Fan en sån körde jag som Taxi en gång i tiden, en med STT. Dock hade nog åkarpappa varit ovarsam med rätt så högt laddtryck för då jag fick äran att börja köra var den rätt så trött. Rent körmässigt var den helt okej, men ska man vara ärlig så vill jag minnas att ryggen blev glad då det kom en Recaro-stol för 22.000kr i den. (en av förarna hade ryggproblem, vi andra som körde blev bonuskunder)
Men visst blir minnet selektivt med åren.
Roligt att se en i fint skick, ta hand om den.
Sadelhjorden kan ju ha varit söndersutten, händer ofta i droskor. Då är det ju som att sitta i en hink. Men visst är det skillnad mot en ny mercastol, de har nog forskat lite på anatomi. 30 mil i stöten är lagom vid långresor med min vagn, sedan är det skönt att rulla in på en mack och dra en kaffe. Tanka behöver man dock inte, hon drar ca 0.89 per mil i 110-120 km/h. 70-liters tank.
Perfekt att dra HD:n bakom när jag ska på ban- eller stripkörning. Dessutom sover jag bekvämt och har läslampa tack vare den mittre taklampan med egen strömbrytare. Sover tryggt som en prins. Har sparat många hotellnätter på långresor i Europa.
Lite histora:
Orsaken till W123 var faktiskt mycket ett svensk förtjänst.
Några svenskar startade en karrosserifirma och byggde fenmerca-kombis, dessa vart eftertraktade och kallades "Safari"
MB var dock misslynta eftersom stationsvagnar på den tiden var lite av fattigmansbil. Dessutom hade Svensk TurboTeknik sedan många år sålt polulära turbo-kit till MB dieslarna.
Så när W123 hade introducerats 1977 så insåg man att det fanns en köpstarl grupp som villa ha kombi. MB var dock oroliga att mista status. Dessutom var ju W123 endast ritad som en sedan, dvs bakdörrarnas ovankant var nedrundade i aktern. MB ville inte ha samma fula utseende som man får bär man bygger kombi på en sedan (se tex bakdörrarna på Volvo 145/245) Dessutom var man orolig för dålig vridstyvhet samt högt buller i kombikarossen.
För att lösa situationen satte man ihop ett ingenjörsteam som skulle rita ihop MB.s första kombi.
En egen line sattes upp av de äldsta montörerna.
En egen line sattes upp för specialtillverkade bakdörrar med rak ovankant.
Bottenplattan vart special, bla extra tjocka sidobalkar/sparklådor för att garantera bibehållen vridstyvhet trots avsaknad av sedanens förstyvande krysstag bakom baksätets ryggstöd.
Man införde 70 kg extra bullerisolering för att inte ge en högre bullernivå i kupén.
Man konstruerade en helt nu bakvagnsupphängning ned korta fjädrar för att inte ha fjäderhus som inkräktade i lastutrymmets golv.
Man konstruerade rostfria tak-rails för att inte låta bilen behöva få lackskador från de nya takboxar som man visste att den tänkte köpgruppen var svag för.
Man konstruerade världens första assymetriskt delbara fällbara bakre ryggstöd, Härigenom kunde man åka tex 4 pers och ganska mycket lång last, eller 3 pers och ännu mer lång last (Se film 2 nedan).
Man standardinstellerade en automatisk hydraulisk nivåreglering, Mercedes första kombi skulle aldrig få se nedlastad ut.
Man konstruerade infällda gasfjädrar i taket så att det inte skulle bildas ngn triangel vid gångjärnet som man kunde klämma sig i. (se de öppna bakluckorna i film 1 nedan)
Man konstruerade en speciell Webasto-taklucka med drains i C-stolparna och mekanism i rostfritt stål.
Men pga av att hela bilen vart ett specialbygge vart den mycket dyr. Dessutom hade bilen blivit tung. Torr vägde en MB300TD 1760 kg jämfört med sedanens 1600 kg. Härav kom man att ta inspiration från Sverige för att få mer kraft i dieseln och kopierade i princip STT:s turbolösning men införde ytterligare förbättringar (tex natriumkylda avgasventiler) på turbovarianten av 300TD som också kom 1978. Mercas första turbobil.
1978 när bilen kom kostade en vanlig w123 230 sedan ca 77 000:_
En Volvo 145 ca 40 000:-
En MB W123 300TD kostade 1978 143 000:-
Så det såldes bara några 100 varje år i Sverige.
Men jag minns hur min far förklarade för mig vilken fin bil det var. Det var då jag började. Men det dröjde tills 1995 när jag var 28 innan jag hade råd
Har fortfarande kvar Teknikens Värld med testet från 1978.
Bilen vart en dyr histora för MB. Men eftersom man hade många patent från konstruktionen som Audi var intresserade av så lånade MB ut delar av ingenjörsteamet till Audi samt sålde även en del konjstruktionslösninger. De ritade då Audi 100 där man implementerade en massa av lösningarna från början, det assymetriskt delade baksätet, bakfjädringen samt railsen bla. Den bilen vart ju en kassako.
[YOUTUBE-ID]Lwi4FMzZulc[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]kxt4YNetuKA[/YOUTUBE-ID]
Sedan gillar jag dessa modeller i dieselvariant eftersom de har OM-serien. I USA kallad the 100 000 mile engine (160-tusenmilamotorn), efter att flera bilar rullat 160 000 mil utan att ha öppnat motorn.
Ja. Jag ska ta väl hand om henne i minst 20 år till