Ducati 900 SL / SS på bana - Erfarenheter?

Maverick_ou812 skrev:
Hmmmm... man kanske ska köpa mer än en hoj.... :hihi
Titta på Peter Sköld som kör i ja jag vet inte exakt vilken klass det är men det är väl den enda Ducce som det tävlas med i någon seriös klass i Sverige idag. Det är fabriksgrejer direkt från Italien och Peter är en Gud på att meka Ducati, outstanding bäst i Sverige idag på kombinationen köra och meka.
I slutet av 80 talet och början på 90 talet var Olle "Ollenelli " Andersson från Malmö duktig både på att meka och köra 851 van faktiskt SM flera år. I dag är han en höjdare på att skruva Ducce. Bägge dessa har egen firma bakom sig med allt det för med sig ( ekonomiskt ) och kan riva allt mellan tävlingarna och kan Ducati utan och innan.
 
Som varande the original Superlight, beklagar *Superlight* men jag är the real stuff ;-), så kan jag bara instämma i ovanstående. SL:n är en grymt snygg Ducati, kanske den snyggaste, men banhoj, nja knappast. Allt skrapar i på originalversionen redan innan det ens börjar gå någorlunda fort. Ska man rejsa så bör man nog, iaf om man är helt talanglös som jag, tjacka en hyper. Den passar bättre på banan än SL:n.

Min fd SL

medium10.jpg


Min nuvarande Ducati, man ser väl vilken som passar bäst för bana, eller...

sp_dekaltrim.jpg
 
Hade jag haft pengarna så skulle en 748:a, 916 eller 996 varit det självklara valet. Snyggare hoj finns knappast. :kär
Men nu är det inte så. Min lilla plan är att få tag i en SL i riktigt bra skick och förse den med kraschkåpor, projektorlampor, miniblinkers och sliders så att den går att köra reggad. Sen ska jag lägga allt orginalgodis i sidenpåsar och förvara dessa väl.
Som sagt, det är i dagsläget inte aktuellt att tävla med den utan bara åka så aktivt som möjligt på bana. Dessutom vill jag försöka få till någon typ av "high level" montage för piporna så att dessa inte tar i. Har hört att kaemna.de. har mycket godis och specialdetaljer till just rejsing.

Vill tacka alla för era kloka åsikter och kommer ni på mer så låt mig gärna veta!
"Tyvärr" är jag väl en sån som låter hjärtat tala före hjärnan, det allra enklaste hade ju varit att skaffa en R6:a eller CBR600 att åka på bana med men... :hihi

Dessutom är ju italienska mer sensuellt än japanska, säger bara "Amore"!
 
Maverick_ou812 skrev:
Tänkte skaffa mig en Ducati 900 SS / SL som banhoj att köra på Sturup Raceway, Knutstorp och Gotland Ring med. Den skall vara reggad men försedd med kraschkåpor och sliders så att jag "slipper" släp eller buss för att komma till och från banan.
Kommer att köra på bättre beggade racedäck, troligen Metzeler Racetech.

Skall inte tävla med den just nu men kanske vill prova ERF så småningom så den ska kanske anpassas till det senare. Skall även ta licens på den till våren. Min fråga är nu, har någon här någon erfarenhet av denna hoj och vad är i så fall intrycket?
Vet att den inte har massor av effekt men å andra sidan kan man få den rätt lätt så vikt / effektförhållandet blir rätt okej.

Tacksam för hjälp.
Jag kör en SS på bana och den är klart kul även om man inte är snabbast.
Men det är inte ljuddämparna som tar i först, det är krökarna så det blir till att svetsa för att få lite nerläggningsvinkel. Sedan finns det en massa kul att göra med dom för att få dom ännu roligare.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    83.1 KB · Visningar: 147
  • 2.jpg
    2.jpg
    73.1 KB · Visningar: 176
vvs skrev:
Titta på Peter Sköld som kör i ja jag vet inte exakt vilken klass det är men det är väl den enda Ducce som det tävlas med i någon seriös klass i Sverige idag. Det är fabriksgrejer direkt från Italien och Peter är en Gud på att meka Ducati, outstanding bäst i Sverige idag på kombinationen köra och meka.
I slutet av 80 talet och början på 90 talet var Olle "Ollenelli " Andersson från Malmö duktig både på att meka och köra 851 van faktiskt SM flera år. I dag är han en höjdare på att skruva Ducce. Bägge dessa har egen firma bakom sig med allt det för med sig ( ekonomiskt ) och kan riva allt mellan tävlingarna och kan Ducati utan och innan.

Även Anders Sturesson och senare Magnus Vesterberg har kört fullkittade Duccar i både Superbike och Supersport SM.Var nån kille till som flög runt på en 748 i Veidec, Patrik nånting.

Vesterberg kör ju numera Ducati i Superstock 600.

Bjorn här på forumet är skapligt kunnig om Ducati, mekat åt både Vberg och Sköld, han borde kunna reda ut vad som är vettigt och vad som inte är det när det gäller Ducce+bana.
 
Chris Ash skrev:
Även Anders Sturesson och senare Magnus Vesterberg har kört fullkittade Duccar i både Superbike och Supersport SM.Var nån kille till som flög runt på en 748 i Veidec, Patrik nånting.

Vesterberg kör ju numera Ducati i Superstock 600.

Bjorn här på forumet är skapligt kunnig om Ducati, mekat åt både Vberg och Sköld, han borde kunna reda ut vad som är vettigt och vad som inte är det när det gäller Ducce+bana.
Även Freddy Papunen körde 748 i Synsam Trophy för många år sedan.
 
Går det inte en märkes cup i Finland för 900 ss duccar? Jag har för mej att jag läst det någonstans...
 
Oj vad mycket olika åsikter det finns, kul att se och tack för dessa, och den som är mest samstämmig är att 900 SS/SL inte direkt är anpassad till bana. Trist men sant då detta var målet med hojen.

Någon mekgud är jag inte och jätthögen av pengar letar jag fortfarande efter. Kollade t.o.m. efter den där hinken med guld under regnbågen en dag...

Hmmmmm.... det blir nog att omvärdera sitt beslut och tänka till.
Striders kommentar om att kärleken är blind var nog den som bet bäst!!
Det har jag alldeles för många erfarenheter av och alla har blivit alldeles för dyra. :hihi Tur att det inte har gällt hojar för då hade jag nog gett upp helt och satsat på en karriär som bridgespelare istället.

Mitt sökande efter en banhoj (för mina behov) går alltså vidare och har ni nåt klokt att säga om detta så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.
 
SuperSport skrev:
Jag kör en SS på bana och den är klart kul även om man inte är snabbast.
Men det är inte ljuddämparna som tar i först, det är krökarna så det blir till att svetsa för att få lite nerläggningsvinkel. Sedan finns det en massa kul att göra med dom för att få dom ännu roligare.

Kul att du använder mina bilder Supersport! :tummenupp Jag tycker förresten inte du ska vara så blygsam. Du rastar ju åtminstånde 75% av hyperåkarna på Ducceklubbens banåkningar! Hur fort det går på bana begränsas oftast inte av cykeln utan av den som håller i styret!

Krökarna säger du? Mysko! På min hoj tar ytterkanten på ljuddämparna i först, men krökeriet är inte samma på 750 och 900 så det kanske har sin naturliga förklaring. Hur ljuddämparna ser ut spelar också roll, men jag tycker min är smala och rätt högt dragna jämfört med andra SS.

Länkar in ett par bilder så får ni väl avgöra själva om jag har nåt på banan att göra med min 750SS eller inte...

/RedTop

IMG_0007.sized.jpg


gotland_ring_1024.jpg
 
Last edited:
Mavve, spanat in den svindyra, men otroligt fina SL'n som står på MC-Huset? :)

Nyskick efter 10 år, 348 mil..
 
Tidigare i tråden nämdes Aprilia. Kan inte det vara ett alternativ?
Den har ju en del som är likt en Ducce. V-twin, Brembo bromsar med feta skivor, det goa ljudet, en del justeringsmöjligheter, Italienare (du nämde Amore), osv.

Det jag har hört om Millen på bana har varit possitivt, har själv ingen erfarenhet. Robz har väl kört en hel del bana......
 
RedTop skrev:
Hur fort det går på bana begränsas oftast inte av cykeln utan av den som håller i styret!

Det håller jag helt med om, men förutsättningarna för att köra snabbt är bättre om man har en hoj anpassad för bana. Sedan jag bytte till en 916 så har jag kapat mina tider avsevärt på bana. Det har jag främst hojen att tacka för.

RedTop skrev:
Krökarna säger du? Mysko! På min hoj tar ytterkanten på ljuddämparna i först, men krökeriet är inte samma på 750 och 900 så det kanske har sin naturliga förklaring. Hur ljuddämparna ser ut spelar också roll, men jag tycker min är smala och rätt högt dragna jämfört med andra SS.

På min SL tog krökarna i först (och stödet) sedan fotpinnarna, men de kan man ju byta och flytta upp/bak. Jag bytte även styret till ett mycket extremare. Dessvärre fick jag aldrig testa den på bana efter den lilla ombyggnaden som jag tror hade gjort körställningen mer racemässig. 23 mil kom jag efter helrenoveringen sedan blev jag påkörd och sen skrotades hojen pga skadorna.

after_liten.jpg


/Ssss
 
xyx skrev:
Mavve, spanat in den svindyra, men otroligt fina SL'n som står på MC-Huset? :)

Nyskick efter 10 år, 348 mil..
Nej, den har jag faktiskt inte sett. Men den får jag ta en titt på. Dock bara titta, inte köpa!
Anledningen till mitt intresse för 900 SL är att det går att hitta såna till riktigt vettiga priser i Tyskland. Har redan spanat in en där men jag är litetveksam nu efter svaren i tråden.

_basse_ skrev:
Tidigare i tråden nämdes Aprilia. Kan inte det vara ett alternativ?
Den har ju en del som är likt en Ducce. V-twin, Brembo bromsar med feta skivor, det goa ljudet, en del justeringsmöjligheter, Italienare (du nämde Amore), osv.

Det jag har hört om Millen på bana har varit possitivt, har själv ingen erfarenhet. Robz har väl kört en hel del bana......
Jodå har tänkt på den också, men Millen är dyr och jag är ute efter ett budgetalternativ. Robz är en av dom jag tänkt mig jaga. Det kommer förstås att ta lite tid innan man kommer ikapp men det SKA gå!

Superlight skrev:
Det håller jag helt med om, men förutsättningarna för att köra snabbt är bättre om man har en hoj anpassad för bana. Sedan jag bytte till en 916 så har jag kapat mina tider avsevärt på bana. Det har jag främst hojen att tacka för.

På min SL tog krökarna i först (och stödet) sedan fotpinnarna, men de kan man ju byta och flytta upp/bak. Jag bytte även styret till ett mycket extremare. Dessvärre fick jag aldrig testa den på bana efter den lilla ombyggnaden som jag tror hade gjort körställningen mer racemässig. 23 mil kom jag efter helrenoveringen sedan blev jag påkörd och sen skrotades hojen pga skadorna.

/Ssss
Den lilla ombyggnaden säger du? På en skala 1 - 10 hur stor / liten är den modifieringen och vad snackar vi om för priser?
 
Pratade med sköld så sent som igår med anledning av samma grej...finns bara ett par val,antingen 748 eller 998,skall vara gammla chassiet med testastretta motorn,skall du ha något som åtminstone har en chans att hålla ihoip mer än 50 mil i taget så är det 749 s eller r som gäller med dem nya ventilerna,tror det kom -04.Jag hade långt gångna planer på ducce inför nästa års erf men det blir mile r factory istället... :tummenupp
 
Maverick_ou812 skrev:
Den lilla ombyggnaden säger du? På en skala 1 - 10 hur stor / liten är den modifieringen och vad snackar vi om för priser?

Fotpinnar och styre kostar väl runt 5000:- och krökarna är är väl bara material+jobb om man inte köper ett helsystem med krökarna högre upp. Det som sätter begränsningen med hojen, enligt min åsikt, är att den inte är helt snabbstyrd och motorn lite klen. Fjädringen funkar hyfsat och bromsarna är riktigt bra relativt sett. Visst kan man sätta i ett 944-kit för lite mer puff, men jag ser inte riktigt att det är value for money.

/Ssss
 
#57 Thundrace skrev:
Pratade med sköld så sent som igår med anledning av samma grej...finns bara ett par val,antingen 748 eller 998,skall vara gammla chassiet med testastretta motorn,skall du ha något som åtminstone har en chans att hålla ihoip mer än 50 mil i taget så är det 749 s eller r som gäller med dem nya ventilerna,tror det kom -04.Jag hade långt gångna planer på ducce inför nästa års erf men det blir mile r factory istället... :tummenupp
Ahhhhhaaaaaaaa!!
Det var därför din lillebror till lökmek behöver lära sig italienska till nästa år! :7peta
Mille Factory..... mumma... mitt intresse för Duccen startade egentligen med 748:an men prisbilden stämmer inte riktigt med min plånbok för tillfället.
Vi ses i depån nästa år, jag har precis blivit krönt till broccolikock i ett känt ERF team från Helsingborg (allt för att passa ihop med lökmeken i det teamet) :4skrika

Superlight skrev:
Fotpinnar och styre kostar väl runt 5000:- och krökarna är är väl bara material+jobb om man inte köper ett helsystem med krökarna högre upp. Det som sätter begränsningen med hojen, enligt min åsikt, är att den inte är helt snabbstyrd och motorn lite klen. Fjädringen funkar hyfsat och bromsarna är riktigt bra relativt sett. Visst kan man sätta i ett 944-kit för lite mer puff, men jag ser inte riktigt att det är value for money.

/Ssss
Jaha med det svaret så tror jag 900 SL får passera som ren banhoj. Synd, jag hade sett fram emot att ha en sån i garaget.
 
Som sagts tidigare..

Skall man ägna sig åt seriös bankörning så funkar Superlighten bra, men bara till en viss gräns. Till viss del så är det pga. åldern på grejerna. Att jämföra eller försöka tävla med en hoj som har chassi, motor, fjädring och bromsar med anor från tidigt 90-tal gör att man går in med lite handikapp jämfört md hojar som kanske har grejer som är 2-3 år gamla.

Min 748 har smiskats ganska duktigt på bana och jag kan vis av erfarenhet säga att en hypersport är en mycket bättre hoj på bankörnigar än både Superlight och Supersport.

Givetvis så hänger mycket av detta på föraren, men man skall även ta med i beräkningarna hur svårt det är att komma upp i ett hyfsat tempo på hojen. 748:an har en del fördelar jämfört med ex. en 900SL. Bland annat bättre fjädring, bättre karaktär på motor för hög fart och mer snabbstyrt och stabilare chassi. Effekten räcker dock inte för att rå på en hyfsad modern 600, men du har iallafall en bättre chans än med 900:an.

Jag skulle varmt rekommendera en 748 som smisk-hoj, men det är som bekant inte gratis.

Superlight gjorde ju skiftet från Superlight till Hypersport och jag kan intyga att han blivit snabbare med den nya hojen. Hans 916SP3 är riktigt snabb på rakorna, men framför allt så kan man missa lite in i en kurva, komma på fel växel och hojen har ändå vridet att det med sig fart ut på rakan. Lättkört med andra ord.

Hoppas dock att du hittar en ducce som passar, men att köra ERF med en ducce kommer att generera problem med hållbarheten, det är jag övertygad om. Jag har förvisso kört 12 bandagar i år (ca 13 mil per dag) utan annan service än däck och oljebyten. Det säger väl kanske en del, men är inte hela sanningen, då passen enbart är 15-min. med 45 min. mellan varje pass.

Lycka till!

//amullo
 
Tack till alla för era kloka åsikter. Bugar och bockar. :Bugar
Kommer nu att börja leta efter en 748:a men troligtvis räcker inte plånboken till för att skaffa en sån att ha enbart som banhoj och samtidigt behålla VFR:en som brukshoj. :(
 
amullo skrev:
Superlight gjorde ju skiftet från Superlight till Hypersport och jag kan intyga att han blivit snabbare med den nya hojen. Hans 916SP3 är riktigt snabb på rakorna, men framför allt så kan man missa lite in i en kurva, komma på fel växel och hojen har ändå vridet att det med sig fart ut på rakan. Lättkört med andra ord. //amullo

Utan att kasta skit på Superlight så säger jag: placeboeffekt! :tomten

Tittar man på en effektkurva ser man att en 900SS och en 916 drar ungefär jämnt upp till 6500 varv. Då är de flesta av oss redan ute på rakan!
Tål att funderas på!

Lite förenklat så är det så att slagvolymen ger vridet, sen är det bara en fråga om hur långt man kan varva motorn!

g7.gif

Röd = 916, Grön = SS900, Blå = SSie900

/RedTop
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top