Ducati 748 kopplar inte ur

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Hej
Fick problem med kopplingen när jag var ute en runda idag. Mot slutet av turen slutade kopplingen att koppla ur ordentligt. Den drar lite framåt med kopplingshandtaget inne. Upptäckte även att det blivit ett spel i handtaget, man måste ta in det halvvägs innan det ens blir lite motstånd. Vad kan detta bero på? Har märk att det senaste tiden varit svårare att få i friläge, vilket troligen beror på att kopplingen kopplat ur sämre och sämre men nu plötsligt blivit väldigt dålig. :confused:

Har hört om att det finns ett vanligare fel men kommer inte ihåg vad det var. Hoppas nu istället att det finns någon här som vet något :Bugar

Tack på förhand :)
 

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
måste man plocka isär kopplingen för att se det eller räcker det att ta bort kopplingskåpan? förklarar det också glappet i kopplingshandtaget?
 

sportbike

Guest
Tänk logiskt, kopplingen är hydraulisk, alltså:
Finns det vätska i behållaren?
Är den bytt nån gång? (vatten i vätskan)
Läcker slavcylindern?
Läcker huvudcylindern?
Kan det av någon anledning kommit luft i systemet ( vält hoj etc) ?

Börja där.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tänk logiskt, kopplingen är hydraulisk, alltså:
Finns det vätska i behållaren?
Är den bytt nån gång? (vatten i vätskan)
Läcker slavcylindern?
Läcker huvudcylindern?
Kan det av någon anledning kommit luft i systemet ( vält hoj etc) ?

Börja där.
Borde man inte snudd på kunna ha rent vatten i kopplingen? Den borde ju inte bli speciellt varm vid vanlig körning och inga vätskor går ju att komprimera.
 

sportbike

Guest
Borde man inte snudd på kunna ha rent vatten i kopplingen? Den borde ju inte bli speciellt varm vid vanlig körning och inga vätskor går ju att komprimera.

Jodå, men den orsakar ju rost som i sin tur leder till inre otäthet.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Börja med att lufta systemet och om det räcker men problemet återkommer så är O-ringen i slavcylindern huvudmisstänkt.
 

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
nivån är över full och jag har för mig att den varit det sedan jag köpte den och då var oljan nyligen bytt, har väl gått ca 800mil och är väl ca 1,5 år gammal. oljan är typ grådimmig eller hur man nu ska beskriva den, grummlig på något sätt, betyder det något. tror inte det läcker någon olja då nivån inte sjunkigt. kan det vara så att oljan i stället stiger om det kommit in luft i systemet? den har varit tippad en gång men det var länge sedan nu.

Tacksam för svaren hittills ska kolla upp det som tipsats :tummenupp
 
Last edited:

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
upptäckte nu när jag var ute på en runda igen att det går att "pumpa" upp trycket efter att kopplingen börjat koppla ur dåligt? däremot har jag inte sett att oljenivån sjunkit märkbart?
 

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Då kan man nog dra slutsatsen att du behöver renovera huvudcylindern uppe vid kopplingsgreppet.
vad innebär renovering av huvud och slavcylindern. ser man tydligt vad som är slitet eller byter man allt? Vilka delar behöver man skaffa? finns det renoveringskit eller köper man del för del?

ursäkta lite jobbiga frågor men det hade varit skönt att veta lite vad man kommer att stöta på:rolleyes:
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
vad innebär renovering av huvud och slavcylindern. ser man tydligt vad som är slitet eller byter man allt? Vilka delar behöver man skaffa? finns det renoveringskit eller köper man del för del?

ursäkta lite jobbiga frågor men det hade varit skönt att veta lite vad man kommer att stöta på:rolleyes:

Oftast finns det renoveringskitt att köpa.

Man plockar isär den och byter lite packningar, sedan smörjer man allt med bromsvätska och pillar ihop det.

Får man väl isär den så ser man vad man ska byta och hur det serut :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
SuperSport är den enda du behöver lyssna på just nu. Du klarar dig förmodligen med en O-ring för femtio spänn. Slavcylindern till kopplingsstången lossar lätt med tre insex, sen rullar du på oringen som en trasig kondom:tummenupp
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top