Du gillar motorcyklar - men hur är det med bilar?

Jörgen, jag håller FULLSTÄNDIGT med dig! Ny teknik är underbar, på sitt sätt.. Men den känns ändå lite själlös jämfört med veteranbilar.

Till sommaren blir det förmodligen att köra Volvon, en 142a från -74, småtrimmad med en b20e motor och D-kam samt custom avgas. Väldigt pigg och väldigt kärleksfull!

b20e hade d-kam original -73, från -74 k-kam o mekanisk insprutt
mycket trevlig motor.

Har haft 8-10 140:or o ett par v4:or samt gamla bmw:s 2002,3,0s,mm.

Numera ruttnat helt på bil, endast a till b transport i en mögen 855-94.

Hon är ett västtyskt kruppstål från 1980. Petroleumgrön Mercedes W123 300 TD. STT Turbo, 3.07 diff, 2½ rostfritt ferrita, instegsbelysning, elspeglar, centrallås, 4-stegsautomaten, aut nivåreglering, taklucka.

attachment.php

Saknar dock svart skinnklädsel, jag har svart vinyl och grått tyg . Men jag tänkte låta sy upp en originalskinnklädsel, inte så jäkla dyrt. Måste ändå byta slingor till stolsvärmen i förarsitsen.

Vad har du för kärra?

Skäms ju för att säga vad man har när man ser en 19 år äldre merca i mycket bättre skick....en bruks astra från 99, almänt nött o trött, med begynnande rost här o var, knappt ser vatten annat än från himmelen..så har jag en V70 2007 som jag aldrig kör om inte hela familjen skall iväg..tyvärr så bruksas den oxå då av frugan, korta svängar istan, o hujueda mig trots att jag erbjuder opeln, som till och från stallet...med skitiga stövlar o kläder o häststank i bilen:gnissla

Även om jag själv med haft ett stort bilintresse och fullkomligen slukade billektyr som fjunig tonåring, söndagar var heliga då Expressen hade "bilexpressen" som billaga på 80 talet, vilka tider:D detta var innan man snöade in på mc, den dagen jag lägger ner hojåka SKA ja ha en fin entueistbil helst i form av en cab o glida i på sommaren:)så är det bara!:banana Även om mitt bilintresse idag är nästan 0..vill att det skall fungera, tycker om att kolla på bilar på ex wheeler dealer, femmans växel och gärna formel 1 och rally samt andra program som har med bilar att göra, även tidigare trafikmagasinet, tv4 motor, 3:ans prestanda mm mm storkonsument på sådan på tv dock!::)

Last edited:
Underbar bil du har Jörgen , inte lätt att hitta fina w123 längre. Alltid kul att se en i bra skick :). I finland rullar det en hel del fina diesel mercor som är "fixad" med.

Hade gärna haft bil som intresse vid sidan av hojen om jag hade haft ekonomisk möjlighet. Då mitt hjärta ofta bankar för italienska prylar hade en fin Alfa V6:a inte gjort ont! (Ska man vara drömmare hade inte Ferrari, Lambo, Maserati suttit helt fel heller...:))

Gillar att köra bil dock. Alltid jag som kör om jag och frugan ska någonstans och kommer ibland på mig själv på vinterhalvåret att jag hittar på olika resor bara för att åka lite bil. Även om det aldrig kommer i närheten av att konkurera med MC-körning.

Gillar även att sköta om bilen, mitt SAAB-härke (chippad 9-5:a, lite kul måste det ju vara!) från -99 ser nästan nytt ut. Även om det inte är annat än en svenssonbil är det kul att ha sakerna i fint skick.

Var en fantastiskt trist undersökning f.ö.

haha nej då, dom lackar hojen och bilen när det behövs. :D

Kan verkligen rekommendera dom, snabba och grymt noga :tummenupp

Det är för sent. Jag hade en liten repa i lacken. Vad göra? Låta någon som kan fixa? Nej, varför? Det kostar onödiga pengar.
- Jag kan själv, sade Snåljerker.
- Du vet ju hur det blir, du är en stor klant, sade Erfarenhetsjerker.
- Nej, nu har jag en ny metod. Den kan inte misslyckas, den löser alla problem med små lackskador på ett säkert sätt, svarade Snåljerker.
- Ja ja, du vet alltid bäst, suckade Erfarenhetsjerker.

Nu har jag en ful blaffa till lagning. Repan var diskret i jämförelse.

Lustig undersökning, må jag säga.

Mitt bilintresse går i vågor, likväl som mitt hojintresse. Just nu kör jag en udda bil som ej byggdes i så många exemplar. En Cadillac BLS4 vilket är i stort sett samma bil som Saab Turbo X. Så en viss dragning har jag iaf till udda fordon.

140 74:orna är snygga tycker jag. När jag var liten hade mina föräldrar en 142. En vit 73:a som hämtades ut ny på Bilia. Så i baksätet på en sån har jag som liten pilt storögt sett Norden under 70-talets talrika bilsemestrar :D
74:orna snygga? E du full mitt på eftermiddagen? :) Mer groteska stötfångare existerar inte, värre än på en 240. Nej, 73:or är snyggare...eller ännu hellre 72:or, första året med kort växelspak.

/A (uppväxt i baksätet på en 142 från 68 med ratt-automat)

klart man har ett bil intersse!
mussen renoverades vinter 08-09 såldes sommar 09.
nu e de porsche som gäller 968 cs på kostad 100k utan förra ägaren på 2 år :)

Måste bara upplysa dig om att du gjort en bra deal om det är en cs, priset för den var i nivå med en vanlig när den låg ute på blocket. :tungan

Vilken fantastisk undersökning.

Svarade nej på frågan "skall du handla ny bil inom 12 månader"

Ändå var jag tvungen att välja om det var en ny eller beggad bil jag skulle handla...

Edit: Jag kunde inte heller välja "racebuss" som fordon jag själv äger... :D

/ Jens

hoppas denna enkät var ett undantag.

Blir lite irriterad när frågorna är desamma som när bilproducenternas kundenkäter kommer.

74:orna snygga? E du full mitt på eftermiddagen? :) Mer groteska stötfångare existerar inte, värre än på en 240. Nej, 73:or är snyggare...eller ännu hellre 72:or, första året med kort växelspak.

/A (uppväxt i baksätet på en 142 från 68 med ratt-automat)

Ja 73.orna är finast om man pratar DL tycker jag. Då hade de infällda handtag men fortfarande spinkis-sketfångarstönorna men snygga grillen, samt fösrat året med den korta växelspaken. Men 1973 GL jillar jag inte:mad: Den svarta grillen ser ju tårtig och blöjraggare ut redan som ny.

Men det var för krånglitt och förklara. Så då tog jag 74:an, ty då är ju allt krångel över, även om den har underbett. Men det är ju jänkarnas fel som du säkert vet.

1968, då var det det trekantiga vankelstukade märket på huven och lång växelspak, inte sant?

Skäms ju för att säga vad man har när man ser en 19 år äldre merca i mycket bättre skick....

bättre skick??
Jörgen har ju inga däck på åbäket! =)

kör själv V70 alá familjestyle extrautrustad med hundbur, rails och takbox, får in fru, barn, barnvang hund på 50 kg. och en rallyclio med fet 1.4l motor.. 0-100 på säkert en vecka..

för mig är bil bruksbil.. man tar sig från punkt A till B. oftast till och från jobbet eller affären..

Ja 73.orna är finast om man pratar DL tycker jag. Då hade de infällda handtag men fortfarande spinkis-sketfångarstönorna men snygga grillen, samt fösrat året med den korta växelspaken. Men 1973 GL jillar jag inte:mad: Den svarta grillen ser ju tårtig och blöjraggare ut redan som ny.

Men det var för krånglitt och förklara. Så då tog jag 74:an, ty då är ju allt krångel över, även om den har underbett. Men det är ju jänkarnas fel som du säkert vet.

1968, då var det det trekantiga vankelstukade märket på huven och lång växelspak, inte sant?

Jag gillade aldrig dom där mellanmodellerna. Otroligt fula blinkers, dom stora utanpåliggande. Såg ut som Volvolastbilarnas vindavvisare (eller va det nu var)
Har ägt både en 142 -72 å 242 -75 men klassar både amazonen å tidigare 140'n som roligare. Snyggare med utanpå-handtagen å lång spak, som f.ö. inte hade nåra lägen kvar när en annan blev myndig nog att köra.

På -72:an var DL utskrivet i ett deLuxe-emblem i baken vilket var jäkligt kul för fransoserna på jobbet, som f.ö. var mäkta imponerade över att det verkligen rullar så gamla bilar i trafik i sverige.

Last edited:
Skäms ju för att säga vad man har när man ser en 19 år äldre merca i mycket bättre skick....en bruks astra från 99, almänt nött o trött, med begynnande rost här o var, knappt ser vatten annat än från himmelen..så har jag en V70 2007 som jag aldrig kör om inte hela familjen skall iväg..tyvärr så bruksas den oxå då av frugan, korta svängar istan, o hujueda mig trots att jag erbjuder opeln, som till och från stallet...med skitiga stövlar o kläder o häststank i bilen:gnissla

Även om jag själv med haft ett stort bilintresse och fullkomligen slukade billektyr som fjunig tonåring, söndagar var heliga då Expressen hade "bilexpressen" som billaga på 80 talet, vilka tider:D detta var innan man snöade in på mc, den dagen jag lägger ner hojåka SKA ja ha en fin entueistbil helst i form av en cab o glida i på sommaren:)så är det bara!:banana Även om mitt bilintresse idag är nästan 0..vill att det skall fungera, tycker om att kolla på bilar på ex wheeler dealer, femmans växel och gärna formel 1 och rally samt andra program som har med bilar att göra, även tidigare trafikmagasinet, tv4 motor, 3:ans prestanda mm mm storkonsument på sådan på tv dock!::)

Köp en stjärnopel nästa gång. Bättre kvalle. Iaf de västtyska modellerna.

Det enda som är jobbigt på min kärra är AC.n. Jag har låtit konvertera den till modernt köldmedia. Men den håller bara trycket 1-2 år i taget. De senaste 7 åren är det nu i tur och ordning bytt alla slangar, kompressor, kondensor, förångare, vakter och givare samt torkfilter. Men den måste ändå fyllas vartannat år. De hittar inte läckan. När jag hade freon var det inga probs. :mad:

Opels raka 3 liters sexa är ball! Aussisarna har ju en ännu större version av den!

Sista jag såg ett bra bilprogram på TV var "A car is born" tror jag. Bosse bildoktor var bra också. MEn jag han nog bara se ett progranm av det också. Jag orkar inte planera mitt dygn så att jag prickar ett visst program. Roligare i garaget.

Jag gillade aldrig dom där mellanmodellerna. Otroligt fula blinkers, dom stora utanpåliggande. Såg ut som Volvolastbilarnas vindavvisare (eller va det nu var)
Har ägt både en 142 -72 å 242 -75 men klassar både amazonen å tidigare 140'n som roligare. Snyggare med utanpå-handtagen å lång spak, som f.ö. inte hade nåra lägen kvar när en annan blev myndig nog att köra.

De där 140:isarna kunde man som pilt höra på kilometer när det var kisspaus vid motorvägen under 70-talets bilsemestrar minns jag. Det visslade som från ett stukaplan när den lilla flutt-rutan i framdörren var öppen minns jag :D

Last edited:
Hon är ett västtyskt kruppstål från 1980. Petroleumgrön Mercedes W123 300 TD. STT Turbo, 3.07 diff, 2½ rostfritt ferrita, instegsbelysning, elspeglar, centrallås, 4-stegsautomaten, aut nivåreglering, taklucka.

attachment.php

Saknar dock svart skinnklädsel, jag har svart vinyl och grått tyg . Men jag tänkte låta sy upp en originalskinnklädsel, inte så jäkla dyrt. Måste ändå byta slingor till stolsvärmen i förarsitsen.

Vad har du för kärra?

Fan en sån körde jag som Taxi en gång i tiden, en med STT. Dock hade nog åkarpappa varit ovarsam med rätt så högt laddtryck för då jag fick äran att börja köra var den rätt så trött. Rent körmässigt var den helt okej, men ska man vara ärlig så vill jag minnas att ryggen blev glad då det kom en Recaro-stol för 22.000kr i den. (en av förarna hade ryggproblem, vi andra som körde blev bonuskunder)

Men visst blir minnet selektivt med åren.
Roligt att se en i fint skick, ta hand om den.

Min bil är ett nödvändigt ont. Funderar på att byta den mot en 4-hjuling ;-P

Fan en sån körde jag som Taxi en gång i tiden, en med STT. Dock hade nog åkarpappa varit ovarsam med rätt så högt laddtryck för då jag fick äran att börja köra var den rätt så trött. Rent körmässigt var den helt okej, men ska man vara ärlig så vill jag minnas att ryggen blev glad då det kom en Recaro-stol för 22.000kr i den. (en av förarna hade ryggproblem, vi andra som körde blev bonuskunder)

Men visst blir minnet selektivt med åren.
Roligt att se en i fint skick, ta hand om den.

Sadelhjorden kan ju ha varit söndersutten, händer ofta i droskor. Då är det ju som att sitta i en hink. Men visst är det skillnad mot en ny mercastol, de har nog forskat lite på anatomi. 30 mil i stöten är lagom vid långresor med min vagn, sedan är det skönt att rulla in på en mack och dra en kaffe. Tanka behöver man dock inte, hon drar ca 0.89 per mil i 110-120 km/h. 70-liters tank.

Perfekt att dra HD:n bakom när jag ska på ban- eller stripkörning. Dessutom sover jag bekvämt och har läslampa tack vare den mittre taklampan med egen strömbrytare. Sover tryggt som en prins. Har sparat många hotellnätter på långresor i Europa.

Lite histora:
Orsaken till W123 var faktiskt mycket ett svensk förtjänst.
Några svenskar startade en karrosserifirma och byggde fenmerca-kombis, dessa vart eftertraktade och kallades "Safari"
MB var dock misslynta eftersom stationsvagnar på den tiden var lite av fattigmansbil. Dessutom hade Svensk TurboTeknik sedan många år sålt polulära turbo-kit till MB dieslarna.

Så när W123 hade introducerats 1977 så insåg man att det fanns en köpstarl grupp som villa ha kombi. MB var dock oroliga att mista status. Dessutom var ju W123 endast ritad som en sedan, dvs bakdörrarnas ovankant var nedrundade i aktern. MB ville inte ha samma fula utseende som man får bär man bygger kombi på en sedan (se tex bakdörrarna på Volvo 145/245) Dessutom var man orolig för dålig vridstyvhet samt högt buller i kombikarossen.

För att lösa situationen satte man ihop ett ingenjörsteam som skulle rita ihop MB.s första kombi.

En egen line sattes upp av de äldsta montörerna.
En egen line sattes upp för specialtillverkade bakdörrar med rak ovankant.
Bottenplattan vart special, bla extra tjocka sidobalkar/sparklådor för att garantera bibehållen vridstyvhet trots avsaknad av sedanens förstyvande krysstag bakom baksätets ryggstöd.
Man införde 70 kg extra bullerisolering för att inte ge en högre bullernivå i kupén.
Man konstruerade en helt nu bakvagnsupphängning ned korta fjädrar för att inte ha fjäderhus som inkräktade i lastutrymmets golv.
Man konstruerade rostfria tak-rails för att inte låta bilen behöva få lackskador från de nya takboxar som man visste att den tänkte köpgruppen var svag för.
Man konstruerade världens första assymetriskt delbara fällbara bakre ryggstöd, Härigenom kunde man åka tex 4 pers och ganska mycket lång last, eller 3 pers och ännu mer lång last (Se film 2 nedan).
Man standardinstellerade en automatisk hydraulisk nivåreglering, Mercedes första kombi skulle aldrig få se nedlastad ut.
Man konstruerade infällda gasfjädrar i taket så att det inte skulle bildas ngn triangel vid gångjärnet som man kunde klämma sig i. (se de öppna bakluckorna i film 1 nedan)
Man konstruerade en speciell Webasto-taklucka med drains i C-stolparna och mekanism i rostfritt stål.

Men pga av att hela bilen vart ett specialbygge vart den mycket dyr. Dessutom hade bilen blivit tung. Torr vägde en MB300TD 1760 kg jämfört med sedanens 1600 kg. Härav kom man att ta inspiration från Sverige för att få mer kraft i dieseln och kopierade i princip STT:s turbolösning men införde ytterligare förbättringar (tex natriumkylda avgasventiler) på turbovarianten av 300TD som också kom 1978. Mercas första turbobil.

1978 när bilen kom kostade en vanlig w123 230 sedan ca 77 000:_
En Volvo 145 ca 40 000:-
En MB W123 300TD kostade 1978 143 000:-

Så det såldes bara några 100 varje år i Sverige.
Men jag minns hur min far förklarade för mig vilken fin bil det var. Det var då jag började. Men det dröjde tills 1995 när jag var 28 innan jag hade råd :D

Har fortfarande kvar Teknikens Värld med testet från 1978.

Bilen vart en dyr histora för MB. Men eftersom man hade många patent från konstruktionen som Audi var intresserade av så lånade MB ut delar av ingenjörsteamet till Audi samt sålde även en del konjstruktionslösninger. De ritade då Audi 100 där man implementerade en massa av lösningarna från början, det assymetriskt delade baksätet, bakfjädringen samt railsen bla. Den bilen vart ju en kassako.

[YOUTUBE-ID]Lwi4FMzZulc[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]kxt4YNetuKA[/YOUTUBE-ID]

Sedan gillar jag dessa modeller i dieselvariant eftersom de har OM-serien. I USA kallad the 100 000 mile engine (160-tusenmilamotorn), efter att flera bilar rullat 160 000 mil utan att ha öppnat motorn.

Ja. Jag ska ta väl hand om henne i minst 20 år till :D

Bifogat

• IMG_0314.JPG
    IMG_0314.JPG
    79.5 KB · Visningar: 59
  • IMG_0603.JPG
    IMG_0603.JPG
    95.1 KB · Visningar: 139
  • IMG_0569.JPG
    IMG_0569.JPG
    67.5 KB · Visningar: 145
Last edited:
Balla W123 T-kaross

Tysk som imonterat MB:s 560 V8

[YOUTUBE-ID]Iry6S8TmuQI[/YOUTUBE-ID]

Bänkning. Man hör T-karossens vikt när den rullar upp på rullarna

[YOUTUBE-ID]DwLBbO9pjzI&feature=PlayList&p=E8C3D36C2642F18E&playnext=1&playnext_from=PL&index=39[/YOUTUBE-ID]

Värdens snabbaste W123 300 TD. Ca 600 rwhp
Turbo och kompressor.
[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc[/YOUTUBE-ID]

Byggbilder här

http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...