Du får inte använda IP-telefoni i mobilen

Varför är/har detta varit ett problem?

Förlåt, jag uttryckte mig oklart. Det jag menade var att enda gången detta ställer till med problem är då du vill använda skype som mobiltelefon istället för ditt vanliga abb. Och jag menade att det oftast inte är ett problem då man gärna ringer vanliga samtal på abonnemanget och "specialsamtal" på skype.
Dvs man ringer inte polarn på krogen via skype, men kanske ringer kusinen i utlandet en gång i veckan. Men då gör man det ändå där det finns wifi.

Just därför tror jag egentligen inte detta är ett problem för oss som kunder, men känns jävligt badwill av telecombolaget.

Det där är ju bara korkat av dom och det skapar massor av dålig publicitet.

Jag tycker det är dumsnålt.
Skulle dom bråka på mig för det så djävlar.
Jag har ett fastprisabonnemang där jag får ringa 3000 minuter i månaden och jag har fri datatrafik och det finns inte en chans att jag ringer upp det. Om jag sen kör skype eller Viber lite när jag ringer till folk som inte vistas i Sverige så har det ingen egentlig betydelse för dom. Visst får dom inte avkräva mig pengar för ett utlandssamtal (Som jag misstänker inte ingår i dom fria minuterna) men å andra sidan så kommer jag aldrig att utnyttja alla dom minuter som jag får med abonnemanget heller och dom har troligen räknat ut att dom går med vinst även om jag skulle klämma in 3000 minuter samtal varje månad.

För dom ger ju inte bort saker gratis.

Det här är för de flestas behov inget större problem. Om du är utomlands kanske du vill skypa hem, och då gör du det när du hittat wifi och inte på roamad datatrafik. Detta har det aldrig varit tal om att blocka.

Varför skulle man inte köra Skype över roamad datatrafik? Jag har obegränsat med datatrafik globalt och skulle gärna skypa oavsett vilket land jag befinner mig i.

Varför skulle man inte köra Skype över roamad datatrafik? Jag har obegränsat med datatrafik globalt och skulle gärna skypa oavsett vilket land jag befinner mig i.

Ja men då är du heller inte den typiska användaren. En motivation för dig, om du reser mycket, att skaffa det abonnemanget skulle ju kunna vara just skype. Varpå man kan tycka telecombolaget skjuter sig själva lite i foten om de blockerar.

Hur ska de utföra förbudet praktiskt sett då?
Stoppa trafiken på dom portar som apparna använder, alternativt scanna paketen och slänga dom. Låsa portar är grymt simpelt, men ganska lätt att gå runt om man vill, och om programmen är smarta. Att börja scanna paket är bara jobbigt. Men det kan ju å andra sidan göras under en period för att döda intresset.

Hmm, varför kan man inte ångra en gilla-markering? Inte så att jag har något direkt emot det du skriver, men håller väl inte med heller.

Jag har kanske drabbats av samma sjukdom som Trubbis verkar lida av i Hojbyggen-forumet?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing