Dubbla motstånd tändstift?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Till min hoj rekommenderas resistorstift (DPR9EVX-9 eller DPR9EIX-9), men det sitter även motstånd i tändhattarna.
Vad är nyttan med att ha dubbla motstånd?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vet inte exakt hur känsligt detta är på nyare fordon?
Men den totala resistansen i tändsystemet är säkerligen beräknad och avvägd av någon ingenjör, och man försöker att minimera störningar på elektronisk utrustning genom att ha en viss resistans i systemet.
När det blir en gnista i tändstiftet så är det en ljusbåge med i praktiken noll ohm i resistans, alltså en direkt kortslutning mot jord.
Därför har man ofta en resistens i kablar, tändhattar och tändstift, ibland i alla dessa komponenter, för att hålla nere strömspiken, och på så sätt minska störningar på elektronik och radiosystem.
Kan väl tyckas lite onödigt att ha resistans i flera delkomponenter tänker även jag, men vet att vissa bilar var väldigt känsliga "förr i tiden (80-90-tal).
Om man plockade bort resistansen (bytte tändhattar och stift) kunde strömmen bli så pass hög att man brände tändspolen.
Det kanske är så att man har resistans även i tändhatten för att den ska bli mer tolerant mot att man byter till ett tändstift som inte uppfyller specifikationen?
Det var egentligen inte något bra svar på din fråga, men bara lite tankar om tändsytemet i allmänhet.
Någon annan kanske har ett bättre svar på just detta?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag fick det där förklarat för mig för drygt 30 år sedan. Kommer inte ihåg… men, det vara bara fördelar och inga nackdelar med motstånd i stiftt och hattarna
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top