Ducati 1098 vs Honda CBR 1000RR

andreash90

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2010
Ort
östersund
Hoj
gixxer1000 k8
tjena, hade tänkt att byta upp mig men vet inte riktigt vad jag vill ha, såt mellan ovanstående modeller... nån som haft både eller provat båda?
vad rekomenderar ni?
 
Japansk radfyra vs Italiensk twin.
Ja gillar man hårdkokt eller löskokt, rött eller vitt, salt eller söt..

Snart kommer en diskussion om twinnars vridmoment vs R4.
Den eviga frågan där svaret är som röven klöven.

Bara att prova och avgöra själv.
 
Nya cbr är en av de mest potenta hojar jag kört och skulle välja den alla dagar i veckan framför ducatin!

Har inte kört duccen men RC8R var trevlig men tyckte fortfarande japanarna var mer bang for the buck!

Sen är det förstås priset som skiljer på alla plan dvs. inköp, delar och service!
 
Nya cbr är en av de mest potenta hojar jag kört och skulle välja den alla dagar i veckan framför ducatin!

Har inte kört duccen men RC8R var trevlig men tyckte fortfarande japanarna var mer bang for the buck!

Sen är det förstås priset som skiljer på alla plan dvs. inköp, delar och service!

Glöm inte att du iaf historiskt förlorar bra mycket mer på en japs i värdeförlust. Hade en Ducati 996 för snart 5 år sedan, fortfarande samma begpriser på dem idag.

TS: Kör båda och köp den som känns bäst, ingen som kan säga här vilken som passar dig bäst och totalekonomiskt så tror jag inte det skiljer så mycket att du skall låta pengerna styra.
 
Last edited:
Gäller det en Honda från 08 och framåt, så är det spel mot ett mål.
Snyggare och fränare hoj än Ducatin finns inte, men efter ha läst och träffat många som äger dom, så är de inte driftsäkra i förhållande till priset. I tidning motorrads långtidstester ligger 2 Ducati sist! Ducati är en ren race hoj! Du får bättre prestanda i ax, skiljer 1 sek till 1000m till Hondas fördel även på 1/4 milen är den överlägsen.

Men framför allt så får du kvalitet och tillgång till större servicenät:tungan
 
Skulle köpt en Ducati 1098.

och..

gått med i Ducati klubben och fått tillgång till massor med välarrangerade bandagar och chansen till att träffa väldigt trevliga personer.

troligtvis fått bättre betalt den dagen det är dags för försäljning förutsatt att allt är i sin ordning. Värdebeständigheten torde vara bättre på en Ducati alltså.

Ett minus för Ducati är återförsäljare och service nät beroende på var man bor i landet. Det måste man väga in i kalkylen.

Ytterligare ett minus för Ducati är servicekostnaderna om man lägger mycket mil på den med ventiljusteringar som drar iväg notan.

Med ovan nämnt har jag ingen personlig större erfarenhet av Honda och ägandekostnader för dem. Olja, bromsvätskebyte, däck etc lär vara snarlikt oberoende av märke.
 
Ducati har väl 1200mils service intervaller på sina ...

Har själv kikat lite på sporthoj och faktiskt testat Hondan ..

Det jag är fundersam över när det gäller sporthoj är ..Hur gör ni vid bandagar ?? Endast Smc eller.. för det är väl där försäkringen gäller .

Glöm inte att titta på Aprilia rsv4 , snyggare hoj finns inte :)
 
bor uppe i östersund, så möjlighet till bra serrvice finns inte på världskartan.
och lika så möjligheten att provköra, men man kanske får ta en tripp ner över landet och prova båda hojarna innan man köper.
ja de gäller cbr från 08, duccen e ju lite dyrare än cbr'n men de lär den ju vara när jag ska sälja också.
är de nån som vet mer exakt hur servicarna är på duccen ? vilka miltal och vad dom kostar?
 
Hondan dricker en del olja, har lite barnsjukdomar. Dock en sjujävla fin hoj. Precis som Ducatin.

Det är egentligen ytterst en fråga om du vill ha en twin eller inte, så om du inte har provkört, försök göra det. Twin är inte för alla, det tenderar vara älska eller hata (jag är väl undantaget som bekräftar regeln som tycker att bägge är kul).
 
är de nån som vet mer exakt hur servicarna är på duccen ? vilka miltal och vad dom kostar?

1200 mils service, ventiljustering varje gång.. = 6000:-
stor service på 2400 mil = 8000:-

detta är iaf på en 848, men kan inte skilja så mycket till en 1098
så om man äger en ducce, kör mer än 1200 mil om året = minst en liten service & en stor året därpå = 14 tusen i bara service



kontra en yamaha eller en honda som inte ens i i närheten

som exempel, en R1 kostar ca 15 tusen i service (1000, 2000, 3000, 4000 mils service) (+ - någon tusing) upp till 4000 mils service då ventiljusteringen görs

MEN ... smaken e som baken, Rad4 vs twin kommer ALLTD vara ett ämne som folk kommer att prata om långt efter att jag sitter på ålderdomshemmet :D
 
Jag testade 1098:an på Kemora ifjol, körde även en CBR1000 -08 vid samma tillfälle (dock inte samtidigt:))

Hondan; Skön att köra, bra väghållning, smidig att svänga och ett riktigt bra drag hela vägen.

Duccen; Lite trögare i svängarna (går att justera till) Mycket bra fjädring. Underbar motor som drar som tåget men vibrerar satan.
Körställning är rent fruktansvärd, 50% av mitt fokus gick åt till att hitta något som inte gjorde ont. Lägg märke till att detta vara på bana, jag skulle inte ens fundera på att köra den på gata med den sittställningen...
Passade inte min kropp då jag är ganska lång.
Bör provköras innan du bestämmer dig, kan bli en liten överraskning annars...:gnissla
 
Hondan dricker en del olja

Ska tydligen vara fixat iom 09ans årsmodell (alltså endast 08an som är drabbad av detta om jag begripit rätt).
Någon överambitiös friktionsfetischist på Honda som gick lite för långt med kolvringarna på 08an.

Båda är grymt fräna hojar men jag hade tagit Hondan utan att blinka.
 
bor uppe i östersund, så möjlighet till bra serrvice finns inte på världskartan.
och lika så möjligheten att provköra, men man kanske får ta en tripp ner över landet och prova båda hojarna innan man köper.
ja de gäller cbr från 08, duccen e ju lite dyrare än cbr'n men de lär den ju vara när jag ska sälja också.
är de nån som vet mer exakt hur servicarna är på duccen ? vilka miltal och vad dom kostar?

Tyvärr är det ingen i Östersund trakten som har en 1098 som du kan testa vad jag vet...vet att det går en 1098R omkring Östersund men han känner jag inte så väll..Annars finns det en Aprilia med 1060cc m.m sen en del rc8or omkring Östersund...cbr1000rr borde väll motorhuset ha för provkörning eller dylikt.

Största frågan är om du trivs bättre med en v-twin eller en rad4a..synd att det börjar bli så himla kallt ute så det släper lätt :/
 
Tyvärr är det ingen i Östersund trakten som har en 1098 som du kan testa vad jag vet...vet att det går en 1098R omkring Östersund men han känner jag inte så väll..Annars finns det en Aprilia med 1060cc m.m sen en del rc8or omkring Östersund...cbr1000rr borde väll motorhuset ha för provkörning eller dylikt.

Största frågan är om du trivs bättre med en v-twin eller en rad4a..synd att det börjar bli så himla kallt ute så det släper lätt :/

har sätt duccen ja me, men vet inte vem som har den, motorhuset tror ja inte har nån demo, e inte så sugen på varken aprilia eller ktm,
har igentligen varit inställd på en cbr efter som jag har gillat min 600 så pass mycket. men har börjat bli lite sugen på en ducati nu:P

har alldrig kört twin så ja vet inte hur jag skulle trivas på den..
 
har sätt duccen ja me, men vet inte vem som har den, motorhuset tror ja inte har nån demo, e inte så sugen på varken aprilia eller ktm,
har igentligen varit inställd på en cbr efter som jag har gillat min 600 så pass mycket. men har börjat bli lite sugen på en ducati nu:P

har alldrig kört twin så ja vet inte hur jag skulle trivas på den..

Eftersom du aldrig har kört en v-twin så vore det bäst om du testade en först även om det ej är en ducati du testar...skulle va kul om det vart en ducati också som kör på Molanda banan i järpen ibland...just nu är det mest rad4or sen rc8, rsv.

Vet att Motorhuset hade en CBR1000RR 08 demo för några år sen men den va det någon som skrapade mitt räcket med...men det gick bra som tur va för den personen.
 
Eftersom du aldrig har kört en v-twin så vore det bäst om du testade en först även om det ej är en ducati du testar...skulle va kul om det vart en ducati också som kör på Molanda banan i järpen ibland...just nu är det mest rad4or sen rc8, rsv.

Vet att Motorhuset hade en CBR1000RR 08 demo för några år sen men den va det någon som skrapade mitt räcket med...men det gick bra som tur va för den personen.

jag ska nog kolla ut nån/några hojar neröver i landet och prova både en ducce å en blade, så tar ja me den ja trivs bäst på hem.

kommer helt klart köra på molanda så fort tillfälle ges.
 
jag ska nog kolla ut nån/några hojar neröver i landet och prova både en ducce å en blade, så tar ja me den ja trivs bäst på hem.

kommer helt klart köra på molanda så fort tillfälle ges.

Då föreslår jag att du tar en låång sväng hem till mig. Provkör min Blade -08, blir förtjust, betalar och tar med den hem. Mer info på blocket :)
 
Som några redan svarat, provkör, det är enda vägen att få reda på vad du vill om du skall handla med hjärtat...

Ska du handla med hjärnan är väl Honda den enklaste vägen p.g.a din geografiska placering.

Dock är det i princip inte dyrare att serva en modern Ducce än vilken racejaps som helst idag så det är en överdriven rädlsa många har, dock kan det vara stor skillnad var man väljer att göra servicen.

O de ä klart, för din del kanske inte valmöjligheterna inte är så stora på Ducatifronten.

Det är som sagt två helt olika cyklar med väldigt olika karaktär så åter igen, provkör om du har möjlighet, är du trots provkörning fortfarande osäker ska du köpa Hondan :tummenupp

M.V.H
Micke
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top