Ducati 900 1997 kopplingshandtaget slappt ibland

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Ibland verkar det som om tryckstången inte returnerar, Dock så har kopplingen fäste, så den slirar inte.
Är det nån fjäder som är slut eller behöver stången bara smörjas?
 
De vanligaste felen;
1. O-ringarna i slavcylindern har gett upp.
2. Luft i systemet.
3. Tätningar i huvudcylindern har gett upp.
Osannolika fel;
1. Tryckstången har ätit sig igenom stödlagret i tryckplattan alt att det lagret har dött och ställt till något.

Ta bort kopplingskåpan och titta hur allt rör sig när du använder kopplingen, både stillastående och på tomgång.
Stoppa INTE dit fingrarna när motorn går och ta av slipsen.
 
Tack,

Om tätningarna i Huvudcylindern gett upp, borde det inte märkas på bromsen också?

Fingrar, slipsar mm hålls borta :)
 
Tack,

Om tätningarna i Huvudcylindern gett upp, borde det inte märkas på bromsen också?

Fingrar, slipsar mm hålls borta :)
Det är två olika huvudcylindrar.
Den till vänster ska du bekymra dig om :cool:

Edit: Beträffande stången så kan det faktiskt hända att den går av, men jag tror det var ett större problem på 2V-motorerna.
Men med kopplingskåpan av så kan du ju trycka på tryckplattan och se om stången flyttar sig mer, det sitter o-ringar på mitten (nästan) som kan gå sönder.
Kolla här https://issuu.com/ducatiomaha/docs/ms4rstricolore_usa_08_ed01?e=1222863/10926440
 
Last edited:
Nu har jag kollat med kopplingskåpan av och det rör sig lika mycket med motorn av och på. Jag mätte hur mycket den rörde sig (med motorn av såklart) och tryckplattan rörde sig lite drygt 1 mm.

Nåt jag kan dra nån slutsats av?
 
Utan att ha något tillgängligt att jämföra med så låter 1 mm lite lite.
Kontakta IBC eller annan Ducativerkstad o hör om de har renoveringssats till slavcylindern, eller köp en bling-cylinder, Oberon, CNC t ex.
 
Jag har en blingslavcylinder, satt på när jag köpte den. Skulle det kunna vara Tryckstången som går trögt?

Ibland funkar den perfekt, rätt som det är den helt slapp och sen lite mittemellan. Det låter ju som slavcylindern är otät...

Kan den läcka "internt" dvs att det inte rinner ut nåt utan att vätskan bara rinner runt i cylindern?

Nån som vet var det finns en bra film eller bildsekvens på hur man packar om en sån?
 
Last edited:
Man ska ju alltid börja med att kolla det enklaste först...?

Nånstans har det läckt ut bromsvätska, hittar dock inget synligt läckage. Problemet var alltså nästan tomt i behållaren ?, har fyllt på och luftat och nu funkar det hur bra som helst igen...

Ursäkta att jag upptog er tid...
 
Säker på att det läckt? Kan vara slitna belägg också. Om du misstänker att du har ett läkage så borde du trippelkolla systemet. Bromssystemet är rätt så trevligt att ha i bra skick.
 
Säker på att det läckt? Kan vara slitna belägg också. Om du misstänker att du har ett läkage så borde du trippelkolla systemet. Bromssystemet är rätt så trevligt att ha i bra skick.
Det är kopplingen han har bekymmer med.
Till TS, vet du om det fanns fullt med vätska tidigare? Kan den som monterat blingcylindern luftat och glömt fylla upp?
Skönt att det löste sig.
 
Jag hade styret borta när jag bytte styrlager, det skulle kunna runnit ut då, jag ska även byta o-ringen i slavcylindern…
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top