Du gillar motorcyklar - men hur är det med bilar?

Idiotfrågorna är referensfrågor..

De vill veta hur många som kan tänka att köpa bil under 2010 för x kronor.

Det jag tycker de missade STORT på var frågan om vad man prioriterade. Ekonomi är en rätt avgörande faktor för många.

Vi kommer byta bil snart och skiter egentligen i om det kostar 50 eller 150 lax att lägga emellan. Däremot är "kostnaden" för ägandet avgörande för vad det blir.

Håller med Jörgen men jag tror att det är den typen av människor som du beskriver som är en stor målgrupp för AMS.

Håller också med. Jag tycker den är riktigt bra, men är också totalt ointresserad bortsett att det vore nice med en fin bil. Supersportbilar är alltid kul att läsa om, men det är superbåtar och superflygplan också å andra sidan...

Last edited:
Håller med Jörgen men jag tror att det är den typen av människor som du beskriver som är en stor målgrupp för AMS.

Naturligtvis är det så, det är därför de största bil- och hojtidninger är helt iskalla för mig.

Vad gäller bilar är jag mer intresserad att läsa om tex ngn självlärd vedbodshjälte som gengaskonverterat sin Volvo Duett och åkt ett varv runt jorden, än att se ngn självförälskad slitz-figur "testa" senaste ådin.

De kommersiella motorjournalisterna är ju ofta i symbios med tillverkarna. Ingen köpstark fordonskonsumerande läsekrets: inga förhandstester.

Irriterade mig på att man inte kunde välja tillförlitlighet som alternativ på frågan vad man prioriterar när man ska köpa bil.

Jag med. Dessutom vrt jag inte om min bil passar in i någon av deras kategorier. Jag tog familjebil på 9-3an iaf... eller är det en småbil?

Hjärtat slår definitivt lite snabbare för amerikanska muskelbilar från sent sextiotal till väldigt tidigt 70-tal. Ingen vägållnings men det är något så primalt manligt över dom bilarna så att t.o.m RuPaul hade känt sig manlig i en sådan bil. Någon dag ska jag ha en mullrande V8 och lira "Born to run" tills öronen blöder...och då, då kommer jag att vara en man:Rockbanan

Kolla in nedanstående modeller.

70Superbee.jpg

Plymouth-Road-Runner-lg.jpg

pic-58808.jpeg

1969dodge_charger_ys5d.jpg

mufp_0606_03_z+1968_mercury_cougar_XR_7+rear.jpg

Naturligtvis är det så, det är därför de största bil- och hojtidninger är helt iskalla för mig.

Vad gäller bilar är jag mer intresserad att läsa om tex ngn självlärd vedbodshjälte som gengaskonverterat sin Volvo Duett och åkt ett varv runt jorden, än att se ngn självförälskad slitz-figur "testa" senaste ådin.

De kommersiella motorjournalisterna är ju ofta i symbios med tillverkarna. Ingen köpstark fordonskonsumerande läsekrets: inga förhandstester.

Kan bara hålla med:tummenupp

Jörgen, jag håller FULLSTÄNDIGT med dig! Ny teknik är underbar, på sitt sätt.. Men den känns ändå lite själlös jämfört med veteranbilar.

Till sommaren blir det förmodligen att köra Volvon, en 142a från -74, småtrimmad med en b20e motor och D-kam samt custom avgas. Väldigt pigg och väldigt kärleksfull!

Har haft en del roliga bilar :) VR6 med kompressor och en V70R. Men det blir alldeles för dyrt att ha både hoj och rolig bil:tungan

Jörgen, jag håller FULLSTÄNDIGT med dig! Ny teknik är underbar, på sitt sätt.. Men den känns ändå lite själlös jämfört med veteranbilar.

Till sommaren blir det förmodligen att köra Volvon, en 142a från -74, småtrimmad med en b20e motor och D-kam samt custom avgas. Väldigt pigg och väldigt kärleksfull!

Ja ljudet av en 140 eller för all del även SAAB V4, Folka bubbla osv hör man inte ofta nuförtiden. Gillar B20-ljudet, letar ibland upp ngt klipp på YT för att lyssna. Jag har haft en Duett med B20. Kustomiserad fd televerksdutte, marintopp, hedlundkam, dubbla tankar, dubbla SU, M41 overdrive-lådan. Den ångrade jag att jag sålde. Helt rostfri.

140 74:orna är snygga tycker jag. När jag var liten hade mina föräldrar en 142. En vit 73:a som hämtades ut ny på Bilia. Så i baksätet på en sån har jag som liten pilt storögt sett Norden under 70-talets talrika bilsemestrar :D

CG Hammar var oinskränkt, folk hade fortfarande hans käpphäst, bilhjälmar, fast på hatthyllan synliga genom bakrutan. Hattgubbar med gamla Opel rekord 60-talare med antistatsrem släpandes i backen var vanliga, de vart ofta sura när mor körde om dom, men inte när far gjorde detsamma. Jag plågade nog mina föräldrar med många frågor kring för mig obegripliga detaljer på den tiden :D

Last edited:
Gällde det bruksbil el busbilen... väldigt olika prio. där.. hehe

Rattar iafal en Ford Capri Cosworth 24v -70 som busbil.

:vaIntressenteste frågan VAD är det för bil:va:) Har man sagt a får man säga b:D

Hon är ett västtyskt kruppstål från 1980. Petroleumgrön Mercedes W123 300 TD. STT Turbo, 3.07 diff, 2½ rostfritt ferrita, instegsbelysning, elspeglar, centrallås, 4-stegsautomaten, aut nivåreglering, AC, taklucka.

attachment.php

Saknar dock svart skinnklädsel, jag har svart vinyl och grått tyg . Men jag tänkte låta sy upp en originalskinnklädsel, inte så jäkla dyrt. Måste ändå byta slingor till stolsvärmen i förarsitsen.

Vad har du för kärra?

Last edited:
Det ska va bankörning också :) , eller har jag fel GubbMisilen?

Inte alls fel - helt rätt !

Nu måste hojen vara bes. och försäkrad så där stupar det kanske för Swedie...?!?

Frågan är vad vi skall locka med... Provkörning av RSV4 kanske...?
...eller...
Det blir för mycket OT nu gissar jag.

Jag gillar låg vikt och mycket kraft - gärna i samma fordon när det har 4 hjul.
Tyvärr har cc och Weber-förgasare varit "out of reach" ekonomisk så det har mest blivit cid och Holley för min del.
När det gäller jänk ser jag helst att datumet är före 1972 eller modeller från det nya hästkraftskriget :D

klart man har ett bil intersse!
mussen renoverades vinter 08-09 såldes sommar 09.
nu e de porsche som gäller 968 cs på kostad 100k utan förra ägaren på 2 år :)

Bifogat

• DSCN0361.jpg
    DSCN0361.jpg
    239.1 KB · Visningar: 81
  • DSCN0216.jpg
    DSCN0216.jpg
    232.9 KB · Visningar: 102
Mc är roligare att köra.
På en dragstripp är nog bilar ett snäpp roligare att titta på.
Men bilen min har ett mycket fint ljud för (muzik)

Komplett ointresserad av bilar. Tråkiga att köra och tråkiga att äga. Mitt ex ansåg att bil var viktigt så jag hade en tysk combi, men så fort jag blev av med damen så krängde jag bilen med. Frihet. Min nuvarande flickvän har egen bil så jag behöver inte bry mig. :tummenupp

Jag gillar lite äldre japanska sportbilar :rolleyes:

Toyota AE86 bl.a. (inte direkt sportbil)
Skyline R32-Gtr.
Supra MKIV. Helst -93

Raka 6:or med twinturbo. Mums fillibabba.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph