Ducati 1098

2 liter kylarvätska, 3 liter (för twinnar stämmer va?) olja. batteri = 4kg. så där har man väl åtminstone 10 kg. halv tank = 10 kg... totalt 20 kg.

Om jag inte minns fel så har bensin en liter-vikt på ca 0.7kg/lit........vääldigt stor tank du måste ha.....:D

/J

Läste i MasterBike 2005 att Factoryn vägde 209,5kg körklar och fulltankad........har jag för mig iaf...
 
2753855 Om jag inte minns fel så har bensin en liter-vikt på ca 0.7kg/lit........vääldigt stor tank du måste ha.....:D

/J

Läste i MasterBike 2005 att Factoryn vägde 209,5kg körklar och fulltankad........har jag för mig iaf...
Ah lite kan det ju diffa. Men det är iaf inga torrvikter på tal som det står i tidningar.

Fast jag kan ju berätta att min Aprilia Factory väger 65 kg just nu. :D
(ingen motor, kablar, batteri eller kåpor på).

Ska bli kul o väga den när motorn är i. Undra vad motorn i sig väger... 70 kg?
 
l_40ea944d89a7c144be1a37b22c58ebd0.jpg


Ducati 147,5 RW at 9600 ,11,5 KGM of torque at 7500
Aprilia 126,9 RW at 10100 , 9,5KGM of torque at 8400

Ducati 195,6KG(15,5 lt)
Aprilia 209,8KG(18 lt)
 
Tog lite info från ett forum i usa...(Swedie har också läst den infon men tycker ni andra ska få veta den också :))

Weighed some more bikes this morning.
These are all completely stock bikes, ready to ride with half tank of fuel and weighed on the same scale.

07-Factory 442 lbs
03-999s 455 lbs
07-1098s 434 lbs

Någon får gärna omvandla lbs till kg åt mig..
 
Hittade en som vägt 3 twinnar idag med ca halvtank. All olja osv.

2007 Ducati 1098 = 196 kg
2003 Ducati 999 = 206 kg
2007 RSV 1000 R = 200 kg

Det är ju lite intresant om det är 1098 eller 1098S som är vägd, ska ju skilja ett par kilo i torrvikt på dom. 999:orna skiljer väll lite i vikt också.
Hur är det med viktskilnaden mellan Aprilliorna R och R FACTORY?
 
Det är ju bara "våtvikt" som är intressant och det har du ju, iofs med halv tank.
Jag var mer ute efter att ta reda på om de 173 Kg som Ducati själva anger som torrvikt är nära sanningen eller inte och det verkar den ju vara.
(173 + 10 Kg diverse vätskor + 10.85 kg bensin (15.5 x 0.7) = ca 195 Kg)
Ducati 195,6KG(15,5 lt)
Då måste väl killen som Swedie nämnde ha vägt den fulltankad eftersom han fick 198 Kg?

2005:års GSX-R1000 och ZX-10R låg precis under 200 Kg fulltankade enligt Bike och de har väl blivit lite tyngre båda två till 2007 så det ska bli intressant att se hur 1098:an klarar sig mot dessa och övriga literhojar i standardmästerskapen.

07-Factory 442 lbs
03-999s 455 lbs
07-1098s 434 lbs

Någon får gärna omvandla lbs till kg åt mig..
1 pounds = 0.45359237 kilograms

07-Factory 442 lbs -> 200,44 Kg
03-999s 455 lbs -> 206,34 Kg
07-1098s 434 lbs -> 196,81 Kg
 
Last edited:

Ducati 147,5 RW at 9600 ,11,5 KGM of torque at 7500
Aprilia 126,9 RW at 10100 , 9,5KGM of torque at 8400

Ducati 195,6KG(15,5 lt)
Aprilia 209,8KG(18 lt)

Se där! Kör du nu inte ifrån Swedie och "sur-Aprilian" i BoTT'en, så får du allt förklara dig... :D
Det blir en mycket spännande BoTT-serie.
 
Se där! Kör du nu inte ifrån Swedie och "sur-Aprilian" i BoTT'en, så får du allt förklara dig... :D
Det blir en mycket spännande BoTT-serie.

Hojen ska nog bli lite lättare ändå. 5-10kg.
Iof, jag är nog +15 kg i kroppsvikt.. :gnissla osså är man ju amatör..
 
Det är ju lite intresant om det är 1098 eller 1098S som är vägd, ska ju skilja ett par kilo i torrvikt på dom. 999:orna skiljer väll lite i vikt också.
Hur är det med viktskilnaden mellan Aprilliorna R och R FACTORY?

Det är "S" missade att Swedie hade skrivit det här också :pannkyss (det är samma hojar vi pratar om)
 
2754061 Ja, din signatur fyller verkligen sin funktion :näsblod

Hoppas de slänger in något Rookie 1000 race på en ERF-helg så jag får se dig "in action" på besten :tummenupp
han ska ju köra BoTT vilket går under ERF-helgen. jag kommer oxå köra de flesta tävlingar. Iaf de som inte krockar med övriga SM/SO.
 
Ja, din signatur fyller verkligen sin funktion :näsblod

Hoppas de slänger in något Rookie 1000 race på en ERF-helg så jag får se dig "in action" på besten :tummenupp

Ska bli grymt kul att testa den.. men lite nervis. Gamla hojen hade man
ställt in bra och kändes grymt skön på banan, så nu börjar ju det jobbet om igen.

Skulle vara kul att se dig i Rookie 1000 oxå, eller iaf träffas o snacka lite skit på någon träning funkar ju. :tummenupp


Swedie, tack för pratstunden på mässan. :tummenupp
 
l_40ea944d89a7c144be1a37b22c58ebd0.jpg


Ducati 147,5 RW at 9600 ,11,5 KGM of torque at 7500
Aprilia 126,9 RW at 10100 , 9,5KGM of torque at 8400

Ducati 195,6KG(15,5 lt)
Aprilia 209,8KG(18 lt)

På 1098:a forumet där jag läste artikel sa dom att det var fulltankade vikter som gällde. Är väl inte så där jätte bra på italienska själv men några på det forumet är ju italienare.

"weights with full tank
Ducati 195,6(15,5 lt)
Aprilia 209,8(18 lt)

"
 
kan det verkligen vara fulltankat som är korrekt ? olika volymer på tankar blir ju utslagsgivande då !!!
det borde vara exempelvis +4L annars är det väl inte jämförbart :confused:


På 1098:a forumet där jag läste artikel sa dom att det var fulltankade vikter som gällde. Är väl inte så där jätte bra på italienska själv men några på det forumet är ju italienare.

"weights with full tank
Ducati 195,6(15,5 lt)
Aprilia 209,8(18 lt)

"
 
kan det verkligen vara fulltankat som är korrekt ? olika volymer på tankar blir ju utslagsgivande då !!!
det borde vara exempelvis +4L annars är det väl inte jämförbart :confused:

Jo, det är sant! Duccen har ju lite mindre tank än aprilian. Man kunde ju tillverka en version med 4 liters tank oxå, hehe. :D Fast iofs så har ju hojar olika mycket kylvätska och olja med.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top