce, de är ju så dyra och dåliga" har avhandlats många gånger med samma resultat.

Man kan ställa frågan till varje ägare av en bil med mer än 150 hästar. Varför skall du ha sådär mycket? Är det inte onödigt? Varför köper du en BMW när Toyota visar sig vara bäst på kvalitet? Varför har du aluminiumfälgar på din bil? De är ju bara dyra och tillför ju ingenting.

Svaret är alltid detsamma.
Jag vill ha det.
Känsla, stil, utseende, ljud och i vissa fall, Gemenskap (jämför gärna med HåDe åkare), med mera..

Varför valde du Ducce?
Jaaa..... inte för att det var hjärnan som styrde iallafall.

V-Gurra skrev:

Err... Du får la skaffa en med fetare motor då. Med 1:1 vikt-effekt brukar ju sällan vara tråkigt.. Hoppas du hittar någe skoj iallafall.. Jag skulle ta en titt på en litershoj om det är brutalkraft och bankörning som hägrar.. Eller varför inte en ducce! :D

2ono skrev:

Har testat en R6:a och den är ett alldeles utmärkt alternativ på SRW och Knutstorp. Tittar man lite längre fram på en eventuell ERF satsning 2007 så är nog en 600 lite för liten (Eller?).
Halva priset håller jag inte med om. En 900 SS / SL kan man få för 3500 €, sen tillkommer naturligtvis frakt och reg. besiktning men man skall ju ändå handla julesprit snart så... :tungan

Sen har ju twinnen en speciell egenskap som jag gillar, vrid / motorbroms.
Låg effekt, javisst, men också låg vikt.
Efter alla inlägg har jag dock börjat svajja i min önskan om att köpa en 900 SS/SL. Ducati 748 / 916 blir lite för dyrt även om det är den vackraste hojen i mina ögon.
Har börjat titta på R1 och CBR 929. Dessa kan man hitta under 50´ men mitt målpris klappat o klart ligger omkring 40´ så jag får leta vidare.

amullo skrev:
Man kan ställa frågan till varje ägare av en bil med mer än 150 hästar. Varför skall du ha sådär mycket? Är det inte onödigt? Varför köper du en BMW när Toyota visar sig vara bäst på kvalitet? Varför har du aluminiumfälgar på din bil? De är ju bara dyra och tillför ju ingenting.

Jag vill ha det.
Känsla, stil, utseende, ljud och i vissa fall, Gemenskap (jämför gärna med HåDe åkare), med mera..

Varför valde du Ducce?
Tjaaaaa.... jag har en BMW med 218 hk och aluminiumfälgar.

Ger en stor :tummenupp till dina analys av varför jag skulle kunna tänka mig en Ducce. Är inte heller riktigt klok... :tungan

He he och jag kan bara instämma ,,

:Bugar :banana :Bugar :yoparty :yoparty

2ono skrev:

Superlight skrev:
Allt är väl en fråga om pris? Om jag skulle posera med en 748R, visst då skule jag köpa en okörd om jag hade de pengarna. Om jag skulle köra bana, så skulle jag inte ha nåt emot att köpa en bankörd hoj, om jag känner dess historia och pengarna är de rätta. En posörkörd hoj är ingen garanti för att allt är bra, vad kostade nu 10 vippor igen...

Förresten, är det något fel med Agnes fd hoj? Eller var den bara ett exempel i högen?

/Ssss

Med fd posörhoj, numera bankörd. Som ingen vill köpa?

VARFÖR envisas med att försvara en bankörd hoj med näbbar & klor :7peta :gnissla Hojar pajar mer när man gasar satan PUNKT Nu släpper jag det tills nästa gång...

Näää..Agnes var bara ett exempel i högen, mest för att ytterligare spä på ryktet om korsbefruktningen Ducceägare emellan.

Maverick_ou812 skrev:
Har testat en R6:a och den är ett alldeles utmärkt alternativ på SRW och Knutstorp. Tittar man lite längre fram på en eventuell ERF satsning 2007 så är nog en 600 lite för liten (Eller?).
Halva priset håller jag inte med om. En 900 SS / SL kan man få för 3500 €, sen tillkommer naturligtvis frakt och reg. besiktning men man skall ju ändå handla julesprit snart så... :tungan

Sen har ju twinnen en speciell egenskap som jag gillar, vrid / motorbroms.
Låg effekt, javisst, men också låg vikt.
Efter alla inlägg har jag dock börjat svajja i min önskan om att köpa en 900 SS/SL. Ducati 748 / 916 blir lite för dyrt även om det är den vackraste hojen i mina ögon.
Har börjat titta på R1 och CBR 929. Dessa kan man hitta under 50´ men mitt målpris klappat o klart ligger omkring 40´ så jag får leta vidare.

Om jag vore dig skulle jag glömma Ducati 900 ss/sl ganska snabbt, som banhoj är 916 748 klart mycket bättre i ffa chassiet men man får slanta upp och tror inte 40`räcker då.
Skulle då inte tveka då pengarna är en begränsande faktor att sikta mot en välskött oklotat R4.

Varvtidsmässigt åker dom nästan lika snabbt på vissa banor ffa Knudan och för en rookie tror jag det är betydligt mer förlåtande att ha 600.
Med halva pris mena ja reservdelar :3freak

Inskickat av amullo
Jag vill ha det.

Varför valde du Ducce?
Ungefär som man väljer partner :hihi

Inskickat av jocke i köping
He he och jag kan bara instämma ,,

Ska du köpa R4 du me , jag såg en som hade en R6 med RSV kåpor kanske kan va nåt :7peta :hihi

Ska du köpa R4 du me , jag såg en som hade en R6 med RSV kåpor kanske kan va nåt :7peta :hihi[/QUOTE]

Näää du där går gränsen ,,, inget sådant för mig ,,
kalla mig konservativ men sedan 1982 så har jag bara ägt o kört ITALIENSKT ,, och det e ja helt nöjd med ,, :Bugar

2ono skrev:
Om jag vore dig skulle jag glömma Ducati 900 ss/sl ganska snabbt, som banhoj är 916 748 klart mycket bättre i ffa chassiet men man får slanta upp och tror inte 40`räcker då.
Skulle då inte tveka då pengarna är en begränsande faktor att sikta mot en välskött oklotat R4.

Varvtidsmässigt åker dom nästan lika snabbt på vissa banor ffa Knudan och för en rookie tror jag det är betydligt mer förlåtande att ha 600.
Med halva pris mena ja reservdelar :3freak
Ursäkta en yngling... men vaffan är en R4:a? :va

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien