Ducati 900 SL / SS på bana - Erfarenheter?

ecce skrev:
Utan att ha läst tråden är det inte bättre att köpa Peppes 99? färdig för räjs???

björn
Färdig för rejs låter ju bra men är den reggad? Ett krav då jag endast kan ta mig till o från banan på hoj just nu. Inte rejsfärdig själv än....

Länk till annons?
 
Maverick_ou812 skrev:
Färdig för rejs låter ju bra men är den reggad? Ett krav då jag endast kan ta mig till o från banan på hoj just nu. Inte rejsfärdig själv än....

Länk till annons?


Den är reggad!
 
Maverick_ou812 skrev:
Hmmmm.... vet alla Duccatister allt om alla Ducati här på SH?
Nästan lite spooky. :D


He, he, he, Kusligt eller hur.

Angåend just den här vet jag, då vi båda är Linköpings folk och känner varandra väl, men visst är Ducce folk ganska tighta, en av fördelarna :tummenupp
 
*Superlight* skrev:
).

Sätter du på ett högliggande helsystem och uppflyttade fotpinnar så finns det inget som tar på en 900SL, möjligtvis styrändarna om du lägger ner tillräckligt :hihi ...

Att den skrapar i sa jag p.g.a egen erfarenhet (97 eller 98:a)! Vad som än sägs, så är SS/SL inte någon optimal banhoj. Provade 1000 DS ( tror jag den heter ), och det var stor skillnad men då pratar vi betydligt nyare modell. Det som Mavrick_0812 är ute efter förmodar jag är en mitten 90-tal maskin.

Mvh//ZS

*Superlight* skrev:
900SS/SL har varit rätt popular i Europa och USA som endurance hoj, visst finns det snabbare hojar men få som är lika kul att äga och köra och som sagts tidigare så hänger det i dom flesta fallen på piloten..

Ja har aldrig sett en 900SS/SL i Endurance. Det jag har sett är Italienska Ducati Teamet. Men dom insåg hur långt efter dom blev och kör nu Yamaha R1 :) .

Vilket Endurance har 900SS/SL varit med i? Kanske är något inhemskt :tummenupp

EDIT: Såg att dom kör Endurance DCF 300 miles i Frankrike med endast 900SS/750SS. Inhemskt på lika villkor.
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
Att den skrapar i sa jag p.g.a egen erfarenhet (97 eller 98:a)! Vad som än sägs, så är SS/SL inte någon optimal banhoj. Provade 1000 DS ( tror jag den heter ), och det var stor skillnad men då pratar vi betydligt nyare modell. Det som Mavrick_0812 är ute efter förmodar jag är en mitten 90-tal maskin.

Mvh//ZS

Ja har aldrig sett en 900SS/SL i Endurance. Det jag har sett är Italienska Ducati Teamet. Men dom insåg hur långt efter dom blev och kör nu Yamaha R1 :) .

Vilket Endurance har 900SS/SL varit med i? Kanske är något inhemskt :tummenupp

EDIT: Såg att dom kör Endurance DCF 300 miles i Frankrike med endast 900SS/750SS. Inhemskt på lika villkor.
Japp, en 900 SS / SL från -95 alt. -96 är det jag har tittat på.
Kalla mig jättekorkad men jag är fortfarande sugen...
R1 98/99 är ett bra alternativ för mina behov och inte allt för mycket över budget.budget.
 
Det var tider det...

Mantorp 1991, Ducati 900SS, "Battle Of Twins" race, Nordic Cup ...Det var innan stenåldern.....

Varför finns inte denna Cup kvar :va
 

Bifogat

  • mantorp1991a.jpg
    mantorp1991a.jpg
    118.7 KB · Visningar: 165
christer skrev:
He, he, he, Kusligt eller hur.

Angåend just den här vet jag, då vi båda är Linköpings folk och känner varandra väl, men visst är Ducce folk ganska tighta, en av fördelarna :tummenupp


Precis.

Men akta dig för Linköpingsborna!
De är levande exempel på varför man inte skall tillåta kusiner att gifta sig med varandra! :rofl :hihi :rofl

Närå.. Praktiskt sett så är det ju idag ca 1600 medlemmar i SDK, vilket låter mycket, men faktiskt så är det bara en del av dessa som kommer på bankörning efter bankörning. Det leder till att man förr eller senare kommer i kontakt med de flesta "galningar" på ett eller annat sätt.

Generellt skulle jag idag säga att jag hellre köper en Ducce av en galen banåkande Ducatist än en som enbart gått få mil och som ägts av en person som inte har visat något intresse för hojen.
Hellre välsliten och välservad än en som bara stått stilla.
 
Zilversurfer skrev:
Mantorp 1991, Ducati 900SS, "Battle Of Twins" race, Nordic Cup ...Det var innan stenåldern.....

Varför finns inte denna Cup kvar :va
Hrmmm... om man nu tittar på bilden så ser ju 900 SS/SL ut att funka ganska bra på bana...

amullo skrev:
Generellt skulle jag idag säga att jag hellre köper en Ducce av en galen banåkande Ducatist än en som enbart gått få mil och som ägts av en person som inte har visat något intresse för hojen.
Hellre välsliten och välservad än en som bara stått stilla.
Detta skulle jag vilja påstå gäller alla fabrikat så du har helt rätt! :tummenupp
 
Zilversurfer skrev:
Varför finns inte denna Cup kvar :va


Den finns kvar, dock inte i Sverige, men nere i Europa och i USA, den har väl bytt namn ett par ggr i Europa också...

Christoph Dachselt, har varit med ett tag, bla på SS hojar

1993: div. Renntrainings und erstes Rennen (modifizierte Ducati 750 SS), 7. Platz beim Ducati-Clubrennen in Assen (Klasse SAM über 600ccm)

1994: div. Renntrainings und Rennen (Ducati 750 SS) 2. Platz Ducati-Clubrennen (Klasse SAM über 600ccm)

1995: Teilnahme am Deutschen Rundstrecken Cup "Battle of Twins" (modifizierte Ducati 900 SS) Schlussrang 15 in der 2-Ventiler-Wertung - 2. Platz Ducati-Clubrennen (Klasse 900 SS)

1996: Teilnahme am Deutschen Rundstrecken Cup "Battle of Twins" (Kämna Ducati 900 SS) Schlussrang 20 Gesamtwertung - Platz Ducati-Clubrennen (Klasse 900 SS)

1997: Teilnahme am Deutschen Rundstrecken Cup "Battle of Twins" (Kämna Ducati 944 SS) Schlussrang 12 Gesamtwertung, 3. Rang B-Lizenz (somit A/I-Lizenz für 1998) -
4. Platz Ducati-Clubrennen (offene Klasse)

1998: Teilnahme "Formula Twin" World Series (Bohnhorst-Ducati 944 SS)
5. Platz "Formula-Twin", Oschersleben
Schwerer Unfall in Hockenheim in Juni, verletzungsbedingter Ausfall bis Saisonende

1999: Teilnahme "Formula Twin" Europa-Cup und DMSB "Battle of Twins" (Bohnhorst-Ducati 944 SS) BoT: 4. Platz in Oschersleben und Frohburg, Schlussrang 5 Europacup: 3. Platz in Oschersleben, 5. Platz in Assen

2000: Teilnahme "Formula Twin" Europa-Cup und DMSB "Battle of Twins" (Bohnhorst-Ducati 944 SS) Bot: je 2x 2. Platz Nürburgring u. Colmar-Berg (2V-Wertung) Europa-Cup: 3. Platz Oschersleben und Assen, 4. Platz Lausitzring

2001: Teilnahme "Sound of Thunder " Europa- und German-Cup, (Daxmax VTR 1000-SP1) Europa-Cup: jeweils 8. Platz in Oschersleben und Assen
German-Cup: 7. Platz A1-Ring , leider nur 2 Rennteilnahmen wegen Terminüberschneidung mit Europa-Cup und langer Vorbereitungsphase im Frühjahr

2002: Teilnahme am "Sound of Thunder"- German-Cup mit gewichtsoptimierter und leistungsgesteigerter Daxmax VTR 1000-SP1

2003: Teilnahme am "Sound of Thunder"- German-Cup mit nochmals gewichtsreduzierter und leistungsgesteigerter DaxMax Honda VTR 1000 SP-1. 10 Platz in der Abschlusstabelle.

2004: Teilnahme am "Sound of Thunder"- German-Cup mit technisch unveränderter Maschine zu 2003. Platz 6 in der Abschlusstabelle.

Jänkare: http://www.ahrma.org/machines/95_duc_900ss.htm
 
Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
Hrmmm... om man nu tittar på bilden så ser ju 900 SS/SL ut att funka ganska bra på bana...:tummenupp

Det ser ut att vara en blandning av 851/888, 900SS och någon äldre 900S på bilden
 
Med risk för att svära i kyrkan, men väljer du mellan Yamma R1/R6 eller 900 SS/SL, kika på TRX. Lite av det bästa från två världar. Billigare i inköp än 900:orna, Yammadelar finns det gott om, V-twin karaktär och charm. TRX togs fram lite som "utmanare" till 900:an. Inte är det en Ducce eller en R1:a, men mycket "bang for the buck"...
 
amullo skrev:
Precis.

Men akta dig för Linköpingsborna!
De är levande exempel på varför man inte skall tillåta kusiner att gifta sig med varandra! :rofl :hihi :rofl

Närå.. Praktiskt sett så är det ju idag ca 1600 medlemmar i SDK, vilket låter mycket, men faktiskt så är det bara en del av dessa som kommer på bankörning efter bankörning. Det leder till att man förr eller senare kommer i kontakt med de flesta "galningar" på ett eller annat sätt.

Generellt skulle jag idag säga att jag hellre köper en Ducce av en galen banåkande Ducatist än en som enbart gått få mil och som ägts av en person som inte har visat något intresse för hojen.
Hellre välsliten och välservad än en som bara stått stilla.


..Så med andra ord köper du hellre tex Agnes gamla ban-piskade 748 än en poserkörd dito som aldrig sett regn?

Näää, skulle inte tro det va?

En bankörd/hårdkörd hoj oavsett märke är närmare döden än jeanskörda hojar med blåa kåpskruvar. Varför försöka lura andra/sig själv?
 
Lyssna inte på dönickarna. Kör det du själv vill köra. Det gör jag och det funkar fint och går fort, riktigt fort.
 
V-Gurra skrev:
Lyssna inte på dönickarna. Kör det du själv vill köra. Det gör jag och det funkar fint och går fort, riktigt fort.



Fast här handlar det om bankörning, något du som vi alla vet är för feg för :blah
 
Chronic skrev:
..Så med andra ord köper du hellre tex Agnes gamla ban-piskade 748 än en poserkörd dito som aldrig sett regn?

Näää, skulle inte tro det va?

En bankörd/hårdkörd hoj oavsett märke är närmare döden än jeanskörda hojar med blåa kåpskruvar. Varför försöka lura andra/sig själv?

Jaja.. Du har givetvis rätt i dit uttalande.
Nu tar man en extrem mot en annan. Det jag menar är att en välservad välkörd motorcykel, ägd av en "ducatist" som ex. en av bröderna Berg, förmodligen är ett bättre val än en posörmoppe som enbart gått i stan, inte är välservad och aldrig ägd av en person med genuint MC-intresse.

Men jämför man en hoj som gått 0 mil med en som är en föredetta tävlingshoj ser det ju annorlunda ut. Poängen är alltså att en hoj som är välkörd och servad med omsorg förmodligen redan fått de "vanligaste" felen åtgärdade redan och man har ett "känd" historia, vilket gör att man kan lägga priset därefter. En hoj med okänd ägare, okänd historik och icke dokumenterad service och miltal kan ju se ut som en god affär, men det är möjligt att man lurar sig själv mer på en sådan hoj.

Tänker jag HELT fel eller?


V-Gurra!
Trevligt att du hittat tillbaka till oss. Du har varit saknad.
Blir det någon ny hoj under vintern eller blir det till att hålla sig till V-Max´en?
 
amullo skrev:
Jaja.. Du har givetvis rätt i dit uttalande.
Nu tar man en extrem mot en annan. Det jag menar är att en välservad välkörd motorcykel, ägd av en "ducatist" som ex. en av bröderna Berg, förmodligen är ett bättre val än en posörmoppe som enbart gått i stan, inte är välservad och aldrig ägd av en person med genuint MC-intresse.

Men jämför man en hoj som gått 0 mil med en som är en föredetta tävlingshoj ser det ju annorlunda ut. Poängen är alltså att en hoj som är välkörd och servad med omsorg förmodligen redan fått de "vanligaste" felen åtgärdade redan och man har ett "känd" historia, vilket gör att man kan lägga priset därefter. En hoj med okänd ägare, okänd historik och icke dokumenterad service och miltal kan ju se ut som en god affär, men det är möjligt att man lurar sig själv mer på en sådan hoj.

Tänker jag HELT fel eller?


Nä, du tänker helt rätt, nu när du fick utveckla dig lite. Däremot verkar "många" tycka en bankörd hoj är ett jättebra köp eftersom den ju servats noga osv. Mens jag menar att merparten av sporthojsägare vinglar omkring ett par ggr på sommaren och s ä l l a n varvar sin blanka pärla till rödvarv.

Jag menar. phuiii....FAN vad en hoj får stryk på banan med fullgas/fullbroms konstant. Sen att många hojar kanske klarar det bra, visst. Men i jämförelse så..

Att köpa en hoj av ngn Berg är ju kanonbra däremot, tokfixad & okörd :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top