DT 125R Problem på höga varvtal

Mecke96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
KTM 250SX-02
Hej!
Jag har nu försökt i ett antal veckor att få till min 125a men det går ej.

Problemet: När jag trycker på gasen så kommer den upp till 7500-8000rpm sen så börjar den bete sig som att den hade en varv stop och bluddrar lite, innan felet så tog jag mig lätt upp till 10 000rpm utan problem.

Tog lös cylindern då jag inte fick mer än 5kg komp vilket är litet på en 2-takt. Det var en grov repa i cylindern så jag har en ny cylinder nu och nya kolvringar samt kolv. Men blev ej bättre.

Vad jag har testat:
*Rensat förgasaren
*Bytt stift
*Mätt stata-lindningen och tändspolen
*Bytt cylinder, kolv, kolv-ringar
*Blåst igen avgasröret
*Ställa om nålen mm

Kan de va så illa att CDI-boxen är trasig så att den inte slår rätt gnista vid höga varvtal? eller finns det något mer jag kan göra? typ kolla membranet eller något?

Är tacksam för svar, vilket som helst (Kan lägga upp en film senare om ni vill se problemet)
// Mvh Melker Simonsson

om jag inte har helt fel har dt125an en avgasventil? om den har det kolla den så att det fungerar som den ska

Kollat att YPVS:en (har för mig att den heter så) är funkis? Den strulade för mig. Efter lite pill blev det en helt ny hoj!

Tror också på YPVS:en. Eller igenkorkat avgasrör/ljuddämpare. Dessa blir fulla med koks på en tvåtaktare och då vill de inte varva. Det brukar inte komma plötsligt dock utan bli sämre och sämre.

Är det en fulleffekts eller 15 hk? För på 15 hk brukar YPVS:en vara kopplad i "sur-läge" som strypning. Då varvar den inget.

Tror också på YPVS:en. Eller igenkorkat avgasrör/ljuddämpare. Dessa blir fulla med koks på en tvåtaktare och då vill de inte varva. Det brukar inte komma plötsligt dock utan bli sämre och sämre.

Är det en fulleffekts eller 15 hk? För på 15 hk brukar YPVS:en vara kopplad i "sur-läge" som strypning. Då varvar den inget.

Har rensat den så att den går lätt, Har även kollat att den rör sig när jag gasar, Ska vara full effekt på hojen har även ett effektrör på den.
Men Sur-läge? Den har ju gått bra men det har ju som kommit sakta men säkert problemet sen när jag va å lekte i skogen å drog på så den kom upp i typ 10 000Rpm så bara slog det till som att en varv-stop kom från ingenstanns och sen går den inte upp på dom varven igen. Ska man testa att sätta på orginal-röret å testa? :D

Har du bytt avgasrör utan att ändra bestyckning? Prova att laborera lite med huvudmunstycken, börja med ett par storlekar större och se om det blir bättre :)

Har du bytt avgasrör utan att ändra bestyckning? Prova att laborera lite med huvudmunstycken, börja med ett par storlekar större och se om det blir bättre :)

Har testat mig fram nu med ett antal inställningar å allt möjligt. Måste nästan slänga upp en video på problemet, då den beter sig så konstigt.

Om vi tar det så här, på ettans växel kan jag få upp den i 10 000rpm och ibland 2ans växel, men bara för en kort stund innan den börjar bete sig som att den hade en varv stop.

Då saktar jag ner så att jag nästan står stilla å trycker fult på gasen, då kommer den upp igen till 10 000rpm men även då bara en kort stund.

Jag har som testat allt nu känns det som :/ Har även testat en annan tändspole men det blev ej bättre. Det känns som att min sista utväg är att testa en ny CDI box.

Har rensat den så att den går lätt, Har även kollat att den rör sig när jag gasar, Ska vara full effekt på hojen har även ett effektrör på den.
Men Sur-läge? Den har ju gått bra men det har ju som kommit sakta men säkert problemet sen när jag va å lekte i skogen å drog på så den kom upp i typ 10 000Rpm så bara slog det till som att en varv-stop kom från ingenstanns och sen går den inte upp på dom varven igen. Ska man testa att sätta på orginal-röret å testa? :D

Har du testat så den är fullt öppen när den ska vara det?
Har för mig den ska vara fullt öppen med avstängd motor.
Bakom täcklocket ser man mha av ett 4 mm borr om jag minns rätt.
Har du avgassystemet av så kan du klart kolla den vägen också
0316110302.jpg

Då kan man utesluta huvudmunstycket.

Du säger att du har bytt cylinder och kolv. Är det originalcylinder? Mätte du squishen när du monterade ihop dem? Kan vara så att du av nån anledning har fått på tok för hög squish och då kan den mycket väl tappa andan på höga varv. 0,8-1,0 mm borde va rätt lagom för din motor, men upp till 1,4mm kan man se som normalt.

Annars, står förtändningen rätt?

Fast kolla YPVS först så du är helt säker på den. Kan du ha kopplat vajrarna tvärtom så att den stänger när den ska öppna och vice versa?

Du verkar ha testat de flesta lösningarna, men en sak som du inte skriver att du prövat, är att byta bensin, och göra rent bränslekranen. Min teori är att du bara får fram en smal stråle ur din bränsleledning, och när du varvar på så hinner det inte rinna fram som det ska. Därför tar det en stund, innan den kvicknar till, och du kan dra på igen. Gammal bensin, framförallt 95 oktan åldras fort, och funkar inge bra efter en vinter, det kan bli som slam i kranen!........... Gör rent i tanken och i bränslekranen!!

Då kan man utesluta huvudmunstycket.

Du säger att du har bytt cylinder och kolv. Är det originalcylinder? Mätte du squishen när du monterade ihop dem? Kan vara så att du av nån anledning har fått på tok för hög squish och då kan den mycket väl tappa andan på höga varv. 0,8-1,0 mm borde va rätt lagom för din motor, men upp till 1,4mm kan man se som normalt.

Annars, står förtändningen rätt?

Fast kolla YPVS först så du är helt säker på den. Kan du ha kopplat vajrarna tvärtom så att den stänger när den ska öppna och vice versa?

Statorlindningen går bara att sätta fast på ett ställe finns inga hål för att kunna röra på den, även den "lilla" avkännaren (kom inte ihåg vad den heter).

YPVS har jag ställt in. Man ska bara vrida nyckeln så att el-motorn lägger avgas porten på plats, sen sätter man dit typ en 4mm borr så att den ligger i mitten och spänner vajrarna så att den porten kommer i rätt position.

Köpte en ny CDI box men det blev inte bättre. Men jag tog av svänghjulet och kollade men jag såg inget fel så jag skruva tillbaka den och körde, då plötsligt gick den som den skulle men bara 2 mil innan den börja krångla igen :/

Back