Dubbla ok på samma skiva?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är det någon som sett att man monterat dubbla ok, eller tredubbla på samma skiva? Jag har sett det en enda gång och det var på en chopper...bak:rolleyes:

Om man har en tex motard med en framskiva och tycker att ett sexkolvsok är för dyrt så kanske man borde kunna montera ett till ok? Med en bromsslang mellan oken, precis som på vissa hojar med dubbla skivor och ok?

Är inte det en rätt bra idé egentligen? Har man en bromspump som räcker till borde det kunna bli skitbra. Rätt fult men skitbra, eller?

Ja nej kanske.
Får du inte bort värmen ur skivan så kan du ha 100 ok utan att det blir bättre.

Då är det bättre att sätta på en skiva med större diameter.
Elelr byta till rejsigare belägg.

Jag har sett det på nån streetfighter tidigare och även racebilar har ibland detta system. Det är nog inte så smidigt för en gathoj dock då mer beläggyta skapar mer friktion = mer värme. Det är även helt onödigt då moderna sporthojar idag redan har bromsar som är tillräckligt bra för de däck som finns tillgängliga.

Kidsen som stuntar har ibland tumbroms som verkar via ett separat ok på bakskivan.
Finns väl säkert på bilar för parkeringsbroms med.

Men om det skulle vara en bra lösning för en motard är jag tveksam till.

Kidsen som stuntar har ibland tumbroms som verkar via ett separat ok på bakskivan.
Finns väl säkert på bilar för parkeringsbroms med.

Men om det skulle vara en bra lösning för en motard är jag tveksam till.
Det är en vanlig frambroms som är vänd upp och ner, inte en tumbroms :fakta

Det fungerar bra med två (ibland tre) ok bak på stunthojar, så egentligen borde det ju funka med dubbla ok på samma skiva fram. Nackdelen är väl om man bromsar lite väääl inspirerat/tränar snabba stoppies om bromsarna skulle överhettas snabbare när skivan får mindre kylning?
:va

Tänkte faktiskt på just det här för några veckor sen. :D

Är det bara jag som tänker på den ökade ofjädrade vikten? 2 ok lär ju vara tyngre än ett stort?

Det är även helt onödigt då moderna sporthojar idag redan har bromsar som är tillräckligt bra för de däck som finns tillgängliga.

Hur vet du det? Har du provat någon:brynad

I övrig är den öka ofjädrade vikten helt ointressant, ingen hoj blir omöjlig att köra för att det sitter fyra hekto lera i hjulet tex.

Ökad värme? Varför är det ingen som bekymrar sig över det när de sätter ett fett sexkolvsok på sin motard då?

Jag har ju sett det på stunthojar bak givetvis, men nu var tanken att få grym stoppkraft på någon äldre hoj för småpengar. Och för att gå utanför ramarna en smula.

Last edited:

I övrig är den öka ofjädrade vikten helt ointressant, ingen hoj blir omöjlig att köra för att det sitter fyra hekto lera i hjulet tex.

Ökad värme? Varför är det ingen som bekymrar sig över det när de sätter ett fett sexkolvsok på sin motard då?

Jag har ju sett det på stunthojar bak givetvis, men nu var tanken att få grym stoppkraft på någon äldre hoj för småpengar. Och för att gå utanför ramarna en smula.

Anledningen till att använda 6 kolvsok är att oket flexar mindre samt att man utnyttjar en större radie av bromsskiva, med given bromskolvsyta.
Har man större kolvyta ändrar man i vilket fall bromspumpens area.
Vill du har lite effektivare i det som redan finns, kan man skaffa en pump med något mindre pump. Tryket ökar och bromsförmågan ökar. men ökar bromsförmågan, ökar värmen i bromsskivan, den värmen måste bort, alt kompletteras med en till bromsskiva.
Se till att grejerna du har fungerar som det är tänkt från börja, en renovering gör stor skillnad.

Mats

Varför ställer du ens frågan om du tänker svara på det sättet? Jag vet det därför att jag har läst en hel del om MC och bromsar.

Varför ställer du ens frågan om du tänker svara på det sättet? Jag vet det därför att jag har läst en hel del om MC och bromsar.

Ojdå, visste inte att jag hade att göra med en boklärd. Men det är skitsamma, tittade just på hojen i fråga och insåg att man ändå måste ha ngn heder i behåll kvar, kan fan inte sätta ett ok till som en jävla senil uppfinnarjocke.

Nä, det blir ett fetare ok och en flaschigare bromspump istället. Finns ju bevisligen hojar med single skiva 320 mm som bromsar fint.

Glöm att jag ens tog upp det:D

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back