Du gammla du FRIA

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Highland sm *såld*. Gsxr1000
Då har man varit hos knekten och lovat på heder och samvete att jag inte tjänat mer pengar eller gjort nån bra affär som man inte deklarerat.
90000 varsågod Göran ,fick 4papp tillbaka ,kul kille.

Lite övriga utgifter denna månad !!
8700 i skatt.
600 i böter pga för sen ombesiktning ,tutan som man använder så ofta.
2200 i Bilskatt delbetalning 2 av 3 ,totalt 6500.
300 i pböter , kö på bolaget.
2315 i straff avgift ,Tff förträffliga information.dom kan desutom höja avgiften retroaktivt en månad efter för dom glömt uppdatera sin hemsida med gällande prisuppgifter.
Priset nu är 180 spänn om dagen för er som inte visste det.
Utöver detta så kommer jag att betala moms för maten (allt) jag köper.
Skatt för ölen till förfesten och moms sen när jag köper den på krogen , då är den redan skattad en gång innan.
Skatt för jag äger min bostad.
Skatt för bensin till hojjen.
Skatt för snus
Skatt för deo , parfum (lyx skatt :rofl )
Mm mm.

Vissa av dessa avgifter och böter kunde jag slippa om jag följde alla regler och föreskrifter till punkt och pricka ("annars" :mattias ).
Vet redan det så ni som tänker skriva alla rediga inlägg som "skyll dig själv" kan ju göra det nån annanstans.
Poängen med denna tråd är att redan när du föds så är du dömd till att slava och betala till denna "välfärd" tills du är typ 70 snart , och kan njuta av din feta pension som portioneras ut av våra "folkvalda" ,eller det som är kvar av den.Fast den skall du också skatta för, HURRA !!!
Allt går tamig fan ut på att reglera och suga ut så mkt som möjligt ,Snart kan du inte äns gå och skita utan tillstånd ,fast det betalar du ju redan för :lol

Du gammla du fria :arsele

Så ere, om man nu skulle kunna tänka sig att låta några andra än våra kära röda ha makten ett tag så kanske vi kunde få det lite roligare.........vi kanske iaf skulle få ha kvar några av våra företag i landet, finns snart inte många av de stora kvar...........=(

USA är bra, Florida hade 1999 ca 12-13% skatt. (enl SAS-anställd som btalade svensk skatt men bodde där)

Det är ju bra där borta så länge man har ett bra betalt jobb, för då INGÅR oftast olika försäkringar och andra förmåner.

Det är ju också bra så länge du inte har några barn, du inte har hål i tänderna, du inte blir stämd, du inte är sjuk så du inte klarar att jobba, du inte vill gå med i facket......................fattar ni poängen?

Jag skulle flytta dit i 10 år och sen dra hem och föda barn och låta dem växa upp i kommunistiska sverige.

/J

Gufo skrev:
Så ere, om man nu skulle kunna tänka sig att låta några andra än våra kära röda ha makten ett tag så kanske vi kunde få det lite roligare.........vi kanske iaf skulle få ha kvar några av våra företag i landet, finns snart inte många av de stora kvar...........=(
Så länge sossarna gör att du kan gå hemma och tjäna lika mycket som om du arbetar, och du får mindre pengar om du tjänar mer.. så lär inte de blåa få fler röster!

"Blodet är blått och hjärtat knappast åt vänster" :hihi

Jag tycker Sverige ska ansöka om att bli den 51:a delstaten i USA istället för att vänta på att EU ska förvandlas till en fullständig federal union. Ingen socialförsäkring värd namnet, vilken galning som helst får köpa vapen, överfulla fängelser o en massa annat trevligt men det är det ju värt för att slippa en massa jobbiga skatter o moms.

-edit- verkar som vi får bli den 52:a staten istället http://www.scrappleface.com/MT/archives/000270.html

Last edited:
johanrehn80 skrev:
USA är bra, Florida hade 1999 ca 12-13% skatt. (enl SAS-anställd som btalade svensk skatt men bodde där)

Det är ju bra där borta så länge man har ett bra betalt jobb, för då INGÅR oftast olika försäkringar och andra förmåner.

Det är ju också bra så länge du inte har några barn, du inte har hål i tänderna, du inte blir stämd, du inte är sjuk så du inte klarar att jobba, du inte vill gå med i facket......................fattar ni poängen?

Jag skulle flytta dit i 10 år och sen dra hem och föda barn och låta dem växa upp i kommunistiska sverige.

/J

Bodde i Boston förut, 8% skatt... men vad man oftast inte säger om skatten i USA är att alla också betalar en federal skatt på 20% förutom den till staten där man bor..... så den totala skatten landar runt 30% i de flesta fallen.

The Svånk skrev:
Då har man varit hos knekten och lovat på heder och samvete att jag inte tjänat mer pengar eller gjort nån bra affär som man inte deklarerat.

Lite övriga utgifter denna månad !!
8700 i skatt.
600 i böter pga för sen ombesiktning ,tutan som man använder så ofta.
2200 i Bilskatt delbetalning 2 av 3 ,totalt 6500.
300 i pböter , kö på bolaget.
2315 i straff avgift ,Tff förträffliga information.dom kan desutom höja avgiften retroaktivt en månad efter för dom glömt uppdatera sin hemsida med gällande prisuppgifter.
Priset nu är 180 spänn om dagen för er som inte visste det.
Utöver detta så kommer jag att betala moms för maten (allt) jag köper.
Skatt för ölen till förfesten och moms sen när jag köper den på krogen , då är den redan skattad en gång innan.
Skatt för jag äger min bostad.
Skatt för bensin till hojjen.
Skatt för snus
Skatt för deo , parfum (lyx skatt :rofl )
Mm mm.

Ja, det känns förjäkla surt. Jag slet mig genom tre års universitetsstudier för att få ett bra jobb. JObbar och sliter som systemutvecklare och ser Sossarna stjäla halva min inkomst. För att inte tala om all moms jag betalar..

Fast när jag tänker efter... vem betalade hela min grundskola?.. hrm.. det var väl inte mina föräldrar?.. och hur fick jag råd med universtitetsstudierna? Var det min gode mor som betalade dem med sin kommunal-lön? näe..

Och hur hade jag råd att spela hockey? Fasiken.. hall-hyran var ju subventionerade för laget plus att vi fick aktivitetsbidrag..

..och när jag lärde mig simma.. vem betalade det?.. Minns att simhallen egentligen hade varit tvungen att ta 450kr per besök om vi haft självkostnadspris...

Äh.. kommunistpack som bara suger ut oss hårt gentande svennar..

Totalt skattetryck i Sverige just nu 51,5% !! Det är fan för högt, dags att slopa arbetsgivaravgifterna och fastighetskatten.

Passa på du..

korvgubbe skrev:
Ja, det känns förjäkla surt. Jag slet mig genom tre års universitetsstudier för att få ett bra jobb. JObbar och sliter som systemutvecklare och ser Sossarna stjäla halva min inkomst. För att inte tala om all moms jag betalar..

Fast när jag tänker efter... vem betalade hela min grundskola?.. hrm.. det var väl inte mina föräldrar?.. och hur fick jag råd med universtitetsstudierna? Var det min gode mor som betalade dem med sin kommunal-lön? näe..

Och hur hade jag råd att spela hockey? Fasiken.. hall-hyran var ju subventionerade för laget plus att vi fick aktivitetsbidrag..

..och när jag lärde mig simma.. vem betalade det?.. Minns att simhallen egentligen hade varit tvungen att ta 450kr per besök om vi haft självkostnadspris...

Äh..Passa på du medan du är ung, när du blir gammal är alla dina skattepengar för(s)nillade.
Du kan ju t ex fråga de som pensionsparat, Där har Bosse Tomgång stulit, just det stulit, minst 250miljarder och snart snor han ytterligare 100 miljarder. Detta är pengar som lagts undan för senare bruk av de sparande. Skattade pengar alltså..
Dessa pengar har konfiskerats enl principen "det finns så mycket stålar där, ingen märker om jag stjäl lite".
När jag började jobba var pensionen 90% av slutlönen den har sedan stadigt minskat till 65%, vad det blir när jag verkligen går i pension kan man drömma om..och nu vill Kungen av Vingåker höja skatten ytterligare 10-20%. De flesta betalar redan 55-65%..
Du är att gratulera... glöm inte rösta rött nästa gång..

Välstånd = du kan leva på dina egna pengar
Välfärd = du lever på andras pengar..

Last edited:
johanrehn80 skrev:
Jag skulle flytta dit i 10 år och sen dra hem och föda barn och låta dem växa upp i kommunistiska sverige./J

Jag tror inte att du skulle stå ut så länge. För mig räckte 4-1/2 år jäkligt bra och blev över. Det jag däremot är fundersam över är den höga Svenska momsen. Pengarna tar "slut" (dvs beskattas mer i de olika leden) så mycket fortare i en näringskedja här i Sverige jämfört med t.ex. USA så att ingen har "råd" att spendera någonting. Omsättningen drabbas väldigt mycket negativt pga detta.

korvgubbe skrev:

Skulle nog inte bli så mycket bättre om moderaterna styrde landet... alla politiker är lika stora kålsupare...

Hurtig skrev:
Skulle nog inte bli så mycket bättre om moderaterna styrde landet... alla politiker är lika stora kålsupare...

Mitt inlägg var rätt så mycket späckat med ironi. min poäng var att varken jag eller någon av mina vänner hade haft den utbildning och de jobb de har om vi inte haft de skatter och den välfärd vi har i sverige..

Sen menar jag inte att allt är perfekt. Fastighetsskatter och annat elände förstår jag mig inte på alls.

Jag har vid ett flertal tillfällen jämfört privatekonomi med amerikanska kunder och kollegor. Vårt höga skattetryck ger oftast ungefär samma "kostnad" jämfört med det amerikanska systemet, om man lägger på alla utgifter för privata försäkringar. Kan vara bra att komma ihåg, även om det är en grov jämförelse.
Jag skulle trots detta tveklöst välja det amerikanska systemet om det gick att välja.

Last edited:
korvgubbe skrev:
Mitt inlägg var rätt så mycket späckat med ironi. min poäng var att varken jag eller någon av mina vänner hade haft den utbildning och de jobb de har om vi inte haft de skatter och den välfärd vi har i sverige..

Sen menar jag inte att allt är perfekt. Fastighetsskatter och annat elände förstår jag mig inte på alls.
ahh ok...

själv är jag inte ett dugg intresserad av politik så jag ska nog igentligen bara vara tyst... :D

The Svånk skrev:

Om du på fullt allvar tycker att Göran Persson(!) fick 90' och du bara fick 4' tillbaks, då är det inte någon som helst idé att diskutera skattefrågor med dig... :4skrika

Läs korvgubbes inlägg och kom in i matchen.

Last edited:
69:an skrev:
Om du på fullt allvar tycker att Göran Persson(!) fick 90' och du bara fick 4' tillbaks, då är det inte någon som helst idé att diskutera skattefrågor med dig... :4skrika

Läs korvgubbes inlägg och kom in i matchen.

Menar att jag pröjsat 90 och tycker det är jävligt mkt och får 4 tillbaka efter avdrag på typ redan skattad bensin och dyl.

Klart vi skall ha nån form av grundskatt , men mycket av det som skatten går till idag kunde ju lösas med privatisering.
Och våra underbara skolor !! ,skulle hellre sett att det fanns mer privatskolor där lärarna kan få en rimlig lön och barnen den utbildning dom vill så man kanske kunde slippa att plugga vidare.
Samma sak för läkare och andra som jobbar kommunalt ,dom skulle nog hellre jobba för en privat arbetsgivare.
Tror inte dom tycker det är så kul att jobba när dom ser äldre ligga och ruttna i sina sängar pga bristande resurser.
Men sen kan ju ni som vill betala för vissa meningslösa bidrag ,bistånd och andra välgörenheter göra det om ni tycker det är så kul.

Men förmögenhetsskatten har ju sänkts.....
Det måste vi ha de blåa lite att tacka kanske...
Skönt att man vet att de rika blir rikare :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...