Du kan vara lurad på din bredbandshastighet.

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
För drygt två år sedan "fick" jag Bostreams tjänst Scream. Den ska vara upp till 24 eller 26 mbit. Eftersom jag bodde 1000 meter från telestationen så blev det i praktiken en 8-mbitlina (trots att de skriftligen hade meddelat om hastigheter kring 13 mbit). Bostream köptes sedmera upp av BBB. Nu i dagarna har jag legat på och klagat om att hastigheten inte motsvarar priset. Till min förvåning svarade supporten att jag hade ett modem som inte var anpassat till högre farter än 10 mbit.

Till sist kröp det fram att jag satt på ett 10 mbitsabonnemang. Hur i helvete? De kunde justera till 24 mbit mot ytterligare 12 månaders bindningstid. Efter några arga mail och hot om en anmälan till ARN så ringde de upp och meddelade att jag får 24 mbitsabonnemanget utan ytterligare bindningstid. Jag har ju trots allt ett avtal om tjänsten Scream.

Nu har jag fått ett nytt modem och hastigheten har ökat med ca 400 kb/s.

En kompis beställde BBB:s motsvarighet till Scream. Efter en koll med supporten visade det sig att han oxå hade ett 10 mbitsabonnemang. De har erbjudit honom att byta upp isg till 24 mbit mot 12 månaders bindningstid. Återstår och se om han orkar ligga på dem.

Sitter du med Scream eller BBB:s dåvarande 26 (24) mbitstjänst kan det vara värt att kolla upp.

tycon1 skrev:
Mmm sitter på 8mbit adsl..men hastigheten är närmare 2.5-3mbit...kanske borde testa att byta modem
har du gjort tp-test eller är det din nerladdningshastighet?
för det brukar vara helt olika saker. normalt för ett 8mb är väl cirka 1-2mb/s som max i reell nerladdningshastighet.

-Rosen- skrev:
för det brukar vara helt olika saker. normalt för ett 8mb är väl cirka 1-2mb/s som max i reell nerladdningshastighet.

tp-test of course...I övrig nerladdningshastighet ligger det på 350kb/s vilket är riktigt lågt :4skrika

tycon1 skrev:
tp-test of course...I övrig nerladdningshastighet ligger det på 350kb/s vilket är riktigt lågt :4skrika
aha okej, men om tp-test sägger att det är så lite så kanske du ska ta och ringa. (hur nära stationen bor du? har ni gamla eller nya ledningar?)

-Rosen- skrev:
aha okej, men om tp-test sägger att det är så lite så kanske du ska ta och ringa. (hur nära stationen bor du? har ni gamla eller nya ledningar?)

Ledningarna har jag ingen aning om..men det är drygt 1km till stationen

-Rosen- skrev:
1-2 mb/sec e alltså 8-16 mbits.. ganska stor skillnad.

haha, ja jag säger då det. Sitter i samma smet som dig, hade också scream tidigare som för mig funkade klockrent. 22/13 ärliga. Sen efter uppköpet kom jag inte över 6 mbit på en hel vecka så jag ringde till dem, då hade de missat att låsa upp min lina till 24 mbit. Var fly förbannad på dem, då det bara var en av de flertalet missarna de gjorde/gör. Nu har jag ca 13/0.8 ärliga (tcp) och det suger, speciellt att behöva betala 150 spänn mer i månaden än glocalnet kunderna som har samma skit.
Får se om jag orkar börja bråka med dem igen nu efter att jag har muckat.

Bostream lovade 2,5 mbit, fick ca 2
tv-net lovade 8mbit, fick 4
bredbandsbolaget 24 mbit, fick 4-8

Man blir lurad av alla, så är det

Spiken, jag tänker bråka med BBB. Tänker begära någon form av kompensation för att de har gett mig ett 10 mbitsabonnemang trots att jag har avtal om Scream. Är nog mest förbannad på Bostream som skickar ut ett 10 mbitsmodem för en tjänst som ska ge upp till 26 mbit eller om det är 24 mbit. Dock så har BBB det juridiska ansvaret nu.

Det suger att det inte finns tillräckligt med platser i telefonstationerna här i Stockholm. Jag hade bytt till ett billigare bolag om det hade varit möjligt utan att behöva få köa i månader/år. :argpådato

Någon som vet vad hemsidan heter där man kan se vvad man har?

Ljunghusen skrev:

Låter jävligt låg med 4-8 för 24 mbit. Låter som du sitter/satt på ett ADSL modem istället för ett ADSL2...
Har Telias 24 abonnemang och har en hastighet på ca 16-17 mbit/s vilket är vad man kan förvänta sig om han bor en bit ifrån och har bra ledningar.
Över 10 mbit ska man dock definitivt ha om man har ett 24 mbits abonnemang...

Routern spelar också stor roll, då många äldre/billigare inte har så hög kapacitet. Fick också skitlåga hastigheter i början med mitt 24 abonnemang, och kom fram till att routern va boven. Bytte den och fördubblade hastigheten nerströms! :banana

Ljunghusen skrev:

Dom lovar _upp_ till 2.5, 8 och 24, inte exakt så mycket.
Även om 4-8 av 24 är gansa lite.

Som någon annan sa, du kanske har ett ADSL modem?

Ja har inte läst hela tråden så det här kanske redan står,

Jag har 100 mbit, när jag kör TPtested så hamnar jag ungefär på 90ner och 90 upp, det tycker jag e ganska sjyst tanke på att det finns flera flaskhalsar på internet.

När jag tankar ner med tex torrents så brukar jag få ner en film på ca 4-5 timmar som är 4,6 gig.

Ja tror att för va riktigt lönt med 100mbit så får man nog vänta några år tills det jämnar ut sig mer, alltså att mer har 100mbit. Nu sitter fortfarande många på modem och 10, 8, 5, 0,5 mbit bredband.

Men jag betalar 250 spänn för mitt så jag är helnöjd. :tummenupp

Ahlstrom skrev:
Spiken, jag tänker bråka med BBB. Tänker begära någon form av kompensation för att de har gett mig ett 10 mbitsabonnemang trots att jag har avtal om Scream. Är nog mest förbannad på Bostream som skickar ut ett 10 mbitsmodem för en tjänst som ska ge upp till 26 mbit eller om det är 24 mbit. Dock så har BBB det juridiska ansvaret nu.

Det suger att det inte finns tillräckligt med platser i telefonstationerna här i Stockholm. Jag hade bytt till ett billigare bolag om det hade varit möjligt utan att behöva få köa i månader/år. :argpådato
Det som jag tycker är ännu märkligare med det är att du inte fick något nytt modem när tjänsten byttes då scream var en VDSL tjänst och skiten dom har nu är adsl2.
Jag tycker du gör helt rätt som ringer o klagar, jag höll på sådär i ungefär 2 veckor för att få ut någon slags komp. Det slutade med att dom drog av 1 eller så var det 2 månader på räkningen, mer var det inte. Så mata dom fulla, ju fler klagomål de får desto sämre måste de känna sig gentemot andra bolag och förhoppningsvis kompenserar alla deras missnöjda kunder på ett eller annat sätt. (Förhoppningsvis drar igång vdsl tjänsten igen ;))

Min 8mbits lina kommer bara upp i 3mbit enligt tptest som sagt, och jag bor ca 1km från stationen, men jag tycker ändå det låter löjligt lite...det är trots allt mindre än hälften vad som utlovas :mad:

Kanske skulle hjälpa att byta det 3år gamla modemet?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT