Ducati 748 dör och vibrerar

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Köpte en lagd ducce 748 i början av säsongen.

Hon behövde ganksa mycket kärlek. hon fick nytt kåpset och nya däck.
Ganska så snart började kopplingen att slira.
Monterade dit zeke kopplingkorg medne tt nytt lättat nav från ebay.

Hitills inga konstigheter hojjen accar som ett vildjur.

nästa dag märker jag att hojjen vibrerar vid inbromsning.
Misstänkte vikt obalans i dcket men har ingen depå stöd fram så jag har inte kunnat montera av och kolla. misttänkte även belägg har inte heller haft tid att kolla. Läste i en tråd om gaffelbenen eller dämpanra kan sitta ojämnt har inte heller haft tid att kolla detta.

åker ut en runda på väg in till stan kommer upp vid gamla stan.
varvräknaren slår i bottem oavsett hur mycket gas jag ger fast motorn är på och varvar , men även den dör efter 10 sekunder. Rullar in hojjen på sidan kopplar bort batteriet letar efter brända kablar men allt ser OK ut. kollar runt på nätet läser att ett igentäppt bränslefilter drar massa ström vilket gör att det inte blir ngn ström över till battteriet.
byter bränslefilter. Allt funkar perfekt.... i ett par dagar.
Åker en runda ngra dagar senare märker att hojjen börja hacka typ nästa slå sig fram, så hårt att hela hojjen vibrerar. detta gör den vid hårt gaspådrag vid 5000 varv men om jag accar sakta så händer inget.
Undrar vad det är tar hem till garaget hojjen nått 4900 jag gör oljeservice tar ut den på en kort runda. denna gång hackar den på alla varvtal oavsett mjuk eller hård acceleration.

Vad kan detta bero på bränslepumpen ?

någon guru där ute som kan ge mig ett svar innan jag blir tokig :huvet:huvet
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sorry, hoppas att det löser sig för dig. I värsta fall får du lämna den till verkstad för felsökning.

Medlem i ducceklubben? Ställ frågan även där om så är fallet. Sök även på www.ducati.ms där finns en hel del vettigt skrivet genom åren om Ducati. I England finns www.ducatisti.co.uk och www.ducatisportingclub.com det senare verkar vara allt mer inaktivt, men där finns nog gamla trådar att läsa.

Lycka till!
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
var medlem men måste glömt betala fakturan får vätna tilsl måndag :D

kollat allt på dem forumen du rekomenderat där ajg fått svar att det varit bränslefilter. många pratar ääven om reläerna som sitter under sadeln kollade dem idag de såg fina ut.
bara byta bräsnslepump kvar då.
enligt deras reklomendation. Det jag inte förstår är att de pratar mycket om eprom eller ecu kan bli dålig.
Men hur kan en programvara bli dålig. det är ju ingen mekanisk del ?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tror inte programvaran i sig kan bli dålig. Många byter programvara i sina hojar för att de ska gå bättre. Ofta är det inte där problemet sitter utan att man från fabriken ställt in dem snålt. Vill minnas att det är CO- halten, men låter det vara osagt. Byter man avgassystem ska man även byta ECU för att den ska gå rätt.

Nu tror jag inte att det är just detta som är felet på din hoj. Tyvärr är jag ingen guru, utan läser mig till saker och låter andra fixa det åt mig. Hoppas att du får rätt på vad som är felet på din hoj. I värsta fall får du som sagt låta en verkstad felsöka den åt dig.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
lycka till grabben... du har en jä¤"#it sköön hoj... du har bara fått lite oflyt..
Ställ frågan i ducce tråden här på SH istället..de är många som prenummererar på den vilket gör att de går fortare med svar.. annars är det som alltid ducceklubben.se som är det absolut bästa forumet som finns (för ducati då förstås)...
Skriv hur de går för dig...
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
var med om liknande att hojen dog efter en stunds körning. Mitt batteri var då slutkört och jag fick gång på gång ladda det. Visade sig vara laddningsregulatorn (den lilla saken nere till höger i färdriktningen med kylflänsar på) som gett sig. Är ett vanligt fel verkar det som då den sitter väldigt utsatt. Kanske inte är felet men men :) lycka till! du har en helt underbar cykel!
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Ska kolla laddregulatorn läste massor om den och att den blir för varm vissa flyttar den t.o.m. till reghållaren för att kyla ner den.

Kopplade bort frambromsen helt märkte att beläggen var slut antagligen det som gör att det vibrerar vid inbromsning. men fortfarande knackar hojjen fram. Känner mig inte manad köpa ny bränslepump ennu. märkt att kedjan knapt är spänd för mycket spel på den ska spänna imorogn och testa. hör av mig hur det går
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
okej första testuren utan frambromsar puh att jag ens överlevde... handen letade efter bromsen men fanns inget där för höga farten för bakbromsen tog ett tag o anpassa sig... njae. inte direkt så att man kan kolla frambromsar efter vibratior men käns 99 på beläggen.

Spände kedjan jo visst gick det bättre.. men hoppar nu till mera åp högre varvtal
allt kändes frid o fröjd tills batteriet gjorde samma sak den totaldog.

Kan det verkligen vara laddregulatorn ? hur kan mäter man den att dee hel ?
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Kan det verkligen vara laddregulatorn ? hur kan mäter man den att dee hel ?

Det kan vara laddregulatorn, eller RELATERAT till denna. Har haft liknande problem på två av mina tidigare 916. Hojen gick bra de första 10-15 minuterna, sedan började den hacka och hosta allt mer tills den dog. Efter att den kallnat gick det att köra en stund igen.

Första gången hittade jag felet själv, det var "sockerbiten" (kopplingsplinten mellan kablagen) i anslutning till laddregulatorn som börjat smälta och såklart gav överslag och kortslutning till slut.

Andra gången var värre att hitta felet. Lämnade då in den till en Duccemek som efter lång felsökning fann att kablaget INUTI plastskydden var så rostigt och korroderat att det gav kortis och överslag. Allt kablage från startmotorn till laddregulator byttes, därefter var allt OK igen. Man såg alltså ingenting på kablaget förrän man skurit upp plasten (eftersom det var innanför plasten det var ruttet).

Innan du köper något nytt bör du alltså låta någon mäta upp allt kablage så att strömmen rusar som den ska. Se till att det görs när hojen är VARM och allra helst direkt efter att felet uppstår.

Lycka till...
 

Pijt

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
748
Testade laddregulatorn på min 748 för 10min sen då jag har liknande problem. Satte en multimeter på batteriet och körde. Spänningen på batteriet ska inte överstiga 14V och inte under tja 13.2-13.3V kanske. När du kör. Se till att mäta även när hojen är varm som sagt. Nu fick jag fina värden så det är nog inte den men kan skriva här så fort jag hittar något.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top