Ducati 1098

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
Va på mässan enbart för att granska & klämma på Duccen...jag e såld !

Inköps priset 240 000:- är en sak men vad jag glömde fråga på mässan är lite om försäkringspremier, ni som köpt en kanske vet ?

Inge roligt att betala 50 000 :- i försäkring det kan jag har roligare för :huvet

Men annars slår jag till :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Va på mässan enbart för att granska & klämma på Duccen...jag e såld !

Inköps priset 240 000:- är en sak men vad jag glömde fråga på mässan är lite om försäkringspremier, ni som köpt en kanske vet ?

Inge roligt att betala 50 000 :- i försäkring det kan jag har roligare för :huvet

Men annars slår jag till :tummenupp

Du kan ju komma lite billigare undan (i alla fall i inköpspris) om du köper S-modellen (kring 205 000:) eller vanliga 1098 (175 000:), det är väl Tricolor-modellen som kostar 240 000:-?

Försäkringen är väl som den är för nya sporthojar överlag: svindyr.

EDIT: S-modellen kostar tydligen 215 000:- som påpekats nedan.
 
Last edited:

sportbike

Guest
1098 S kostar 214.900 spänn..........pust.
Frågade på Bilsport o Mc vad en försäkring kostar.
24.700:- per år för trafik.
Det var vad man kunde välja där............:näsblod
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Va på mässan för att granska & klämma på Duccen...jag e såld !
Har aldrig varit någon Ducce fantast, men med den här får man verkligen omvärdera inställningen, vilken skönhet!

Men hur är det med leveranser, går det att få någon i år? "Kotte" Grankvist som skulle köra STCC kan inte göra det i år pga cykelbrist!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Håller med föregående inlägg. Säga vad man vill om Ducce men designa hojar, det kan dom...:tummenupp :tummenupp Lätt mässans klarast lysande stjärna...ja kolfibergixxern var också helt ok men annars var det mkt same ol´same ol´från japanserna tyvärr.

1098ans face...fii fan va läckert :yoparty :yoparty
 

Bifogat

  • mean face Ducati 1098s Tricolore.JPG
    mean face Ducati 1098s Tricolore.JPG
    32.3 KB · Visningar: 232
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag lär väl få duktigt med smisk av Ducce-folket för det här men jag måste ändå våga göra min röst hörd: om man ställer en 1098 och en R1 04-05 bredvid varandra så tycker jag R1:an är snyggare och likheterna är ju rätt slående, i alla fall övergripande.

Fälgarna och enkelsvingen är grymt snygga på Duccen och utklassar motsvarigheterna hos R1:an.

Det är nog ingen slump att de är lite lika varandra med tanke på att designteamet för 1098:an hade en R1:a stående i studion som inspiration om jag inte missminner en intervju med designern som jag läste.

Personligen kunde jag för mitt liv inte slita blicken från den röda Sport 1000 S som stod bredvid 1098:an. Den är ett sant mästerverk och MÅSTE upplevas live! Undrar om jag har råd med handpenningen om jag säljer alla mina tillgångar...
 

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098 -07
Har aldrig varit någon Ducce fantast, men med den här får man verkligen omvärdera inställningen, vilken skönhet!

Men hur är det med leveranser, går det att få någon i år? "Kotte" Grankvist som skulle köra STCC kan inte göra det i år pga cykelbrist!

Hörde iaf på mässan att dom trodde att det skulle komma in ca 50st av 2007 års modell. Förmodligen är alla redan sålda, tur man beställde i början av november. Annars lär dom väl starta 2008 produktionen i Juli typ.


Sen om 999:ans design utan att jag vill kapa tråden. Tycker själv om 999, 916-998 och 1098. 999 var vågad och helt nytänk i designen. Tyvärr sålde den inte men det betyder nog inte samma sak som att den var misslyckad. Den kanske bara var före sin tid, vem vet, om några år så är den kult, cool och väldigt svår att få tag på pga få sålda ex.
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...dom trodde att det skulle komma in ca 50st av 2007 års modell. Förmodligen är alla redan sålda, tur man beställde i början av november. Annars lär dom väl starta 2008 produktionen i Juli typ.

Det är visst redan övertecknat med en 10-15st (därav ingen fabrikare i STCC), men importören har visst lyckats skaka fram de som fattas, men kanske inte förens till sommaren. Beställer man nu lär det väl bli en 08 som kommer i september :mad:
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Det är visst redan övertecknat med en 10-15st (därav ingen fabrikare i STCC), men importören har visst lyckats skaka fram de som fattas, men kanske inte förens till sommaren. Beställer man nu lär det väl bli en 08 som kommer i september :mad:

Ha ha, dussinhoj, har det ens sålts så många totalt av 749/999 i svedala undrar man? (Jag är bara litet avis ;)).
 

Filad 999S

/ Stefan
Gick med
22 Jan 2006
Ort
Mölndal / Göteborg
Hoj
1098S Xeroxreplica & Multistrada 1200S öhlinelektronikmodellen
Fan att inte Duccen är lika billig att försäkra som 1000RR:en :mad:

:tummenupp Ta och kolla med Folksam & SMC-sporthojsförsäkringen innan ni ger upp drömmarna om en Ducce.

Inför 2006 ville Folksam "bara" skinna mig på drygt 23 000kr för helförsäkring i Mölndal.

Efter genomförd s-hojkurs & ett telefonsamtal till bolaget sjönk premien till 8 600 spänn.

Hoj då? FILA dekaltrimmad Ducati 999S 2003.

Lyckades trots att 1098'an är bristvara komma över ett kontrakt på en trefärgad skönhet.:D :D :D
Patrik på Biscaya Racing menade att premien är ung. densamma för båda hojarna.
//Stefan
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Lyckades trots att 1098'an är bristvara komma över ett kontrakt på en trefärgad skönhet.

Vet någon om Tricoloren kommer i numrerad upplaga, d v s nr-emblem på gaffelkronan?
Om inte, är produktionsserien begränsad till X antal, eller spottar Borgo Panigale
ut Tricolores beroende på marknadssuget?

Med dig så känner jag nu till 3 som beställt en sådan!
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Jag kunde inte se nå nummer på den som va på mässan.
Men snygg som fan va den :tummenupp
 

Bifogat

  • 1098.4.JPG
    1098.4.JPG
    133.9 KB · Visningar: 203
  • 1098.5.JPG
    1098.5.JPG
    116.6 KB · Visningar: 209

Filad 999S

/ Stefan
Gick med
22 Jan 2006
Ort
Mölndal / Göteborg
Hoj
1098S Xeroxreplica & Multistrada 1200S öhlinelektronikmodellen
Vet någon om Tricoloren kommer i numrerad upplaga, d v s nr-emblem på gaffelkronan?
Om inte, är produktionsserien begränsad till X antal, eller spottar Borgo Panigale
ut Tricolores beroende på marknadssuget?

Med dig så känner jag nu till 3 som beställt en sådan!

Tjaa, jag visste ju om att Biscaya tidigt hade beställt 2 st tricolore på chans, dessa båda bokades svidande snabbt av lika många kunder. :huvet
Jag känner inte till den eventuella numreringen, den tiden är kanske förbi...

Vore intressant att veta vilka pers. som beställt de andra...

För mig blev synen av Tricoloren det som finnen kallar: "tsäärlek viit föössta öökonkaasstett" :pannkyss

Själv var jag lite velig och kontaktade Biscaya först i början av januari, bönade och bad om hjälp i min svåra stund och fick ett: Nej tyvärr! Ducati har en begränsad upplaga planerad. :mad: till svar.

Men bara några timmar senare får jag ett positivt mejl från Patrik som hade ringt ner till fabriken i Borgo Panigale och bekräftade att ytterligare en maskin kunde anskaffas. :) om jag nu gärna ville ha en?

Ville jag det? :D OjOjoj! Jag kasta mej bums i bilen & körde upp till Alingsås för att skriva kontrakt & betala handpening:D

Operation övertalning pågår just nu gentemot min äkta halva att behålla 999an. Hon brukar på nåt smidigt sätt glida över i ämnet kronor, och då vaknar jag :D

Jag vill ändå väldigt ogärna skiljas från min FILAD'e 999, hon ska först med till Gotland i början av juni till actionpics 3-dagarsköret. Sen får vi se hur det blir med "skilsmässan" :tuttar
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Läste i en annan tråd att tricoloren skulle ha Termignoni från fabrik... hade verkligen tricoloren på mässan ett sådant system? Kanske var jag som var virrig efter allt vandrande runt alla hojar.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Det är nog ingen slump att de är lite lika varandra med tanke på att designteamet för 1098:an hade en R1:a stående i studion som inspiration om jag inte missminner en intervju med designern som jag läste.


:7peta

1098 tar sin design från 916/996/998 och den var ju några år tidigare än R1an, så ska man spinna vidare på den tråden så är det snarast R1an som lånat lite design.


Inget fel på det, både orginal R1an och den senaste är vackra hojar.
Som att jämföra en snygg blondin med en snygg brunett, vem bryr sig, jag hade satt (mig) på båda utan tvekan...
:tummenupp
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!

Personligen kunde jag för mitt liv inte slita blicken från den röda Sport 1000 S som stod bredvid 1098:an. Den är ett sant mästerverk och MÅSTE upplevas live! Undrar om jag har råd med handpenningen om jag säljer alla mina tillgångar...

Har inte sett den IRL än, men Sport 1000S i rött är asläcker. Iom 2007 års modell så ska den ju gå att överleva rent ergonomiskt också, då de höjt styret några centimeter. :drool

:7peta

1098 tar sin design från 916/996/998 och den var ju några år tidigare än R1an, så ska man spinna vidare på den tråden så är det snarast R1an som lånat lite design.


Inget fel på det, både orginal R1an och den senaste är vackra hojar.
Som att jämföra en snygg blondin med en snygg brunett, vem bryr sig, jag hade satt (mig) på båda utan tvekan...
:tummenupp

DR-Zätare har rätt. I intervju i Bike UK nämner Ducatis designer R1-04 som en stor inspiration.
 
Last edited:

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Läste i en annan tråd att tricoloren skulle ha Termignoni från fabrik... hade verkligen tricoloren på mässan ett sådant system? Kanske var jag som var virrig efter allt vandrande runt alla hojar.

Från fabrik betyder följer med i en låda. Eller har iaf. gjort på mina tidigare duccar.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top