Ducati 900 SL / SS på bana - Erfarenheter?

:tummenupp RedTop. Placeboeffekten skall aldrig underskattas! Dock så rör det sig om helt annat sätt att köra t ex 916 på jämfört med SL:n. Med min 916 ligger jag aldrig under 6000 varv (upp till 9000) och lite med SL:n var förhållandet nästan det motsatta.

bankhknm_liten.jpg

/Ssss

Superlight skrev:
Sedan jag bytte till en 916 så har jag kapat mina tider avsevärt på bana. Det har jag främst hojen att tacka för.
Tro fan det. Den går ju nästan dubbelt så snabbt på rakorna än gamla bettan... :D

Maverick_ou812 skrev:
Men vilken otroligt vacker effektkurva 916 har! :kär
Inga konstiga dippar där inte. Kan 748:an jämföras med denna (inte på toppeffekt då naturligvis)?

Vad syslar du med?? Du kan inte köpa en SL/SS för bankörning. Allt är svindyrt om du vurpar. Du kommer tröttna på hur j-a slö den är. Om du nu ska köpa Ducce så köp 916/748...men dom är INTE billiga om du vurpar. Varför inte köpa en gammal R1:a 98/99, billig i inköp, finns hur mycket beg.delar som helst, går sällan sönder, går som f-n...

Har du provat en SS/SL på bana?

Vet du vad ventiljustering kostar på en Ducce?

Du kommer garanterat ångra dig om du köper en SS/SL.

For your own good mate, don´t buy!

Vad sägs om att sälja Viffern och köpa en Mille istället?

Eller kanske en SP1/2 eller 748/749/916/996/998/999? :)

Blir nog alltid dyrare att ha 2 hojar istället för en.

Fast det du egentligen borde göra är att köpa en Daytona 675 :D

Zilversurfer skrev:
Vad sysslar du med?? Du kan inte köpa en SL/SS för bankörning. Allt är svindyrt om du vurpar. Du kommer tröttna på hur j-a slö den är. Om du nu ska köpa Ducce så köp 916/748...men dom är INTE billiga om du vurpar. Varför inte köpa en gammal R1:a 98/99, billig i inköp, finns hur mycket beg.delar som helst, går sällan sönder, går som f-n...

Har du provat en SS/SL på bana?

Vet du vad ventiljustering kostar på en Ducce?

Du kommer garanterat ångra dig om du köper en SS/SL.

For your own good mate, don´t buy!
Tack Zilver, ska försöka kolla på det alternativet också. Vad ska en R1:a 98/99 kosta då?

Nej, jag har inte provat SS/SL på bana, inte heller R1, bara R6 men dessa kan man knappast jämföra. 748/916 - ja tack men tyvärr för dyrt som det ser ut nu.

Sen tror jag inte SL/SS är svindyrare att vurpa med än en R1:a, kraschkåpor och rampuckar/sliders (från e- bay) kostar inte mer till den än till någon annan hoj. Din åsikt om dess slöhet går dock i samma spår som övriga inlägg så detta påverkar.
Ventiljusteringen får jag hjälp med så det är ingen större kostnad heller. Sen finns det EN bra sak med Duccen och det är försäkringen. Skall ju ha den reggad för att slippa släp o skit till och från SRW och Knudan. Har inte krok på BMW:n så att både låna bil och hyra släp blir för bökigt.

Men som sagt, tack för din åsikt, den lägger jag också på minnet precis som alla andra kloka inlägg. :tummenupp

xyx skrev:
Vad sägs om att sälja Viffern och köpa en Mille istället?

Eller kanske en SP1/2 eller 748/749/916/996/998/999? :)

Blir nog alltid dyrare att ha 2 hojar istället för en.

Fast det du egentligen borde göra är att köpa en Daytona 675 :D
Sälja Viffern!?!?!?!? E du klok eller, man gör sig inte av med sin baby på det viset!! Fyyyy :fatta! :hihi

Visst, Millen är ett alternativ men om man då lägger den vid en bankörning så är man utan hoj för en lång tid framöver. Inget jag vill utsätta mitt psyke för. Dessutom gillar jag att toura och Viffern är helt perfekt till det. Daytona 675, javisst, mumma men samma problem som ovan.

Två hojar är dyrare än en. Japp. Men det kostar att ligga på topp. :hihi

RedTop skrev:
Kul att du använder mina bilder Supersport! :tummenupp Jag tycker förresten inte du ska vara så blygsam. Du rastar ju åtminstånde 75% av hyperåkarna på Ducceklubbens banåkningar! Hur fort det går på bana begränsas oftast inte av cykeln utan av den som håller i styret!
/RedTop
Hoppas du inte har någe mot att jag anväder bilderna. Dom är kanon :tummenupp
Du har helt rätt i att den största begränsningen oftast är den som håller i styret och jag vet att min SS bör gå att köra ett antal sekunder snabbare på Åsen än vad jag gjorde i år. Så jag kommer inte att byta till hyper i första taget.
Maverick_ou812 skrev:
Men vilken otroligt vacker effektkurva 916 har! :kär
Inga konstiga dippar där inte. Kan 748:an jämföras med denna (inte på toppeffekt då naturligvis)?
Naturligtvis är hyprarna lämpligare som banhojar än en SS. Men jag kommer inte att byta för jag trivs kanon på min och har inget mot att slå ut underläge :hihi

Alla hojar som har gått mycket och är gamla behöver man skruva med.
Kan man skruva är det inga problem, men ta med i beräkningen att en Ducce oftast är svårare att skruva i än en Honda, Yama mfl.
Räkna även med att betala ett par hundra mer för reservdelar + att du ofta får vänta en extra vecka för att reservdelarna ska komma.
Men om man som jag är knäpp :3freak , så är det värt all möda. :tummenupp

Maverick_ou812 skrev:
Tack Zilver, ska försöka kolla på det alternativet också. Vad ska en R1:a 98/99 kosta då?

Nej, jag har inte provat SS/SL på bana, inte heller R1, bara R6 men dessa kan man knappast jämföra. 748/916 - ja tack men tyvärr för dyrt som det ser ut nu.

Sen tror jag inte SL/SS är svindyrare att vurpa med än en R1:a, kraschkåpor och rampuckar/sliders (från e- bay) kostar inte mer till den än till någon annan hoj. Din åsikt om dess slöhet går dock i samma spår som övriga inlägg så detta påverkar.
Ventiljusteringen får jag hjälp med så det är ingen större kostnad heller. Sen finns det EN bra sak med Duccen och det är försäkringen. Skall ju ha den reggad för att slippa släp o skit till och från SRW och Knudan. Har inte krok på BMW:n så att både låna bil och hyra släp blir för bökigt.

Men som sagt, tack för din åsikt, den lägger jag också på minnet precis som alla andra kloka inlägg. :tummenupp

Ebay, ja, ja. Men du ska vinna bettet också, samt att det måste finna just den delen du behöver. Ibland hinner man inte vänta på Ebay, tex om en fotpinne/fäste,Sen finns det fler delar beggade på Ebay till R1, idag 2224 delar och till 900 ss/sl 33 delar. Med R1:a kan man ringa i princip vilken skrot som helst så finns det på lager. Motorn är mkt mer stryktålig i R1:an. Som Superlight skrev innan så tar 900SS/SL i överallt, kopplingskåpa, Generatorkåpa, ljuddämpare, kåpor mm. På R1:an tar det iof i Generatorkåpa/kopplingskåpa - men då måste du ha duktiga nerlägg, när du kommer så långt i din körning kan du alltid byta fjädring för att ställa höjden.

En R1 98/99 kan väl ligga mellan 40-50' beroende på skick och mil. Du kan säkert få billigare också.

Sen är det en ganska liten hoj, vilket du inte är :hihi

EDIT: När du trafikförsäkrar är R1:an inte dyr, sen ställer du av/på varje gång du skall köra :tummenupp

Last edited:
Zilversurfer skrev:
På R1:an tar det iof i Generatorkåpa/kopplingskåpa - men då måste du ha duktiga nerlägg, när du kommer så långt i din körning kan du alltid byta fjädring för att ställa höjden.

En R1 98/99 kan väl ligga mellan 40-50' beroende på skick och mil. Du kan säkert få billigare också.

Sen är det en ganska liten hoj, vilket du inte är :hihi

EDIT: När du trafikförsäkrar är R1:an inte dyr, sen ställer du av/på varje gång du skall köra :tummenupp
Maverick_ou812 -------> :fatta! <--------- ZS
:mad: Vaffan säger du!?!? *%&**!!¤¤!! :gnissla
Beach 2006 pågår så vikt / effektförhållandet skall förändras radikalt!!
Just nu - 4,7 kg

:hihi

:tummenupp Tack för tipsen Zilver!

En del bra inlägg här, men oxå mycket skitsnack. Nu vet jag att det det alltid blir många inlägg så fort Ducati kommer på tal :hihi

900 SS/SL är i mina ögon en väldigt driftsäker maskin och det kan jag grunda på många års ägande och tiotusentals mil körda och jag är inte lätt på gasen. Den är också mycket lättmeckad i förhållande till andra maskiner = allt annat är skitsnack. Den kräver mindre service och är inte lika känslig som 4 ventilaren, delar är lätt att få tag i till vettiga pengar och vad det gäller Ebay så är det inte så att man alltid måste lägga bud på allt, det går även att handla där som i vilken onlineshop som helst (104 artiklar vid sök på Ducati 900 SS idag vilket är mindre än vanligt).

Sätter du på ett högliggande helsystem och uppflyttade fotpinnar så finns det inget som tar på en 900SL, möjligtvis styrändarna om du lägger ner tillräckligt :hihi

900SS/SL har varit rätt popular i Europa och USA som endurance hoj, visst finns det snabbare hojar men få som är lika kul att äga och köra och som sagts tidigare så hänger det i dom flesta fallen på piloten.

Har 2st Superlight och en 748 och jag kan säga att om jag bara kunde behålla en av dom så hade det blivit en Superlight utan tvekan.

Sen att man som medlem i Ducatiklubben erbjuds (i år) 17 heldagar på bana för 500kr per gång är ju ett stort plus :tummenupp

Visst ni kan säga att jag är partisk, men jag hade aldrig pallat med någon strulhoj oavsett märke...

Last edited:
Vill inte kapa tråden, men undrar;
Vad kan man få en vettig SS/SL för i tyskland, på ett ungefär?

Oxå var den vanliga ducce VS R4 debatten igång igen... :D Enda gången jag sett en ducce TÄVLA var i NSBK på knudan iår...o det sved när den 999:an gick upp i rök...(bokstavligen)...

Men det finns ju MASSOR av duccar på både SMC o SRW körningarna? E väl bara att fråga runt lite...? Anar att du får aningen partiska svar här... :D

rookie skrev:
Oxå var den vanliga ducce VS R4 debatten igång igen... :D Enda gången jag sett en ducce TÄVLA var i NSBK på knudan iår...o det sved när den 999:an gick upp i rök...(bokstavligen)...

Men det finns ju MASSOR av duccar på både SMC o SRW körningarna? E väl bara att fråga runt lite...? Anar att du får aningen partiska svar här... :D
Jovisst är det så men svaren på SRW eller SMC körningarna blir nog inte annorlunda... :hihi

rookie skrev:
Förmodligen inte...men modellvalet kanske kan påverkas...? :)
Det är ju svårt att ha erfarenheter om man inte är partisk och har eller har haft en SS :rolleyes:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8