DT 125 varvar inte över 4500 rpm

Var ute o testade den nyinköpta kompressionstestaren, den maxade på 9kg efter ett par kick :)
Så imorrn blir det o kika på avgasrör/ljuddämpare och inspektera kolven (fast om kompet är ok, så borde väl kolv/ringar vara i ok skick å andra sidan..?)
Hällde i nån tesked 2t-olja i toppen när jag hade loss stiftet också, men den blev nog grinig av det och startade aldrig. Men imorrn så.

Ska kika på tvåtaktspumpvajern också. Ska börja blanda oljan direkt i tanken, så vajern ska loss i vilket fall, men kanske kan se om det faktiskt inte var en slump att den gick bra ett kort ögonblick förut i samband med att jag pillrat på den sist?
 
Alright, tror jag hittade vad som var fel.

Problemet låg i förgasaren, trots allt.

Jag hade blåst rent alla munstycken, kollat soppaslangen, kollat soppakranen, tittat så att flottören inte hängt sig, blåst rent överallt.. Men, jag hade inte kontrollerat flödet mellan slang och flottörhus. Jag var helt övertygad om att flödet var OK, så jag tänkte aldrig på det, men nu i efterhand så känns det ju uppenbart.

Anledningen till att den inte orkade varva fullt, och att rpm sedan sjönk en bit till, var ju för att flottörhuset fylls på tomgång, men dräneras på full gas. Men om flödet till flottörhuset är delvis blockerat så hinner den inte fylla på i samma takt som den förbrukar (vid full gas), därför sjunker nivån tills förbrukningen matchar inflödet.

Om man dessutom varvar lite hit och dit innan, har en hög tomgång, eller nåt annat så blir detta inte lika tydligt, då nivån i förgasaren sänks redan innan man man provar att varva fullt.

Men jag vill tacka och bocka för alla som kommit med idéer :)
 
Föredömlig feedback :tummenupp Många felsökningstrådar slutar med att ts skriver Jag återkommer när jag testat. Sen blir det inget mer.

Skitkul att det funkar och att du hittade felet :tummenupp
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top