Du kan vara lurad på din bredbandshastighet.

låter väldigt lite med 3 mbit med bara 1 km.
jag ligger 600 m från stationen och jag har 24 Mbit och ligger alltid runt 23-24 mbit fast då har jag inte något "storbolag" som leverantör har biggnet ifall ngn vet vad dom är.. ringde till dom när jag bytte från 8 till 24 och klagade att det inte funkade .. har zyxel 660 modem som ska vara adsl2 modem men mjukvaran är inte uppdaterad i den serien snackade zykxel om ..
sa som det var till biggnet att på fredag fyller jag år o då får jag tanka hur mycket som helst på swebits.se utan att min ratio ändras så då vill ju jag maxxa bandbredden helt.. tog 15 min dit så fick jag ett modem gratis. det kallar jag support:)

Ahlstrom skrev:
För drygt två år sedan....

För att du ska få ut 4-8mbit på en 24mbit lina så ska du bo ca 5km från stationen.
Det finns gammla speedtouch modem som bara klarar max 7.616mbit, och jag anser att det inte är bredbandsbolagets fel att bostream har skickat ut ett för dåligt modem när du tecknade den tjänsten. Sen att bbb har missat att ställa din hastighet till 24/1 så ska det skötas av ett automatiskt skript som körs. Som tydligen har missat din port, detta går ju även att mäta med tp test som kund och ringa in och fråga.

Paradoxy skrev:
Dom lovar _upp_ till 2.5, 8 och 24, inte exakt så mycket.
Även om 4-8 av 24 är gansa lite.

Som någon annan sa, du kanske har ett ADSL modem?

Bredbandsbolaget har bara 2 tjänster iaf.
2/1 och det är GARANTERAD hastighet.
24/1 och det är upptill 24 beroende på kvalitet på kablar / längd till stationen.

McFille skrev:
Låter jävligt låg med 4-8 för 24 mbit. Låter som du sitter/satt på ett ADSL modem istället för ett ADSL2...
Har Telias 24 abonnemang och har en hastighet på ca 16-17 mbit/s vilket är vad man kan förvänta sig om han bor en bit ifrån och har bra ledningar.
Över 10 mbit ska man dock definitivt ha om man har ett 24 mbits abonnemang...

Routern spelar också stor roll, då många äldre/billigare inte har så hög kapacitet. Fick också skitlåga hastigheter i början med mitt 24 abonnemang, och kom fram till att routern va boven. Bytte den och fördubblade hastigheten nerströms! :banana

Precis som du säger är det många som sitter på gammla routrar och kanske sitter med sitt routermodem och klagar på hastigheten.

Steg 1. Se att du har ett adsl2+ modem (om du har över 8mbit tjänst)
steg 2. Koppla bort din 100m förlängningsladd och routern.
steg 3. tp-test olika tidpunkter
steg 4. ring support och se så allt står rätt till på din port.

Sitter med BBB 24Mbit fick när jag beställde veta att jag bor så långt borta att allt utöver 8 Mbit ner är inte att tänka på. Vid ett senare tillfälle erbjöd dom IP-TV med ett fördelatkigt pris. Då gick det bra att dubbla hastigheten ner till 16Mbit utan problem.

Bytte från 2/1 till 12/1 för ett par veckor sedan, teknikern på min isp ringde upp & berättade att mitt modem bara kom upp i 8/1 när han skulle byta min profil, så om jag ville ha högre så fick jag köpa ett nytt modem.
Snacka om bra service! :tummenupp

McFille skrev:
Låter jävligt låg med 4-8 för 24 mbit. Låter som du sitter/satt på ett ADSL modem istället för ett ADSL2...
Har Telias 24 abonnemang och har en hastighet på ca 16-17 mbit/s vilket är vad man kan förvänta sig om han bor en bit ifrån och har bra ledningar.
Över 10 mbit ska man dock definitivt ha om man har ett 24 mbits abonnemang...

Routern spelar också stor roll, då många äldre/billigare inte har så hög kapacitet. Fick också skitlåga hastigheter i början med mitt 24 abonnemang, och kom fram till att routern va boven. Bytte den och fördubblade hastigheten nerströms! :banana

Mm det är fruktansvärt lågt! Jag har kvar bbb´s 24mbit. Provade nu igen. Mätte
3,4 mbit :näsblod .

Har provat utan router också men ingen skillnad. 100mbits-nätverkskort i burken. :näsblod

Xyron skrev:
max 7.616mbit, och jag anser att det inte är bredbandsbolagets fel att bostream har skickat ut ett för dåligt modem när du tecknade den tjänsten. Sen att bbb har missat att ställa din hastighet till 24/1 så ska det skötas av ett automatiskt skript som körs. Som tydligen har missat din port, detta går ju även att mäta med tp test som kund och ringa in och recis som du säger är det många som sitter på gammla routrar och kanske sitter med sitt routermodem och klagar på hastigheten.

Du verkar kunnig på området.

Dessvärre så har jag inte heller valt att bli kund hos BBB. I och med uppköpet så övertog BBB Bostreams rättigheter såsom skyldigheter. Men missat att ställa om till 24/1 och skicka ut nytt modem, näe det tror jag inte på för då skulle de inte kräva ytterligare 12 månders bindningstid. Helt enkelt är BBB (och Bostream) för snikna. De försöker krama ut så många slantar som möjligt. De har inte gått ut med någon information till sina kunder om bytet till ADSL2. Jag har iaf inte fått någon tydlig information. Man kan inte begära att folk ska ringa in och kolla att BBB (Bostream) skickar ut rätt modem eller att de ställer om till rätt abonnemang (De flesta är ju helt ovetande).

I ett av de mail som jag fick av BBB sa de att det var tekniskt omöjligt att få en högre hastighet just pga ledningarnas kvalitet och avstånd till telestationen. Inte ett knyst om ett 10mbitsavtal eller felaktigt modem.

Tack för infot om Speedtouch-modemets begränsning på 7.6 mbit. Det gör mig ännu mer övertygad om att jag har blivit lurad på rätt hastighet.

Vi är tydligen många som inte har de hastigheter som vi i själva verket kan få.

Fortsättning lär följa....

Ahlstrom skrev:
Du verkar kunnig på området.

Dessvärre så har jag inte heller valt att bli kund hos BBB. I och med uppköpet så övertog BBB Bostreams rättigheter såsom skyldigheter. Men missat att ställa om till 24/1 och skicka ut nytt modem, näe det tror jag inte på för då skulle de inte kräva ytterligare 12 månders bindningstid. Helt enkelt är BBB (och Bostream) för snikna. De försöker krama ut så många slantar som möjligt. De har inte gått ut med någon information till sina kunder om bytet till ADSL2. Jag har iaf inte fått någon tydlig information. Man kan inte begära att folk ska ringa in och kolla att BBB (Bostream) skickar ut rätt modem eller att de ställer om till rätt abonnemang (De flesta är ju helt ovetande).

I ett av de mail som jag fick av BBB sa de att det var tekniskt omöjligt att få en högre hastighet just pga ledningarnas kvalitet och avstånd till telestationen. Inte ett knyst om ett 10mbitsavtal eller felaktigt modem.

Tack för infot om Speedtouch-modemets begränsning på 7.6 mbit. Det gör mig ännu mer övertygad om att jag har blivit lurad på rätt hastighet.

Vi är tydligen många som inte har de hastigheter som vi i själva verket kan få.

Fortsättning lär följa....

Jag förstår vad du säger och menar. Bredbandsbolaget är ju som alla andra bolag och vill ha ut så mkt slantar som möjligt. Det är dock sorgligt att de inte går ut med informationen och modem och dylikt, kanske inte skicka ut nya men att de kunder som är intresserade kan köpa ett modem till en billigare peng. Jag försöker absolut inte försvara brebandsbolaget, men jag har dock lärt mig en hel del när jag nu suttit i support i lite mer än 2 månader. Det är många som blir besvikna på hastigheter och liknande och det har oftast med telenätet och avståndet att göra. Och det har du helt rätt i, det är många som inte har den hastigheten de ska ha.

Har du fler funderingar eller någon annan som har funderingar ska jag försöka hjälpa er så gott det går. (så långt min kunskap räckertill)

Jag litar inte ett piss på det där. enligt tp-test programmet som var länkat tidigare har jag 4.3mb, jag tankar ibland i 20mb/s från dc. Det är väl som med allt annat...

JonasSE skrev:
Jag litar inte ett piss på det där. enligt tp-test programmet som var länkat tidigare har jag 4.3mb, jag tankar ibland i 20mb/s från dc. Det är väl som med allt annat...

Jo det kan variera från dag till dag och tid på dygnet. Gör flera tester vid olika tider på dygnet så blir det nog mer rätt.

stoooffe skrev:
Med mitt 2 mbit från Telia får jag ut 2.1 mbit på alla mätvärden i tptestet. :tummenupp
med mitt 2mb telia så fick jag ner ungefär 16mb/s på dc++ :rofl men det kan ha varit en fejkfil jag laddade ner :D

Last edited:
stoooffe skrev:
Förmodligen en fil med tom data. Har också råkat ut för sånna filer, går sjukt snabbt att tanka hem. :hihi
mmmm, skulle nog tro det. fuck jag mår nog sämre än jag trodde. det som jag skrev innan såg ju helt skumt ut :näsblod

Jocke W skrev:
Ja har inte läst hela tråden så det här kanske redan står,

Jag har 100 mbit, när jag kör TPtested så hamnar jag ungefär på 90ner och 90 upp, det tycker jag e ganska sjyst tanke på att det finns flera flaskhalsar på internet.

När jag tankar ner med tex torrents så brukar jag få ner en film på ca 4-5 timmar som är 4,6 gig.

Ja tror att för va riktigt lönt med 100mbit så får man nog vänta några år tills det jämnar ut sig mer, alltså att mer har 100mbit. Nu sitter fortfarande många på modem och 10, 8, 5, 0,5 mbit bredband.

Men jag betalar 250 spänn för mitt så jag är helnöjd. :tummenupp

Om det tar 4-5 timmar att tanka ner en film med din uppkoppling hänger du på fel sajter. Jag sitter med 8/1 och har nere en film på mellan 2-3 timmar.

Har comhem och har minsann full hastighet, runt 1000kb/s ner och 125kb/s upp.

Det värsta är ju fortfarande ett man KAN inte byta.. vi bytte för ett tag sen.. den värsta tiden i mitt liv.! 3 månader utan bredband :argpådato satt typ och skakade i ett hörn :3freak

Har BBB 24/1 och fick på tp-test: 17,2/0,86.
Bor inne i centrala Malmö med 600m till stationen...

Ahlstrom skrev:
För drygt två år sedan "fick" jag Bostreams tjänst Scream. Den ska vara upp till 24 eller 26 mbit. Eftersom jag bodde 1000 meter från telestationen så blev det i praktiken en 8-mbitlina (trots att de skriftligen hade meddelat om hastigheter kring 13 mbit). Bostream köptes sedmera upp av BBB. Nu i dagarna har jag legat på och klagat om att hastigheten inte motsvarar priset. Till min förvåning svarade supporten att jag hade ett modem som inte var anpassat till högre farter än 10 mbit.

Till sist kröp det fram att jag satt på ett 10 mbitsabonnemang. Hur i helvete? De kunde justera till 24 mbit mot ytterligare 12 månaders bindningstid. Efter några arga mail och hot om en anmälan till ARN så ringde de upp och meddelade att jag får 24 mbitsabonnemanget utan ytterligare bindningstid. Jag har ju trots allt ett avtal om tjänsten Scream.

Nu har jag fått ett nytt modem och hastigheten har ökat med ca 400 kb/s.

En kompis beställde BBB:s motsvarighet till Scream. Efter en koll med supporten visade det sig att han oxå hade ett 10 mbitsabonnemang. De har erbjudit honom att byta upp isg till 24 mbit mot 12 månaders bindningstid. Återstår och se om han orkar ligga på dem.

Sitter du med Scream eller BBB:s dåvarande 26 (24) mbitstjänst kan det vara värt att kolla upp.

Jag har fått information att de håller på med ett massiva uppgraderingar, alla som kommer från bostream med scream tjänster ska nu bli automatiskt uppgraderade till 24/1. Få nytt modem hemskickat och INGEN bindningstid ska läggas på.

Hoppas det löser dina problem, obs detta träder inte i kraft än utan är under arbete. (förberedelser)

Xyron: Schyrre att du meddelar! Jo, jag har redan fått mitt nya modem och de ringde personligen upp och meddelade att ingen ytterligare bindningstid skulle läggas på. Hastigheten gick genast upp med 400 kb/s efter modembytet. Jag är dock inte nöjd över att Bostream skickade ut ett 7.6 mbitsmodem från början för jag har ju inte fått den rätta hastigheten.

Trots två mail om någon form av kompensation för de två första åren så har ingen svarat än. :gnissla

Snart blir det mailbombning (Kanske inte så moget men det brukar funka).

-Rosen-

Den dagen då Microsoft gör en produkt som inte suger är den dagen då de gör en dammsugare..

Jag fattar inte... :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...