Dubbla Bromsskivor CB750 K7 -78 !?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Sitter och letar en 70 tals CB750 för jag har blivit såld på caferacer stuket och fått grym inspiration av en viss projekttråd på detta forum.

Hittade i min iver att få tag på rätt utgångsämne en K7-78 på blocket med dubbla bromsskivor fram!

Är det vanligt förekommande? Alla andra jag sett med Krom/plåtfälgar och ekerhjul har haft enkelskiva.

Se. http://www.blocket.se/vi/8622870.htm?ca=11_s

Morsa Morsa - Nicke Lilltroll

Ja, det är vanligt förekommande att man monterat dit en extra skiva på höger sida.
Behövs bara några enkla modifieringar för att montera dit den på orginalnavet. Bromsoksfästena finns redan på höger gaffelben.
Köp och sätt igång och bygg!

Mvh
Danne

Ok tackar DM för svaret.

Det var din projekt tråd om caferacern, :Bugar , som gav mig den slutgiltiga kicken att börja att planera ett eget caferacerbygge.

Det verkar som om man kan få rätt så mycket NPK(nöje per krona) med ett sådant här projekt.

Är det någon som har bilder/länkar till hur det ser ut när man monterar detta, extraskivan alltså.

Är det ett gamalt fabriksoption, eller nyttjar man delar från andra modeller? Vad är det man skall leta reda på isf.

Är det samma ok på båda sidor eller är det höger vänster?

/Nicke Lilltroll

Nicke Lilltroll skrev:
2279161 Ok tackar DM för svaret.

Det var din projekt tråd om caferacern, :Bugar , som gav mig den slutgiltiga kicken att börja att planera ett eget caferacerbygge.

Det verkar som om man kan få rätt så mycket NPK(nöje per krona) med ett sådant här projekt.

Är det någon som har bilder/länkar till hur det ser ut när man monterar detta, extraskivan alltså.

Är det ett gamalt fabriksoption, eller nyttjar man delar från andra modeller? Vad är det man skall leta reda på isf.

Är det samma ok på båda sidor eller är det höger vänster?

/Nicke Lilltroll

Kul att du gillar bygget! :)

Nöjet per krona är ofantligt, dock inte om man med "nöje" menar "prestanda".
Då ska man nog satsa på något nyare...

Hur man monterar extraskivan finns beskrivet lite varstans på nätet.

Börja söka på www.classichonda.se, svensk klubb som behöver in vitamininjektion på sidan i form av fler människor som besöker sidan!

www.sohc4.us är ytterligare ett bra gammel-Honda forum.

Grejorna man använder är identiska på höger och vänster sida och det kräver lite jobb med shimsning av det högra okfästet för att få till det bra, men det är ingen raketforskning. Lite knepigt att hitta extra okfästen, dock.... Eftertraktade är dom!

Jag har för mig att man använder hastighetsmätardrivningen från en CB 500/550 för att få plats med den högra skivan.

Personligen gillar jag den enkla skivan. Ger i mitt tycke ett lättare intryck av framänden plus att man ser det välpolerade framnavet bättre :tungan

Bromsverkan då, frågar alla? Tja, jag lyckas låsa mitt framhjul om jag tar i för kung och fosterland med hela handen. Det får räcka :tummenupp

P.s. Blev erbjuden att köpa en dubbelsidig, Grimeca fyrbackstrumma av Tooby här på forumet men hade inte pengarna för tillfället. Håller på att gräma ihjäl mig över att jag inte skrapade ihop pengarna på nåt sätt :huvet D.s.

Hjälper gärna till om du har fler frågor!

Mvh
Danne

Last edited:
OK vi får se hur det ser ut framåt hösten!

Det är ju föressten modernt med låsningsfria bromsar vetja!

/Nicke Lilltroll

Håll även ögonen öppna för CB 500/550.
Lillebror till 750:an men med en trevlig motor och många gemensamma chassidetaljer.
Har dessutom den trevliga egenskapen att man kan lyfta av toppen utan att ta ur motorn ut ramen.... något som är omöjligt på 750:an :huvet ....
Dessutom billigare!

Kör så det ryker....
Danne

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...