Dubbelkoppling

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om DSGEEXPRTW lådorna vore så bra borde dom vara överlägsen inom motorsporten vid det här laget, men det är dom inte.
Som du redan har nämnt så väger ju en DSG eller S-tronic växellåda ganska så ordentligt Det finns även en begränsning i hur mycket vridmoment de klarar av. Dessutom kan jag tänka mig att det kostar en ganska så ordentlig slant att laga en sådan låda om den skulle rasa. Där har du några anledningar till att de kanske är ett mindre lämpligt val i en rallybil än en manuell låda.

http://www.audi.se/audi/se/se2/new_cars/technology/driveline_suspension/dsg/technical_details.html

VWs DSG är nu i de flesta bilar sjustegad och var tidigare sexstegad. Den sexstegade lådan väger 93kg och innehåller 6,5 liter olja medan den sjustegade väger 70kg och innehåller 1,7 liter olja. Den sjustegade lådan kör med torra kopplingslameller medan den sexstegade har våta lameller, därav skillnaden i oljemängd. Den enda lådan tål ett maximalt vridmoment på 350Nm och den andra max 250Nm, men jag kommer inte ihåg vilken som tålde vad.

DSG/S-tronic är nog enda automatlådan jag skulle kunna tänka mig att ha i en bil som jag äger. Om jag var tvungen att ha automatlåda. Men hittills så klarar jag mig bra med en manuell låda.

På en hoj vete sjutton om jag skulle vilja ha automatlåda. Det har man på mopeder.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
... Det finns även en begränsning i hur mycket vridmoment de klarar av. Dessutom kan jag tänka mig att det kostar en ganska så ordentlig slant att laga en sådan låda om den skulle rasa. Där har du några anledningar till att de kanske är ett mindre lämpligt val i en rallybil än en manuell låda.
Den enda lådan tål ett maximalt vridmoment på 350Nm och den andra max 250Nm, men jag kommer inte ihåg vilken som tålde vad.
Jag tror den största anledningen är hållfastheten.
Att den skulle vara dyrare än en sekventiell låda från Quaife tror jag inte speciellt mycket på. Sen är det ju som några skrivit innan, elektroniken hänger inte riktigt med när man inte växlar normalt.

DSG/S-tronic är nog enda automatlådan jag skulle kunna tänka mig att ha i en bil som jag äger. Om jag var tvungen att ha automatlåda. Men hittills så klarar jag mig bra med en manuell låda.
Men det är ju en manuell låda !
Du kan växla manuellt om du vill, inga problem. Ingen som tvingar dig att låta den växla själv.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tja, säger du att den växlar på den tiden så tar jag ditt ord på det, men jag tar nog en vanlig manuell med fotkoppling tills vidare, det är möjligt att jag behöver handikapphjälmedel när jag kommer upp i din ålder.

Om DSGEEXPRTW lådorna vore så bra borde dom vara överlägsen inom motorsporten vid det här laget, men det är dom inte.
Det är onekligen något visst med att slita i nästa växel manuellt, särskilt i en sportvagn.
Det betyder dock inte att jag inte imponeras av en väl fungerande dubbelkopplingslåda.

Audi och Porsche körde med dubbelkopplingslådor i rally respektive sportvagnsracing redan i början av 80-talet, så nog har sådana lådor bidragit till segrar allt.
Anledningen till att man oftast inte behöver dubbla kopplingar i racing är för att en osynkad dogbox tål att växlas utan koppling med endast brytning av tändningen. Effektivt men det hårda slitaget utesluter sådana system för gata.
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hur gör man för att koppla upp den på bakhjulet? :va
Det skulle vara riktigt fränt om det kom till hoj, om det funkar så skulle jag välja till det.

Det borde finnas en knapp på handtaget vid tummen kopplat till växellådan. Det borde stå "håll i hatten" på knappen. Funktionen skulle bara koppla ur en halv sekund och släppa när man har bra vrid(programmerbart). Kanske nått man skulle ta patent på :D
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad har rallybilar för låda då, är inte det nån typ av halvatuomat? (dom har ju en stång vid ratten dom duttar upp/ner på utan att koppla)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Som du redan har nämnt så väger ju en DSG eller S-tronic växellåda ganska så ordentligt Det finns även en begränsning i hur mycket vridmoment de klarar av. Dessutom kan jag tänka mig att det kostar en ganska så ordentlig slant att laga en sådan låda om den skulle rasa. Där har du några anledningar till att de kanske är ett mindre lämpligt val i en rallybil än en manuell låda.

http://www.audi.se/audi/se/se2/new_cars/technology/driveline_suspension/dsg/technical_details.html

VWs DSG är nu i de flesta bilar sjustegad och var tidigare sexstegad. Den sexstegade lådan väger 93kg och innehåller 6,5 liter olja medan den sjustegade väger 70kg och innehåller 1,7 liter olja. Den sjustegade lådan kör med torra kopplingslameller medan den sexstegade har våta lameller, därav skillnaden i oljemängd. Den enda lådan tål ett maximalt vridmoment på 350Nm och den andra max 250Nm, men jag kommer inte ihåg vilken som tålde vad.

DSG/S-tronic är nog enda automatlådan jag skulle kunna tänka mig att ha i en bil som jag äger. Om jag var tvungen att ha automatlåda. Men hittills så klarar jag mig bra med en manuell låda.

På en hoj vete sjutton om jag skulle vilja ha automatlåda. Det har man på mopeder.

Tack för information, helt klart intressant och delvis nytt för mig.
Men... varför har dom bytt från sex-stegad med våta lameller till en "torr sju-stegad"? (tillägget av en "march-växel" förstår jag, minska förbrukningen vid högre hastigheter)
Har Porsche's senaste magasin framför mig, där dom förklarar hur deras PDK (Porsche Doppelkupplung... underbart språk det där...) fungerar:

De två kopplingarna är femskiviga våtlameller. De badar i olja - alltså måste hela kopplingsenheten också vara tätad*. Två fördelar med oljn är att kopplingsingreppet blir lättare att kontrollera och att kylningen förbättras. För att lösa problemet med kopplingsslitage som hamnar i oljan är växellådan numer försedd med effektiva oljefilter.

* Det är förklaringen till varför ena axeln är ihålig och den andra löper inuti denna.

Vad är Audi/VW's förklaring till att göra motsatsen och välja torrlameller?
(Inget emot Audi/VW, men man räknar ju med att Porsches komponenter både får ta emot mer stryck och tål mer/är bättre/består av smartare beslut/val)
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vad har rallybilar för låda då, är inte det nån typ av halvatuomat? (dom har ju en stång vid ratten dom duttar upp/ner på utan att koppla)
Nej, det är en osynkroniserad, sekvensiell låda av Dogbox-typ. Den tål att växlas utan koppling, man bara bryter tändningen ett antal millisekunder för att minska momentet i växlingsögonblicket.

Vad är Audi/VW's förklaring till att göra motsatsen och välja torrlameller?
(Inget emot Audi/VW, men man räknar ju med att Porsches komponenter både får ta emot mer stryck och tål mer/är bättre/består av smartare beslut/val)
Det blir mindre förluster.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilka mystiska svar man får :tungan

mindre förluster vadå? mindre förluster i tävlingar? mindre förluster i kostnader? mindre förluster p.g.a. bättre livslängd? huh?

Mindre kraftförluster i lådan.
En koppling som vispar olja stjäl kraft, två kopplingar som vispar olja stjäl dubbelt...
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jonä, DSG är nog bara skit och väldigt ohållbara.
Se bara på Bugatti Veyron, den har ju varken mycket effekt eller mycket vrid... (Ja, Veyron har en DSG-låda...) :näsblod

Jag tror att DSG är framtiden gällande bilväxellådor iaf. Vi har en sådan på familjens Passat och jag tycker det är en strålande låda. Dock förlorar den ju lite av sin charm i en 125KW TDI, när jag provkörde den i en Golf GTI var det lite andra bullar!

På en Goldwing eller Pan European skulle det nog säkert kunna vara trevligt, men vad gäller hojar annars tror jag hellre jag kör manuell.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Säkert bekvämt och bra för den motocykelburne resenären, men inte precis vad jag skulle vilja ha på min hoj.
Lika lite som jag vill ha ABS, traction control, CD-spelare, kylskåp och dragkrok på den.

För mig ingår det i tjusningen med mc-åkandet att själv manövrera och bestämma vad jag vill ska hända. Skulle jag vilja att något annat än mina egna beslut skulle ta mig dit jag vill så finns det ju buss, tåg eller flyg. Precis de tre transportmedlen som jag alldeles strax ska utnyttja :tummenupp

Sedan låter begränsningarna i vridmoment lite låga ... min bil levererar 500 Nm.
Produkten verkar utvecklingsmässigt fortfarande vara i sin linda.
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Känns som att det bara blir dyrare och dyrare att äga bil. Vad kommer det att kosta om den lådan rasar? De första åren är ju bra då garantin täcker men säg när bilen är 10 år gammal. Räcker 30.000 kr för bara materialet??? Sen till kommer garanterat 15.000 till för bytet..... Nä tack..

Även om man kommer att bli tvingad att köpa en sån bil i framtiden med tanke på att de äldre försvinner mer o mer, då tekniken hela tiden går framåt i explosionsartat, vem kommer att vilja betala så mycket för lite plåtbitar??? Nä tack, då tar jag fram min hederlig 2 hjuling modell tramp så skitar jag inte ner naturen heller....
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Säkert bekvämt och bra för den motocykelburne resenären, men inte precis vad jag skulle vilja ha på min hoj.
Lika lite som jag vill ha ABS, traction control, CD-spelare, kylskåp och dragkrok på den.

För mig ingår det i tjusningen med mc-åkandet att själv manövrera och bestämma vad jag vill ska hända. Skulle jag vilja att något annat än mina egna beslut skulle ta mig dit jag vill så finns det ju buss, tåg eller flyg. Precis de tre transportmedlen som jag alldeles strax ska utnyttja :tummenupp

Sedan låter begränsningarna i vridmoment lite låga ... min bil levererar 500 Nm.
Produkten verkar utvecklingsmässigt fortfarande vara i sin linda.
Som sagt, Bugatti Veyron 16.4 har 1250 Nm och 1001 hk. Den har DSG.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nya m3'an finns nu med DKG, 420hk. Audi petar in det i sina prestandabilar efterhand..
För bilar är det framtiden, det är ju heller ingen automatlåda i det hänseendet även om de går att köra i automatläge.
Själv har man en SMG-låda i bilen som funkar helt superbt, dock blir det ordentliga lastförskjutningar vid fullgasväxlingar, de smäller i så hårt att man tror att man ska få bakaxeln i nacken..
Dubbelkoppling ger ännu snabbare växlingar dessutom mer eller mindre sömlöst. Sen kanske man inte ska jämföra DKG-lådor i tråkiga standardbilar mot de dkg-lådor som sitter i prestandabilarna.
Dubbelkoppling finns redan inom motorsporten och kommer nog bli större där också.
Såvida inte elbilarna tar över helt innan.. ;)

Sen kan det nog funka riktigt bra på en hoj också..
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nya m3'an finns nu med DKG, 420hk. Audi petar in det i sina prestandabilar efterhand..
För bilar är det framtiden, det är ju heller ingen automatlåda i det hänseendet även om de går att köra i automatläge.
Själv har man en SMG-låda i bilen som funkar helt superbt, dock blir det ordentliga lastförskjutningar vid fullgasväxlingar, de smäller i så hårt att man tror att man ska få bakaxeln i nacken..
Dubbelkoppling ger ännu snabbare växlingar dessutom mer eller mindre sömlöst. Sen kanske man inte ska jämföra DKG-lådor i tråkiga standardbilar mot de dkg-lådor som sitter i prestandabilarna.
Dubbelkoppling finns redan inom motorsporten och kommer nog bli större där också.
Såvida inte elbilarna tar över helt innan.. ;)

Sen kan det nog funka riktigt bra på en hoj också..
M5 (SMG II) eller? För de tidiga SMG-lådorna var ju mer än lovligt sega.

BMW:s DKG och Porsches PDK verkar ju vara riktigt bra, om man läser oberoende tester. Ska försöka snika in mig på provkörning. :hihi
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
M5 (SMG II) eller? För de tidiga SMG-lådorna var ju mer än lovligt sega.

BMW:s DKG och Porsches PDK verkar ju vara riktigt bra, om man läser oberoende tester. Ska försöka snika in mig på provkörning. :hihi

SMG1 suger stenhårt, långsamt och gick dessutom sönder hela tiden.
Har själv SMGII i m3'an funkar klockrent, växlar snabbt som fan i snabbaste läget, 0,1 sekund dunkar den i en ny växel på i m3'an. Men, det är rätt ordentligt med lastförskjutning och det smäller rätt hårt när man fullgasväxlar, går att få snällare växlingar genom att släppa lite på gasen precis när man trycker på knappen dock, utan att tappa särskilt i tid.
SMGIII har jag själv inte kört, men åkt med i nya m5'an, upplevde iaf inte att den växlade långsamt, utan det var samma dunsar. Beror såklart på vilket växelläge man har i. SMGII har 6 manuella lägen och 5 automat där man väl kan säga att de fyra första lägena är ganska mycket sirap.
DKG'n funkar som en dröm.. Blir det inte riktig racebil så blir det nog att uppgradera till m3 e92 med dkg så småningom.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
SMG1 suger stenhårt, långsamt och gick dessutom sönder hela tiden.
Har själv SMGII i m3'an funkar klockrent, växlar snabbt som fan i snabbaste läget, 0,1 sekund dunkar den i en ny växel på i m3'an. Men, det är rätt ordentligt med lastförskjutning och det smäller rätt hårt när man fullgasväxlar, går att få snällare växlingar genom att släppa lite på gasen precis när man trycker på knappen dock, utan att tappa särskilt i tid.
SMGIII har jag själv inte kört, men åkt med i nya m5'an, upplevde iaf inte att den växlade långsamt, utan det var samma dunsar. Beror såklart på vilket växelläge man har i. SMGII har 6 manuella lägen och 5 automat där man väl kan säga att de fyra första lägena är ganska mycket sirap.
DKG'n funkar som en dröm.. Blir det inte riktig racebil så blir det nog att uppgradera till m3 e92 med dkg så småningom.
Ja, just det, M5 har ju SMG III.

Obegripligt att inte exempelvis Mercedes har lyckats fixa en dubbelkopplingslåda än. Det är beklämmande att köra en i övrigt riktigt kompetent SL 55 AMG och få nöja sig med en sur slirautomat.
Lika obegripligt som att Audi förstört RS6:an med en sliris.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ja, just det, M5 har ju SMG III.

Obegripligt att inte exempelvis Mercedes har lyckats fixa en dubbelkopplingslåda än. Det är beklämmande att köra en i övrigt riktigt kompetent SL 55 AMG och få nöja sig med en sur slirautomat.
Lika obegripligt som att Audi förstört RS6:an med en sliris.

Var ute en repa med c63'an tidigare i våras, lådan förstörde hela upplevelsen, trots vansinnigt trevlig motor.. Gubb-bilar helt enkelt.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top