Drz 400sm vs fmx 650?

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Som det låter: vilken ska man välja?
Det är ju ca 55 lök oavsett vilken. (om vi snackar "nya" -05:or)
Suzukin verkar som den är roligare vikt/hkr,men klarar den en långkörning om man känner för det?
Hondan verkar tryggare med en gammal hedlig dominatormotor,slö?javisst men det måste gå att få fart på dom med!?
Honda har 5års försäkring,(tryggt)
Suzukin: ja, hur är det med det? är det 5 eller 2 år som gäller. nån som vet? :confused:
 
Tofte skrev:
Som det låter: vilken ska man välja?
Det är ju ca 55 lök oavsett vilken. (om vi snackar "nya" -05:or)
Suzukin verkar som den är roligare vikt/hkr,men klarar den en långkörning om man känner för det?
Hondan verkar tryggare med en gammal hedlig dominatormotor,slö?javisst men det måste gå att få fart på dom med!?
Honda har 5års försäkring,(tryggt)
Suzukin: ja, hur är det med det? är det 5 eller 2 år som gäller. nån som vet? :confused:

kolla me din mc där står det 5 års trygghetsavtal
dom har ju vart på island me dessa hojjar :tungan
 
ap ap ap..
ta drz vilken dag som helst :7peta .
den har nog fler hk mer vrid och mindre vikt.
har provkört fmx,n o de e de slöaste jag kört i hela mitt liv :3freak
drz kan inte vara sämre.
man vill väl inte åka långresor med nån av dom..
men om drz inte passa för detta ändamål så kolla på yammas xtx istället :tummenupp
 
ozeo skrev:
ap ap ap..
ta drz vilken dag som helst :7peta .
den har nog fler hk mer vrid och mindre vikt.
har provkört fmx,n o de e de slöaste jag kört i hela mitt liv :3freak
drz kan inte vara sämre.
man vill väl inte åka långresor med nån av dom..
men om drz inte passa för detta ändamål så kolla på yammas xtx istället :tummenupp

yamaha xt660x kan jag rekomendera... :tummenupp
 
Tofte skrev:
Suzukin: ja, hur är det med det? är det 5 eller 2 år som gäller. nån som vet? :confused:
"Från den 1 januari 2003 har Suzuki en trygghetsgaranti på 5 år för nylevererade motorcyklar.
Trygghetsgarantin gäller på landsvägs MC, upp till 5 år från leveransdatum efter den 1/1 2003 och som är importerade av KGK Suzuki AB.
Reklamationsrätten omfattar motor, växellåda och elektronik som: digitala instrument, styrenheter för tändning, bränsleinsprutning och laddningsregulator.

Vad krävs för att få trygghetsgarantin: Förutsättningen för rätt till förlängd reklamationstid är att service enligt anvisningar utförts hos auktoriserad Suzukiverkstad och att föreskrifterna i instruktionsboken följts samt att MC:n inte byggts om eller ändrats så att motorns och elektronikens förutsättningar avviker från originalutförandet."

Källa:
http://www.suzukimc.se/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=528
 
Va fan, om man följer all finstilta så får man inte göra nåt alls, inte ens byta till ett annat rykrör säkert.

Ta t,ex Husaberg, folk köper dem för dess körglädje och inga jäkla garantitexter, fast viss garanti brukar följa med iallafall.

Men om jag nu skulle välja mellan DRZ & FMX så vinner DRZ.
Undra va f.n Honda ingenjörerna tänkte när de tog fram FMX.
Folk vill ju ha en ny XR650 framtagen. Yamaha i har ju lyckats
få fram 2 st modeller av sin XT660 även om de är lite tunga.
Undra hur många FMX som verkligen har sålts????
Visst man får inte glömma att Honda kan kvalite men design vette fan iallafall
när det gäller motard "undantag CRF450HM"

FMX kan vara ett bra val vid längre turer men nää det skulle bli en DRZ iallafall.
 
Tacksam för era synpunkter :tummenupp
Verkar som alla är överens om drz! Ska jag vara ärlig så verkar den roligare ialla fall.
Garantierna kan man ju skita fullständigt i då om man inte får göra nåt kul med den.
Nu är det så att det finns en honda återförsäljare här där jag bor så det hade ju vart det smidigaste med service medmera.
Bromölla är nog det närmaste vad det gäller suzuki. (ca 15mil)
Men varför har inte kawasaki gjort nån lv- motard då? inte vad jag har sett i alla fall :confused: nån som vet?
 
En 400:a kommer du att tröttna på direkt om du ska åka något på landsväg med den.
 
Ok,
När jag redan har en tråd igång kan jag fråga om Husqvarna 610 sm -01
Vad tycker ni om dom?
Har sökt lite, men bara hittat om dom äldre husqvarnorna.
01:an är det ju 50hkr/139kg mot gamla 149 kg hkr?
Hur mycket ska man ge för en sån tycker ni? vet en till salu nämligen.
Den hade gått 560 mil o trimmkrök,allt jag vet just nu.
 
Tofte skrev:
Ok,
När jag redan har en tråd igång kan jag fråga om Husqvarna 610 sm -01
Vad tycker ni om dom?
Har sökt lite, men bara hittat om dom äldre husqvarnorna.
01:an är det ju 50hkr/139kg mot gamla 149 kg hkr?
Hur mycket ska man ge för en sån tycker ni? vet en till salu nämligen.
Den hade gått 560 mil o trimmkrök,allt jag vet just nu.

Nja har ingen aning, men fråga Corus här på SH.
Fast han hade en 570 men du kan ju alltid fråga nåt...
 
Tofte skrev:
Som det låter: vilken ska man välja?
Det är ju ca 55 lök oavsett vilken. (om vi snackar "nya" -05:or)
Suzukin verkar som den är roligare vikt/hkr,men klarar den en långkörning om man känner för det?
Hondan verkar tryggare med en gammal hedlig dominatormotor,slö?javisst men det måste gå att få fart på dom med!?
Honda har 5års försäkring,(tryggt)
Suzukin: ja, hur är det med det? är det 5 eller 2 år som gäller. nån som vet? :confused:

En bra DRZ tråd finner du på SOE :tummenupp
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7434&start=0
Och Thumpertalk :7peta
http://www.thumpertalk.com/forum/

Bilder på min DRZ-S Enduro/Motard :fyllisar
http://www.thumpertalk.com/forum/garage.php?do=viewvehicle&vid=2782
 
Jag köpte en FMX i fjol, ja visst e den lite slö original men jag köpte GPR-pipor å lät dom öppna luftburken, sen körde dom den i bänken å justerade in alla kurvor. Det blev en riktig överraskning när jag hämtade ut hojen från 100-mila servicen :banana
Jag har inte själv provkört drz:an, men jag e nöjd med min hoj.Drz:an verkar jäkligt pigg å framför allt smal som en crosshoj jämfört med FMX:en.

Lycka till
 
Janne7even skrev:
2060760 Jag köpte en FMX i fjol, ja visst e den lite slö original men jag köpte GPR-pipor å lät dom öppna luftburken, sen körde dom den i bänken å justerade in alla kurvor. Det blev en riktig överraskning när jag hämtade ut hojen från 100-mila servicen :banana
Jag har inte själv provkört drz:an, men jag e nöjd med min hoj.Drz:an verkar jäkligt pigg å framför allt smal som en crosshoj jämfört med FMX:en.

Lycka till

Vad blev det för siffror efter bänkningen o vad har du för vikt på FMX:en ??
 
Janne7even skrev:
2060760 Jag köpte en FMX i fjol, ja visst e den lite slö original men jag köpte GPR-pipor å lät dom öppna luftburken, sen körde dom den i bänken å justerade in alla kurvor. Det blev en riktig överraskning när jag hämtade ut hojen från 100-mila servicen :banana
Jag har inte själv provkört drz:an, men jag e nöjd med min hoj.Drz:an verkar jäkligt pigg å framför allt smal som en crosshoj jämfört med FMX:en.

Lycka till

Härligt att höra(läsa) :tummenupp
Alla säger att dom är slöa,men det skulle va kul om det var några fler som kunde beskriva vad dom gjort med sina fmx.(alla kan väl inte köra orginal :confused: )

Jag menar det måste gå att få lite fart på dom med!
 
Tofte skrev:
2062864 Härligt att höra(läsa) :tummenupp
Alla säger att dom är slöa,men det skulle va kul om det var några fler som kunde beskriva vad dom gjort med sina fmx.(alla kan väl inte köra orginal :confused: )

Jag menar det måste gå att få lite fart på dom med!


Med lite fix & trix, på min Yamaha XT660X har jag fått 48Hk på slangen
Så visst går det att skrämma upp hojjarna.
 
DRZ ....Japp !

Tofte skrev:
2003311 Tacksam för era synpunkter :tummenupp
Verkar som alla är överens om drz! Ska jag vara ärlig så verkar den roligare ialla fall.
Garantierna kan man ju skita fullständigt i då om man inte får göra nåt kul med den.
Nu är det så att det finns en honda återförsäljare här där jag bor så det hade ju vart det smidigaste med service medmera.
Bromölla är nog det närmaste vad det gäller suzuki. (ca 15mil)
Men varför har inte kawasaki gjort nån lv- motard då? inte vad jag har sett i alla fall :confused: nån som vet?

Tjena !

Kört både på gatan och skogen med drz i 3 år och kan bara säga ....vill du slippa strul med motor och servicar så kör drz , tanka o kör , byt olja nån gång då o då , de e allt , klock ren gat supermoto.
ännu bättre knorr i motorn med ett trimrör, det räcker. :tummenupp

Crille
#6
 
fmx är väldigt komfertabel och skön och köra tycker jag iaf.
dock inget anderalin maskin byter du ljuddämparna och byter förgasare så får du väl en duglig maskin.
 
Tofte skrev:
2001784 Som det låter: vilken ska man välja?
Det är ju ca 55 lök oavsett vilken. (om vi snackar "nya" -05:or)
Suzukin verkar som den är roligare vikt/hkr,men klarar den en långkörning om man känner för det?
Hondan verkar tryggare med en gammal hedlig dominatormotor,slö?javisst men det måste gå att få fart på dom med!?
Honda har 5års försäkring,(tryggt)
Suzukin: ja, hur är det med det? är det 5 eller 2 år som gäller. nån som vet? :confused:

vet en kille som bytte till en annan hoj just pga att fmx650 är så ruggigt/sjukt slö

dumma jävla honda att dom inte utvecklade xr650r istället :huvet :huvet :huvet
 
DwD skrev:
2068022 vet en kille som bytte till en annan hoj just pga att fmx650 är så ruggigt/sjukt slö

dumma jävla honda att dom inte utvecklade xr650r istället :huvet :huvet :huvet

Håller med fullständigt!
Ser att du har en xr 400r,hur är den? har tittat lite på dom,ser nice ut.
Hmmm undrar hur det skulle va med en 650 motor på en sån? :D
Nån som vet om det säljs xr400 motard i sverige?
 
Tofte skrev:
2068386 Håller med fullständigt!
Ser att du har en xr 400r,hur är den? har tittat lite på dom,ser nice ut.
Hmmm undrar hur det skulle va med en 650 motor på en sån? :D
Nån som vet om det säljs xr400 motard i sverige?

Mig veteligen så finns det inga svensksålda xr400 som är gatreggade. De enda xr400 som jag har sett gatreggade är imoporterade.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top