Ducati 900 SL / SS på bana - Erfarenheter?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tänkte skaffa mig en Ducati 900 SS / SL som banhoj att köra på Sturup Raceway, Knutstorp och Gotland Ring med. Den skall vara reggad men försedd med kraschkåpor och sliders så att jag "slipper" släp eller buss för att komma till och från banan.
Kommer att köra på bättre beggade racedäck, troligen Metzeler Racetech.

Skall inte tävla med den just nu men kanske vill prova ERF så småningom så den ska kanske anpassas till det senare. Skall även ta licens på den till våren. Min fråga är nu, har någon här någon erfarenhet av denna hoj och vad är i så fall intrycket?
Vet att den inte har massor av effekt men å andra sidan kan man få den rätt lätt så vikt / effektförhållandet blir rätt okej.

Tacksam för hjälp.

Maverick_ou812 skrev:
Tänkte skaffa mig en Ducati 900 SS / SL som banhoj att köra på Sturup Raceway, Knutstorp och Gotland Ring med. Den skall vara reggad men försedd med kraschkåpor och sliders så att jag "slipper" släp eller buss för att komma till och från banan.

Skall inte tävla med den just nu men kanske vill prova ERF så småningom så den ska kanske anpassas till det senare. Skall även ta licens på den till våren. Min fråga är nu, har någon här någon erfarenhet av denna hoj och vad är i så fall intrycket?
Vet att den inte har massor av effekt men å andra sidan kan man få den rätt lätt så vikt / effektförhållandet blir rätt okej.

Tacksam för hjälp.
Härlig hoj på alla sätt men någon banhoj är det inte, grejerna häller tyvärr inte. De team som åker italienskt får meka mycket, titta på Folkesson för några år sedan, han tröttnade, tyvärr.

Ducati på vägen :banana :banana

*Superlight* borde det väl vara lämpligt att fråga.

KAxigt med en SL i ERF, men knappast en vinnarhoj :)

/S. Kasjälvköpaen900SLtillvåren

RedBaron skrev:
*Superlight* borde det väl vara lämpligt att fråga.

Kaxigt med en SL i ERF, men knappast en vinnarhoj :)

/S. Kasjälvköpaen900SLtillvåren
Hmmm.... vem tror du har övertalat till mig att skaffa en SL...? :hihi
Känner personen ifråga väldigt väl! Men tack för förslaget!

Vinnarhoj, nope, inte ens min tanke, jag är alldeles för långsam oavsett hoj.
Köpa till våren förresten... fel tid ju! Det är nu man ska handla, tittar själv på att importera från Düskland.

Gruppköp? :hihi

Tjenare!

Precis som du skriver så är det inget effektmonster men nog går det att åka snabbt ändå!

Chassiet i kombination med den låga vikten gör det till en trevlig och lätthanterad glädjemaskin. Vridmoment finns det gått om från 3.000 rpm och upp till stoppet vid 9.000 rpm.

Väljer du en SS så kommer du garanterat att skrapa undersidan på dämparna när du får upp lite fart. SL har högt dragna dämpare som standard.
Standard är också dubbla 320 mm. skivor från Brembo.
Helflytande i gjutjärn på SL.
Båda varianterna sätter effektivt stopp på ekipaget.

Twin är skönt på bana, personligen upplever jag det som "lugnare" vilket i sin tur bidrar till ett ökat självförtroende och ett bättre flyt i körningen.

Kraschkåpor säljs bl.a. av kaemna.de.

Lycka till!

/ Johan

Edit: Chassiet kom -91 och är vad jag vet oförändrat sen dess.
Det ska naturligtvis inte jämföras med moderna R-hojar.

Last edited:
ducati

Maverick_ou812 skrev:

Tacksam för hjälp.
Glöm ducati och bankörning om du inte är fullsketen med pengar,jag har haft alla sorter och ingen har klarat sig bra ens under garantitiden.allt och lite till har rasat.skall du köra italienskt satsa på en aprilia,så klarar du motormässigt ialla fall.
Annars köp en HONDA(låter kanske lite tråkigt,men sant).
mvh micke :tummenupp

vvs skrev:
Härlig hoj på alla sätt men någon banhoj är det inte, grejerna häller tyvärr inte. De team som åker italienskt får meka mycket, titta på Folkesson för några år sedan, han tröttnade, tyvärr.

Ducati på vägen :banana :banana
Njaaaaaa... håller inte med dig riktigt, det är ju faktiskt en riktig Superbikvinnare vi snackar om. Gällande att hålla.. ingen aning faktiskt, mest därför jag frågar.

Fakkverk skrev:
Tjenare!

Precis som du skriver så är det inget effektmonster men nog går det att åka snabbt ändå!

Chassiet i kombination med den låga vikten gör det till en trevlig och lätthanterad glädjemaskin. Vridmoment finns det gått om från 3.000 rpm och upp till stoppet vid 9.000 rpm.

Väljer du en SS så kommer du garanterat att skrapa undersidan på dämparna när du får upp lite fart. SL har högt dragna dämpare som standard.
Standard är också dubbla 320 mm. skivor från Brembo.
Helflytande i gjutjärn på SL.
Båda varianterna sätter effektivt stopp på ekipaget.

Twin är skönt på bana, personligen upplever jag det som "lugnare" vilket i sin tur bidrar till ett ökat självförtroende och ett bättre flyt i körningen.

Kraschkåpor säljs bl.a. av kaemna.de.

Lycka till!

/ Johan
Tackar för infon, högdragna dämpare it is!
Kanske cooolfiber för mullret skull också! Lite posör är man ju!

Hansens Motor skrev:
Glöm ducati och bankörning om du inte är fullsketen med pengar,jag har haft alla sorter och ingen har klarat sig bra ens under garantitiden.allt och lite till har rasat.skall du köra italienskt satsa på en aprilia,så klarar du motormässigt ialla fall.
Annars köp en HONDA(låter kanske lite tråkigt,men sant).
mvh micke :tummenupp
Tack Micke, har en VFR så jag vet vad du snackar om!
Men man får ju ha nåt att meka med osså... :tungan

Maverick_ou812 skrev:
QUOTE]

I min profil ser du hur en SL ser ut in action. Nice om jag får säga det själv... :)

Maverick_ou812 skrev:
Njaaaaaa... håller inte med dig riktigt, det är ju faktiskt en riktig Superbikvinnare vi snackar om. Gällande att hålla.. ingen aning faktiskt, mest därför jag frågar.

Tack Micke, har en VFR så jag vet vad du snackar om!
Men man får ju ha nåt att meka med osså... :tungan

Då är det ju helt ok,du har något att falla tillbaka på.lycka till
micke :tummenupp

Mina erfarenheter med min 750SS är att den nu har gått 1500 mil i min ägo utan några som helst problem. Jag har haft 7 japshojar innan och Duccen är den hoj som det har varit minst problem med.

Jag har åkt hoj i 20 år men började inte åka bana förrän jag köpte Duccen. Jag tycker den funkar bra på bana. Det är naturligtvis ingen hoj man vinner några tävlingar med, men man har massor av skoj! Bromsar är ju tex samma som på Ducati 748, 916 osv, så där gör man ingen kompromiss.
Efter mitt tredje år på bana börjar jag känna att det är dags att byta upp mig. Med en 900 hade jag fått bättre fjädringskomponenter och lite mer mos i motorn och den hade lätt hållt ett par år till innan jag växt ur den.

Är man intresserad av banåkning så öppnar ju dessutom en Ducati för ca 10 välarrangerade banåkningar per år, till antagligen Sverigers lägsta priser.
Ett klart + !!!

Bara att slå till! Du kommer inte att bli missnöjd! :tummenupp

/RedTop

RedTop skrev:
Är man intresserad av banåkning så öppnar ju dessutom en Ducati för ca 10 välarrangerade banåkningar per år, till antagligen Sverigers lägsta priser.
Ett klart + !!!

Bara att slå till! Du kommer inte att bli missnöjd! :tummenupp

/RedTop
:Bugar :Bugar :Bugar

Ducatiklubben då alltså!! :tummenupp

Maverick_ou812 skrev:
Hmmm.... vem tror du har övertalat till mig att skaffa en SL...? :hihi
Känner personen ifråga väldigt väl! Men tack för förslaget!

Vinnarhoj, nope, inte ens min tanke, jag är alldeles för långsam oavsett hoj.
Köpa till våren förresten... fel tid ju! Det är nu man ska handla, tittar själv på att importera från Düskland.

Gruppköp? :hihi
...men det är inte nu man ska sälja ;)

I Tyskland finns det ofantligt fler SL än här hemma, anständigt billiga är de oxå.

Maverick_ou812 skrev:
Njaaaaaa... håller inte med dig riktigt, det är ju faktiskt en riktig Superbikvinnare vi snackar om.
Inte 900SS/SL, 916 har väl vunnit en del men inte tvåventilaren (eller ?)

RedBaron skrev:
You tell me, tror du vet bra mycket mer än mig om just det. Har fått berättat det för mig iallafall.

Ofantligt fler i Tyskland vet jag inte men till vettigt preis! Japp!

Maverick_ou812 skrev:

Tacksam för hjälp.
Ja, jag har aldrig sagt att Ducati är dålig på något sätt men grejerna är inte på japs nivå men otroligt mycket mer känsla och skoj. Har haft flera Ducati under många år och är väl förtrogen med dessa. Men som sagt det är en gatcykel och under en bandag är det okej men för seriöst tävlande fodras en reservmotor och en stor plånbok, alltså det ställs helt andra krav.

Ducati = :banana

RedBaron skrev:

888 gick väl och vann en hel del i superbike, eller satt där den nya motorn i då :va

Jaja jag kan skylla på att jag knappt lärt mig gå när sådana tävlades....

vvs skrev:
Ja, jag har aldrig sagt att Ducati är dålig på något sätt men grejerna är inte på japs nivå men otroligt mycket mer känsla och skoj. Har haft flera Ducati under många år och är väl förtrogen med dessa. Men som sagt det är en gatcykel och under en bandag är det okej men för seriöst tävlande fodras en reservmotor och en stor plånbok, alltså det ställs helt andra krav.

Ducati = :banana
Gött att höra och det är noterat!
Japps är nåt speciellt, särskilt Honda men som sagt, Ducce, twin och bana hör ihop på nåt sätt.

Tack för dina åsikter, dom lägger jag på minnet.

Borsiin JR skrev:
888 gick väl och vann en hel del i superbike, eller satt där den nya motorn i då :va

Jodå Doug Polen var i gång på den tiden och något senare Pier francesco chili men motorn var inte den samma som i dagens 900-750 ss, det var 4 ventils teknik. Hur många reservmotorer tror du de hade ? Titta på Ducati i endurance, en gång på alla år har de lyckats ta segern, kommer inte i håg vilket år men alltså grejerna håller inte för sådana påfrestningar, tyvärr.

Fortfarande tycker jag att Ducati är en kanonhoj men den har sina begränsningar. :banana :banana

Borsiin JR skrev:

888 hade fyrventilarn, precis som föregångaren 851.

vvs skrev:
Jodå Doug Polen var i gång på den tiden och något senare Pier francesco chili men motorn var inte den samma som i dagens 900-750 ss, det var 4 ventils teknik. Hur många reservmotorer tror du de hade ? Titta på Ducati i endurance, en gång på alla år har de lyckats ta segern, kommer inte i håg vilket år men alltså grejerna håller inte för sådana påfrestningar, tyvärr.

Fortfarande tycker jag att Ducati är en kanonhoj men den har sina begränsningar. :banana :banana
Hmmmm... man kanske ska köpa mer än en hoj.... :hihi

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...