Rymding
grön på mc.
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Ludvika
- Hoj
- 2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Håller på med min 636a -02 2400mil.
Alla avgasventiler var väntat låga och låg i princip på minvärde. Satte i tunnare chims och fick i princip förväntade värden, kanske en hundradel mindre än jag förväntat, men ok.
På insugsidan mätte jag två ventiler med precis för stora spel, och en med för lite och övriga ungefär strax under mitten på intervallet. Förvånad över de två som hade för stort spel.
Men jag petad i tjockar schims i de två och ett tunnare i det tredje. När jag nu mäter så har alla insugare som jag inte justerade 2-3 hundradelar mindre spel. Den som var lite tajt har blivit bättre, men jag saknar även där lite. Men det konstigaste är de två som hade för stort spel ligger nu på min. Så jag stoppar tillbaka schimsen till de två och nu när jag mäter igen så är de helt plötsligt bra..

Några ventiler mäter jag till något trängre än förra mätningen också.
Det jag funderar över är varför jag mäter mindre spel fast jag inte bytt schims? Blir det nåt när den står nån dag utan kammar som håller ned ventilerna eller vad är det frågan om?
Vad kan det konstiga med stora spelet på insugarna bero på? Å som jag sen var tvungen att byta tillbaka schimsen på?
Jag har mätt allting tre ggr vid varje mättilfälle och dragit runt motorn mellan varje mätning. Har riktigt bladmått med hundradelar på och mickrometer och digitalt skjutmått bara föra att dubbelkolla så jag inte kommer en halv mm fel eller nåt. Ja och allt drar jag givetvis med momentnyckel.
Vad är det frågan om?
Alla avgasventiler var väntat låga och låg i princip på minvärde. Satte i tunnare chims och fick i princip förväntade värden, kanske en hundradel mindre än jag förväntat, men ok.
På insugsidan mätte jag två ventiler med precis för stora spel, och en med för lite och övriga ungefär strax under mitten på intervallet. Förvånad över de två som hade för stort spel.



Några ventiler mäter jag till något trängre än förra mätningen också.
Det jag funderar över är varför jag mäter mindre spel fast jag inte bytt schims? Blir det nåt när den står nån dag utan kammar som håller ned ventilerna eller vad är det frågan om?
Vad kan det konstiga med stora spelet på insugarna bero på? Å som jag sen var tvungen att byta tillbaka schimsen på?
Jag har mätt allting tre ggr vid varje mättilfälle och dragit runt motorn mellan varje mätning. Har riktigt bladmått med hundradelar på och mickrometer och digitalt skjutmått bara föra att dubbelkolla så jag inte kommer en halv mm fel eller nåt. Ja och allt drar jag givetvis med momentnyckel.
Vad är det frågan om?