Ducatiägare!!!!

En snabb sammanfattning:

Vi som kör Ducati är inte rationella och bryr oss inte om vad andra tycker, vi gillar estetiska saker som färg, form och ljud. Vi gör känslomässiga val som inte alltid är ekonomiskt försvarbara. Men vi har jävligt kul! :D

SirWankalot skrev:
2532407Som en parentes körde jag i senaste MCK Vilse.
När alla duccarna kom till samlingsplatsen rasslade det och skramlade nåt enormt. Det var nog det ballaste hela den dan. :D Trodde alla cyklarna var trasiga.

Vem vill inte vara medlem i sån humor?
:D :D :D :tummenupp
 
Last edited:
Jag hade en TL1000R innan, v-twin det med, och tyckte det var världens bästa hoj på alla sätt. Men har alltid sneglat på Ducati eftersom det är urtwinnen som jappsarna härmade(tyckte jag) med TL och Sp1. Tyckte dock att Sukkan var det smarta valet vad gäller pris, service, pålitlighet m.m.
-Men, det kom en dag när jag fick tillfälle att provköra en 996:a, då var det klippt!
Det handlar om respons, kontroll, motorkaraktär. Sukkan är go, men mer mainstream, på en Ducce är allt "tillspetsat och finslipat". Sen att den låter gott är väl bara en bonus. Det är det tajta formatet de goa köregenskaperna och i viss mån utseendet som fått mig att byta. Har dock alltid varit skeptisk mot kvaliteen, och vill testa om det verkligen är så illa som alla skeptiker säger. Jag vet dock att det finns bättre och sämre modeller vad gäller just kvaliteen, så jag ville ha en hyffsat ny, det blev en 998, och hittils har jag inte ångrat mig!! Råkade dessutom trilla på en "gammal" 996a nyss som jag tänker nyttja som bancykel...
Det finns ju en förklaring till att Ducati radar upp VM titlar i SuperBike VM...
Tycker dock att mina Duccar liksom många andra sporthojar hör bäst hemma på en motorbana...:tungan
 
Sedan jag hörde den första Ducatin starta samt fick provsitta den så blev jag kär. Givetvis finns det så mycket bättre hojar (inte så konstigt om de spottar ut 500.000 exemplar) men Duccen känns mer personlig på något vis.
Ungefär som att köpa en Porsche, du blir frånåkt av så många andra bilar men det är en speciell känsla.
Ducce är knappast bättre än någon annan hoj, de har inte bättre kvalitet, de är inte billigare men nånstans så finns det ändå något som gör att jag öppnar min plånbok lite extra för en Ducce.
Andrahandsvärdet är ju ruskigt bra också OCH det är allt som oftast seriösa säljare och köpare då det av någon konstig anledning alltid är en viss grupp av folk som vill ha Ducce :D
 
Mitt svar. Ingen särskild ordning.

Design (gillar inte japansk design med dekaler, stripes, blixtar och annat skit på kåporna, det hör åttiotalet till. Det skall vara stilrent och ha en modern europeisk design!)

Image (ducati är coolt, snyggt och har karaktär. Hojarnas motsvarighet till Ferrari, Lamborghini och c:o. En japshoj är som en Volvo eller en SAAB.)

Pris (billig hoj med billig försäkring)

Komfort (Multistradan har upprätt körställning)

Gemenskapen (Ducceklubben!)

Rätt hoj för mig (motsvarar mina behov och krav, ville dessutom ha en ny hoj.)

Det som talade emot var kvalitén då jag har en 2003:a som har vissa barnsjukdomar, dock ej särskilt allvarliga. Detta visste jag om innan jag köpte hojen.
 
The Duck skrev:
2530690 Hej (alla Ducatiägare)

Jag studerar företagsekonomi vid Stockholms Universitet, och vi håller på lite case-studier runt olika företag, och turen har kommit till Ducati (som har lite svårt att tjäna pengar, hur bra motorcyklar de än gör). Kul att man ibland kan tycka skolan är såpass rolig att man inte vill gå hem, då det man läser om är så intressant som mc...

Jag har en fråga till er som äger en Ducati: VARFÖR köpte ni en? Kvalité, image, utseende, pris, teknologi, komfort...?

Snälla motivera, kommer att använda (de seriösa) svaren i en kort rapport...

Tack på förhand

Varför?
Efter att ha ägt ett par supersport hojjar och nån offroad så provkörde jag en Monster. Hade länge sneglat på Ducati men blivit varnad många gånger för bristande kvalitet, bara problem hoj etc etc. Inköpspriset hade också avskräck en del då dom kan vara något dyrare begagnade. Men efter att åkt landet runt och klämt och provkört ett par Monster 900 slog jag till på ett bra ex.
Kvalitet
Jag upplever kvaliteten i topp.
Utseende
Är naturligtvis upp till var och en att tycka om. Självklart tycker jag det är den vackraste hojjen i världen. Framförallt tycker jag Ducati generellt väljer väldigt spännande design lösningar.
Pris
Se ovan
Teknologi
Ducati går sin egen väg och har sina egna lösningar om det är bättre eller sämre är nog också en smaksak.
Komfort
Också en smaksak - men Monstret har god komfort - avsaknaden av vindskydd kan vara jobbigt vid längre transport sträckor.

Sammanfattningsvis
Jag har inte ägt någon hoj så länge som med den hojjen jag äger nu. Jag är så nöjd att jag skaffat en massa "lull lull" som det finns i överflöd till Ducati och t.o.m lackerat om hojjen. Jag upplever mitt ägande varken dyrare eller billigare än någon annan hoj jag haft, förutom att just försäkringen på min modell är "billig". Däremot upplever jag att märkets "myt" står ut ifrån mängden. Människor på gatan kommer fram för att titta och prata om motorcykeln och säger att det är "motorcyklarnas Ferrari". Folk verkar antingen hata eller älska Ducati. Och väldigt många mc åkare har fortfarande fördomen om att det är en problem hoj som är dyr att äga. Jag planerar inte att byta märke eller mc. Snarare förfina den hojjen jag har.

:tummenupp
 
Jag är föredetta Ducati ägare, sålde min för nån månad sen. Min upplevelse av Ducati är att det är rena bancyklar.. Ägde iofs en hyper:) Jag sprang på cykeln av en ren tillfällighet hos min lokala handlare, Det blev provkörning och upplevelsen var WOW!!! Den var inte lik nån annan cykel jag kört! Vägegenskaper, bromsar, motor(även om den inte var starkast..). Tog mig med storm! Och utseendet och ljudet från dom dubbla Termigioni dämparna och jag var såld..eh eller rättare sagt cykeln var såld.. till mig:) Och visst fick jag många sköna kurviga mil och visst träffade jag många sköna entusiaster.. MEN!!! Jag upptäckte också att jag själv inte va nån entusiast. jag kände "jag är motocyklist inte Duccatist"!! Att äga en ducati 748 kräver att man ser förbi 1. ingen komfort alls under 120km/t 2. Du blir omåkt av nån trött R1a på en raksträcka, som sen agerar bromskloss i nästa böj:mad: 3.ta tjejen med bak på lite lugnare söndagsåkning(glöm det) 4. Att köra cykeln genom tät trafikerad tätort ger dig nackont i fjorton dar mm mm.. Är man en sann duccatist lever man med detta, jag menar man köper inte en Alfa för att det är världens bästa bil utan för att den ger dig en känsla... det är samma sak med ducati!! Av olika omständigheter kom jag aldrig ut på bana med min Ducce.. har kört en hel del på bana förr och förstår att det är där den hör hemma!! Sålde cykeln till en Tjej som nästan bara körde bana! Själv köpte jag mig Yama#?¤¤ Fighter! Obs!! jag hade aldrig några kvallitets problem med cykeln under mitt år med den fast den var 10 år gammal!!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top