Skrotnisse
What would Shervin do?
Åk taxi.
Lathundar.
Lathundar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Som du redan har nämnt så väger ju en DSG eller S-tronic växellåda ganska så ordentligt Det finns även en begränsning i hur mycket vridmoment de klarar av. Dessutom kan jag tänka mig att det kostar en ganska så ordentlig slant att laga en sådan låda om den skulle rasa. Där har du några anledningar till att de kanske är ett mindre lämpligt val i en rallybil än en manuell låda.Om DSGEEXPRTW lådorna vore så bra borde dom vara överlägsen inom motorsporten vid det här laget, men det är dom inte.
Jag tror den största anledningen är hållfastheten.... Det finns även en begränsning i hur mycket vridmoment de klarar av. Dessutom kan jag tänka mig att det kostar en ganska så ordentlig slant att laga en sådan låda om den skulle rasa. Där har du några anledningar till att de kanske är ett mindre lämpligt val i en rallybil än en manuell låda.
Den enda lådan tål ett maximalt vridmoment på 350Nm och den andra max 250Nm, men jag kommer inte ihåg vilken som tålde vad.
Men det är ju en manuell låda !DSG/S-tronic är nog enda automatlådan jag skulle kunna tänka mig att ha i en bil som jag äger. Om jag var tvungen att ha automatlåda. Men hittills så klarar jag mig bra med en manuell låda.
Det är onekligen något visst med att slita i nästa växel manuellt, särskilt i en sportvagn.Tja, säger du att den växlar på den tiden så tar jag ditt ord på det, men jag tar nog en vanlig manuell med fotkoppling tills vidare, det är möjligt att jag behöver handikapphjälmedel när jag kommer upp i din ålder.
Om DSGEEXPRTW lådorna vore så bra borde dom vara överlägsen inom motorsporten vid det här laget, men det är dom inte.
Hur gör man för att koppla upp den på bakhjulet?![]()
Det skulle vara riktigt fränt om det kom till hoj, om det funkar så skulle jag välja till det.
Som du redan har nämnt så väger ju en DSG eller S-tronic växellåda ganska så ordentligt Det finns även en begränsning i hur mycket vridmoment de klarar av. Dessutom kan jag tänka mig att det kostar en ganska så ordentlig slant att laga en sådan låda om den skulle rasa. Där har du några anledningar till att de kanske är ett mindre lämpligt val i en rallybil än en manuell låda.
http://www.audi.se/audi/se/se2/new_cars/technology/driveline_suspension/dsg/technical_details.html
VWs DSG är nu i de flesta bilar sjustegad och var tidigare sexstegad. Den sexstegade lådan väger 93kg och innehåller 6,5 liter olja medan den sjustegade väger 70kg och innehåller 1,7 liter olja. Den sjustegade lådan kör med torra kopplingslameller medan den sexstegade har våta lameller, därav skillnaden i oljemängd. Den enda lådan tål ett maximalt vridmoment på 350Nm och den andra max 250Nm, men jag kommer inte ihåg vilken som tålde vad.
DSG/S-tronic är nog enda automatlådan jag skulle kunna tänka mig att ha i en bil som jag äger. Om jag var tvungen att ha automatlåda. Men hittills så klarar jag mig bra med en manuell låda.
På en hoj vete sjutton om jag skulle vilja ha automatlåda. Det har man på mopeder.
Nej, det är en osynkroniserad, sekvensiell låda av Dogbox-typ. Den tål att växlas utan koppling, man bara bryter tändningen ett antal millisekunder för att minska momentet i växlingsögonblicket.Vad har rallybilar för låda då, är inte det nån typ av halvatuomat? (dom har ju en stång vid ratten dom duttar upp/ner på utan att koppla)
Det blir mindre förluster.Vad är Audi/VW's förklaring till att göra motsatsen och välja torrlameller?
(Inget emot Audi/VW, men man räknar ju med att Porsches komponenter både får ta emot mer stryck och tål mer/är bättre/består av smartare beslut/val)
Det blir mindre förluster.
Vilka mystiska svar man får
mindre förluster vadå? mindre förluster i tävlingar? mindre förluster i kostnader? mindre förluster p.g.a. bättre livslängd? huh?
Som sagt, Bugatti Veyron 16.4 har 1250 Nm och 1001 hk. Den har DSG.Säkert bekvämt och bra för den motocykelburne resenären, men inte precis vad jag skulle vilja ha på min hoj.
Lika lite som jag vill ha ABS, traction control, CD-spelare, kylskåp och dragkrok på den.
För mig ingår det i tjusningen med mc-åkandet att själv manövrera och bestämma vad jag vill ska hända. Skulle jag vilja att något annat än mina egna beslut skulle ta mig dit jag vill så finns det ju buss, tåg eller flyg. Precis de tre transportmedlen som jag alldeles strax ska utnyttja![]()
Sedan låter begränsningarna i vridmoment lite låga ... min bil levererar 500 Nm.
Produkten verkar utvecklingsmässigt fortfarande vara i sin linda.
M5 (SMG II) eller? För de tidiga SMG-lådorna var ju mer än lovligt sega.Nya m3'an finns nu med DKG, 420hk. Audi petar in det i sina prestandabilar efterhand..
För bilar är det framtiden, det är ju heller ingen automatlåda i det hänseendet även om de går att köra i automatläge.
Själv har man en SMG-låda i bilen som funkar helt superbt, dock blir det ordentliga lastförskjutningar vid fullgasväxlingar, de smäller i så hårt att man tror att man ska få bakaxeln i nacken..
Dubbelkoppling ger ännu snabbare växlingar dessutom mer eller mindre sömlöst. Sen kanske man inte ska jämföra DKG-lådor i tråkiga standardbilar mot de dkg-lådor som sitter i prestandabilarna.
Dubbelkoppling finns redan inom motorsporten och kommer nog bli större där också.
Såvida inte elbilarna tar över helt innan..
Sen kan det nog funka riktigt bra på en hoj också..
M5 (SMG II) eller? För de tidiga SMG-lådorna var ju mer än lovligt sega.
BMW:s DKG och Porsches PDK verkar ju vara riktigt bra, om man läser oberoende tester. Ska försöka snika in mig på provkörning.![]()
Ja, just det, M5 har ju SMG III.SMG1 suger stenhårt, långsamt och gick dessutom sönder hela tiden.
Har själv SMGII i m3'an funkar klockrent, växlar snabbt som fan i snabbaste läget, 0,1 sekund dunkar den i en ny växel på i m3'an. Men, det är rätt ordentligt med lastförskjutning och det smäller rätt hårt när man fullgasväxlar, går att få snällare växlingar genom att släppa lite på gasen precis när man trycker på knappen dock, utan att tappa särskilt i tid.
SMGIII har jag själv inte kört, men åkt med i nya m5'an, upplevde iaf inte att den växlade långsamt, utan det var samma dunsar. Beror såklart på vilket växelläge man har i. SMGII har 6 manuella lägen och 5 automat där man väl kan säga att de fyra första lägena är ganska mycket sirap.
DKG'n funkar som en dröm.. Blir det inte riktig racebil så blir det nog att uppgradera till m3 e92 med dkg så småningom.
Ja, just det, M5 har ju SMG III.
Obegripligt att inte exempelvis Mercedes har lyckats fixa en dubbelkopplingslåda än. Det är beklämmande att köra en i övrigt riktigt kompetent SL 55 AMG och få nöja sig med en sur slirautomat.
Lika obegripligt som att Audi förstört RS6:an med en sliris.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |