dubbelsidiga och enkelsidiga ram minnen, konflikt

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Efter moderkorts byte kan jag inte använda allt minne jag hade förut.
En enkelsidig 128sdram accepteras inte, de andra är enkelsidiga, en 128 och en 512.
I förra moderkortet funkade det.
Är detta nått som går att ställa in i bios, eller finns det nånn annan lösning?
nånn som har omvänt problem och vill byte kanske?
eller har sdram att sälja?

Last edited:
Det brukar stå i manualen till moderkort vilka minne som det skall gå att installera,dubbelsidighet resp enkelsidighet samt kombinationer i resp minnesslot. Bushastighet 100mhz, 133mhz osv på SDRAM påverkar också om de är olika. Kanske 100 på gamla moderkortet då fungerar 133 också men 133 på nya moderkortet och då fungerar inte 100mhz minnen. På minnen står tillverkare och beteckning på en klisterlapp som man inte får ta bort(garanti). Gå in på tillverkarens hemsida och sök på beteckningen så kan du se hastighet osv om du inte känner till det.

Anders R skrev:
Det brukar stå i manualen till moderkort vilka minne som det skall gå att installera,dubbelsidighet resp enkelsidighet samt kombinationer i resp minnesslot. Bushastighet 100mhz, 133mhz osv på SDRAM påverkar också om de är olika. Kanske 100 på gamla moderkortet då fungerar 133 också men 133 på nya moderkortet och då fungerar inte 100mhz minnen. På minnen står tillverkare och beteckning på en klisterlapp som man inte får ta bort(garanti). Gå in på tillverkarens hemsida och sök på beteckningen så kan du se hastighet osv om du inte känner till det.

alla är 133or, enda skillnaden är att ett är enkelsidigt

Har du provat att flytta placeringen av minnen. Jag har för mig att chipseten ser 0 och 1 ihop och 2 och 3 ihop. Prova 128:orna ihop och 512 för sig osv. Har du provat den falerande utan något annat minne installerat, och det fortfarande inte fungerar, då är det helt enkelt inte kompatibelt med moderkortet, dvs köp nytt.

Anders R skrev:
Jag har för mig att chipseten ser 0 och 1 ihop och 2 och 3 ihop.
Beror lite på vad det är för moderkort. Vissa kör även 1&3 + 2&4. läs i manualen för moderkortet, det står där.
Som jag förstår det har du kört minnena ihop tidigare? Annars är minnen jävligt känsliga för kompabilitet och att köra minnen av olika tillverkare (tom olika revisioner av samma tillverkare!) kan vara jäkligt lurigt.

tack för era tips,,
det jag inte gjort är att köra det utmobbade enklesidiga enbart, ska kolla det ikväll.
ja, dom har gått ihop förut, inga probs.
Det finns 3platser på detta moderkortet, samma som det förra.

Matte skrev:
Anders R skrev:
Jag har för mig att chipseten ser 0 och 1 ihop och 2 och 3 ihop.
Beror lite på vad det är för moderkort. Vissa kör även 1&3 + 2&4. läs i manualen för moderkortet, det står där.
Som jag förstår det har du kört minnena ihop tidigare? Annars är minnen jävligt känsliga för kompabilitet och att köra minnen av olika tillverkare (tom olika revisioner av samma tillverkare!) kan vara jäkligt lurigt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT