Du får inte använda IP-telefoni i mobilen

Hur ska de utföra förbudet praktiskt sett då? Och TRE subventionerar ju sina lurar rakt av men är samtidigt de enda som inte förbjuder. En ändring på g där med kanske?

Att använda telefonen till IPtelefoni är ju som att använda mail istället för MMS.
Och det verkar de inte ha några problem alls med.

Inkonsekventa fåntrattar.

Är detta något nytt villkor? Inte för att jag läste det finstilta för alla de år sedan jag hade ett bundet abonnemang. Telia i mitt fall. Har Skype installerar på min jailbreakade IPhone. Gjorde det mest av nyfikenhet på hur bra det fungerade. Tyvärr inte haft möjlighet att testa det än.

Ringer ni mycket utomlands?
För inte är det väl lönt att skypa inrikes?

Jag skaffade Skype för att ringa en bekant utomlands, men då fungerade det ändå så dåligt att vi övergick till MSN, fungerar det felfritt nu?

(det kan ha berott på dåligt Internet på andra sidan Iofs)

Är detta något nytt villkor? Inte för att jag läste det finstilta för alla de år sedan jag hade ett bundet abonnemang. Telia i mitt fall.
Inte mig veterligen, jag har trott att är så här det har varit länge. Men jag har å andra sidan inte kollat så noga. Så här har det stått hos Telia ett bra tag iaf.

All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni och fildelning (peer-to-peer), vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+).

Jag skaffade Skype för att ringa en bekant utomlands, men då fungerade det ändå så dåligt att vi övergick till MSN, fungerar det felfritt nu?

(det kan ha berott på dåligt Internet på andra sidan Iofs)

Jag har inte använt Skype på ett bra tag. Ett par år sedan faktiskt. Brukade hålla kontakt med ett par vänner den vägen. Även om det inte fungerade felfritt, det vill säga inte lika hög ljudkvalitet som fasta telefonnätet, tyckte jag ändå att det var ok. Jag tror det framförallt var vännernas internetuppkoppling utomlands som var den felande länken. Ofta hade de inte så bra hastigheter som vi vant oss vid här hemma. Skillnaden borde inte vara så stor längre tycker man.

Har man vänner på andra sidan jordklotet på resande fot kan Skype vara vettigt, samtidigt tycker jag fortfarande ett mail är smidigare på grund av tidsskillnader.

Inte mig veterligen, jag har trott att är så här det har varit länge. Men jag har å andra sidan inte kollat så noga. Så här har det stått hos Telia ett bra tag iaf.

All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni och fildelning (peer-to-peer), vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+).

Det är väl först nu det verkligen kan bli ett problem för operatörerna. När jag installerade Skype i min Iphone tänkte jag att man kunde nyttja sitt trådlösa närverk hemma, inte operatörens. Därmed borde man väl knappast bryta mot några avtal? Sedan vad ska de göra om nu någon gör det? Stänga av abonnemanget? Det blir säkert populärt bland dagens ungdomar som vant sig vid att allt ska vara gratis här i livet.

Än så länge känns det som ett ickeproblem, men på sikt om folk nu vill kunna ringa sina vänner utomlands även när de är på stan och näten har tillräckligt hög datakapacitet. Då tror jag att operatörerna kommer att få krypa till korstet.

Är det någon här som testat Skype i sin mobil och kan säga om det fungerar tillfredsställande?

Jag skajpade på prov för någon vecka sedan med min bror, och det var samma kvalle som ett vanligt samtal bortsett från en sparsam fördröjning. Stänger telia ner mig kommer jag bli upprörd. :mad:

Finns det någon operatör som har några tekniska spärrar för IP-telefoni (om det ens går)? Har testat med en icke-svensk operatör som förbjöd ip-telefoni i avtalet men jag använde det i flera månader utan några som helst problem, skulle inte förvåna mig om det är samma situation med svenska operatörer.

Nä, det blir mycket dyrare. Ett mycket kort Skype-samtal (20 sek typ) till en svensk mobil kostade över två kronor för mig, kan man ringa flera minuter för med de flesta svenska mobilabonnemang.

Last edited:
Det är mest bananrepubliker som verkligen har spärrat detta, det är ju skillnad på att skriva något i ett avtal och att verkligen kontrollera att det uppfylls.

Finns det någon operatör som har några tekniska spärrar för IP-telefoni (om det ens går)? Har testat med en icke-svensk operatör som förbjöd ip-telefoni i avtalet men jag använde det i flera månader utan några som helst problem, skulle inte förvåna mig om det är samma situation med svenska operatörer.

Nä, det blir mycket dyrare. Ett mycket kort Skype-samtal (20 sek typ) till en svensk mobil kostade över två kronor för mig, kan man ringa flera minuter för med de flesta svenska mobilabonnemang.

Det går nog ganska lätt att spärra det, men de svenska operatörerna brukar inte spärra speciellt mycket. Inte några andra heller för den delen.

Så uppenbart girigt och löjligt att göra så. Och hur skulle en sådan spärr se ut? Spärra datatrafik för just skype? När man använder telefonen som hotspot till laptopen då? Ska skype spärras där med? Nä man betalar för datatrafiken sen ska de ge fan i vad man gör.
Har kört lite med skype i min android-lur och det fungerar ibland bra och ibland dåligt. Inte direkt en ersättare till vanliga mobilsamtal direkt.

Förresten, nu när många av oss har push-mail i mobilen och facebook m.m. då borde ju det också spärras eftersom det går lika snabbt att få tag i någon via mail som sms...

Last edited:
Jaha... Facebook då? När ska de stänga ner det? Är det inte bättre att ge fan i att ge ut internet till folket :va

Nöjd Tre-kund här. Ett tag uppmuntrade de t.o.m. Skype-användningen.

Hursomhelst, har man datatrafik till fast pris blir det enormt mycket billigare att ringa via Skype. Tyvärr funkar det ungefär lika bra som Telenor så man kan aldrig hålla ett helt samtal med folk - men det kostar ju inget så det gör ju inget. Eller?

Skype ger sämre ljudkvalitet än vanliga samtal men jag antar att det är något de jobbar på. Förutom det är den största nackdelen att Skype inte använder ett öppet protokoll och därmed är det endast Skype som kan förbättra produkten.

EDIT: För er som inte varit med i mobilsvängen de senaste 6 månaderna så gick ett flertal europeiska operatörer ut med att de skulle kräva Apple och Google på pengar för att de var tvungna att bygga ut sina mobilnät i takt med att datatrafiken ökade. Detta samtidigt som de plockade ut rätt enorma vinster. Detta är bara ännu ett steg i gråta-ut-i-media-processen.

Angående några frågeställningar i tråden:

Detta är ingen nyhet trots att det stod i tidningen nu.

Det är tekniskt sett väldigt lätt att spärra, men mig veterligen har ingen gjort det än.

Det här är för de flestas behov inget större problem. Om du är utomlands kanske du vill skypa hem, och då gör du det när du hittat wifi och inte på roamad datatrafik. Detta har det aldrig varit tal om att blocka.

Vill du använda Skype som vanlig mobiltelefon blir det problem. Ett sätt att lösa det kan vara att SMSa innan så båda kan koppla upp sin lur på wifi.

Primitivt och tråkigt av våra tjänsteleverantörer att hålla tillbaka utvecklingen på detta sätt, även om man förstår varför.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT