Ducati 900 1997 ventiljustering

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu har jag mätt igenom alla och på stängningen har jag bara ett för stort spel och på öppningssidan är 3 st 0 (noll) eller i alla fall mindre än mitt tunnaste bladmått det fjärde är ca 0,8.

Är det dags att riva topparna? Eller ska jag testa och shimsa in dem och köra?
 
Nu har jag mätt igenom alla och på stängningen har jag bara ett för stort spel och på öppningssidan är 3 st 0 (noll) eller i alla fall mindre än mitt tunnaste bladmått det fjärde är ca 0,8.

Är det dags att riva topparna? Eller ska jag testa och shimsa in dem och köra?
Ouch. Hur många mil har den gått och vid vilket miltal gjordes senaste kontrollen?
 
Om jag inte missminner mig så har tvåventilarna ingen topplockspackning, så det är ganska enkelt att plocka ut topparna och göra jobbet på arbetsbänken. Gör du jobbet direkt på hojen så lägg en tygbit över hålet på returoljekanalen - låsringarna har en j-la förmåga att trilla ner där - oftast händer inget, de blir manglade av kugghjulen o hamnar sedan i filtret eller magnetpluggen.
Ett rejält gummiband runt ventilskaftet innan låsringarna tas bort så slipper du att ventilen rasar ner i cylindern. Har för mig att Haynes manual är ganska tydlig om arbetsföljden
Motorn är lätt att jobba med, men vet inte om ex. bakre stötdämparens infästning kan vara i vägen för stående cylinderns utblåsventil (det är den på 900 Supersport av samma årsmodell)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top