Ducati 900 monster Kamremsbyte gör det själv ?

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
2010 Ducati SF
Hej !

Tänkte byta kammar på min Ducati 900 monster från 1997, behövs det ett special verktyg för detta ? En del säger ja andra säger att det går bra med en spik. Har tillgång till en kompis som kommer att meka, men vill helst vara säker innan jag sätter igång nått.

Mvh R

Ska du byta kammar kan jag sätta min månadslön på att du behöver mer verktyg än en spik. :tummenupp

Beror ju på om du menar kamremsbyte eller kamaxelbyte.

Byta rem är ingen större krånglighet oavsett motortyp. Det brukar mest handla om att man är tillräckligt noggrann och vet vilka hållpunkter man skall ha för timingen. Och om det går att komma åt utan att ta ut motorn (men det gäller mest bilar).

Annars är väl svenska ducceklubben rätt ställe att fråga om du inte redan gjort det.

Beror ju på om du menar kamremsbyte eller kamaxelbyte.

Byta rem är ingen större krånglighet oavsett motortyp. Det brukar mest handla om att man är tillräckligt noggrann och vet vilka hållpunkter man skall ha för timingen. Och om det går att komma åt utan att ta ut motorn (men det gäller mest bilar).

Annars är väl svenska ducceklubben rätt ställe att fråga om du inte redan gjort det.

Det gällde remmarna, instruktionsvideon verkar toppen ! Man tackar

Mvh R

Tack alla för hjälpen :-)

Last edited:
Att byta remmar är inte raketteknologi och det går utan specialverktyg. Det gäller att vara riktigt noga och tänka efter före så man får det rätt.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul