Drz tillbaka i Europa

Hur har de lyckats med att få den genom miljöklassningen?
Har de reggat den som arbetsfordon som de gjorde med Jimnyn?
Verkar vara samma gamla 5-vxl maskin som tidigare fast med omarbetad topp och insprutning.
Tror nog den kan sälja bra ändå, 10 hk mer än crf300l och troligtvis bättre fjädring än cykelpumparna på Hondan.
Men allt beror på priset såklart.
 
Hur har de lyckats med att få den genom miljöklassningen?
Har de reggat den som arbetsfordon som de gjorde med Jimnyn?
Som pimpelgas skriver så har dom väl miljöanpassat motorn men det andra är gammalt.
Priset blir nog avgörande. Sett på något håll obekräftade uppgifter att den ska säljas för drygt 9300€.
 
En typisk hoj som folk köper för att sälja året efter… :)

Visst är det märkligt?
 
Blev sugen o kände en välbekant ilning i köptarmen - ända tills jag lyckades googla fram 38 kusar och 151 kg.
Då försvann ilningarna…..
:näsblod
Låter inte så tokigt för mina ändamål, det finns ju enduro-hojar DRZ ska vara mer av en slitvarg, kanske lite tung, vad vägde de gamla?

Edit: Ok, de har lyckats tjoffa på närmare 20kg på samma hoj i så fall, det låter ju lite tråkigt faktiskt. Frågan kvarstår ju vad skillnaden är på riktigt på en våg.... https://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_drz400S 04.htm
 
Egentligen saknar jag bara bättre gasrespons och bättre motorvägskomfort i den gamla.

Tyvärr framgår det inte om de fixat växlarna (gamla behöver lägre etta och högre femma), men det finns indikationer på det enligt en bild som visar att kugg i lådan ändrats.

Kommer handla om priset. Kan de mot förmodan hålla det på samma nivå eller bara några tusen över CRF300L så kommer den nog sälja bra. Inte helt omöjligt ändå.... Men 90-100k så är det ju en helt annan sak.

Gissar att den kommer bli den bästa motorcykeln i "liten pålitlig maskin som klarar det mesta" som finns just nu. Egentligen finns det väl ingen riktig konkurrent till CRF300L och den är på tok för klen.

Inte tillräcklig uppgradering för att jag ska byta min gamla, men om lådan är fixad så den kan klara motorväg i 110-120 lite bättre så är jag ändå sugen... Till rätt (CRF300L) pris :)
 
Last edited:
Låter inte så tokigt för mina ändamål, det finns ju enduro-hojar DRZ ska vara mer av en slitvarg, kanske lite tung, vad vägde de gamla?

Edit: Ok, de har lyckats tjoffa på närmare 20kg på samma hoj i så fall, det låter ju lite tråkigt faktiskt. Frågan kvarstår ju vad skillnaden är på riktigt på en våg.... https://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_drz400S 04.htm
145kg "Curb" på gamla och 151 på nya. Den skillnaden kan man nog ta igen. 132kg är förmodligen E-modellen som inte är gatlegal i sverige.
 
Lite märkligt att en hoj som lanseras 2025 (ska den väl börja säljas) och alltså är snart 30 (trettio!) år yngre än mitt gamla bojsänke XR400 så har teknikutvecklingen "lyckats" pressa ut 3½ hk till och lagt på 26 kg!
Men vaffan liksom....
:huvet


 
Last edited:
Lite märkligt att en hoj som lanseras 2025 (ska den väl börja säljas) och alltså är snart 30 (trettio!) år yngre än mitt gamla bojsänke XR400 så har teknikutvecklingen "lyckats" pressa ut 3½ hk till och lagt på 26 kg!
Men vaffan liksom....
:huvet


Det är miljöpartisters och andra körkortslösas fel.
 
En fin maskin på pappret för oss som vill ha en "dual sport" med rimliga serviceintervall. Risken är väl dock rätt stor att det blir som med CRF450L - kräver helsystem, power commander och dremel för att den ska andas ordentligt, och då är priset plötsligt _helt_ ohållbart om det börjar på 100k+.
 
En fin maskin på pappret för oss som vill ha en "dual sport" med rimliga serviceintervall. Risken är väl dock rätt stor att det blir som med CRF450L - kräver helsystem, power commander och dremel för att den ska andas ordentligt, och då är priset plötsligt _helt_ ohållbart om det börjar på 100k+.
I mina drömmar börjar den på max 80. Då kan man slänga på den ett vettigt avgas med styrning och sen slipper man köpa offroadhoj för resten av livet. Kanske fjädrar med eftersom jag utgår från att den är fjädrad för en fjortonårig japansk flicka.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top