Drunknade vs. mc-olyckor

Ingen har kört ihjäl sig med flytvästen på så jag tror vi har hittat ett sätt att rädda liv här.

Så måste det vara. Somliga motorcyklister tycks ha missuppfattat vilken sorts väst man skall ha. Varken reflexvästar eller skinnvästar har tillräcklig flytförmåga. Vi som hellre kör i lite sportigare outfit kan möjligen klara oss om vi skaffar ett sånt där nytt och svindyrt helställ från Dainese eller Alpinestars som automatiskt blåser upp en badring om sensorerna känner av en krasch.
 
Bada är inte heller min grej, eller ja, gärna i en pool utomlands. Men i Sverige, säkert 10 år sen jag badade sist, om inte 15.

Utomlands badade jag i fem min på Rhodos 2010 och typ 1h totalt nu i somras i Kroatien.

Men har faktiskt funderar lite på det där som argument för hojåkning. Står på cancerfonden att en av tre svenskar någon gång under sitt liv får cancer? "Mer än var tredje person som lever i Sverige i dag kommer att få en cancerdiagnos under sin livstid." https://www.cancerfonden.se/om-cancer/om-cancer

Sen undrar jag hur många som dör/skadar sig på fyllan på väg hem från krogen tex. 30-50 människor liv är alldeles för många som dör i mc olyckor. MEN, pratar man med folk verkar alla tro att det dör 10st varje dag.

Sorry för OT men tycker det är väldigt intrssant.
 
Nu blir det fredagskvallsstatestik.....dvs...lite sådär tveksam om det blir rätt...:fyllisar

Jag kollade lite på hur många svenska som dog utomlands på semestern.
Förra året var det lite över 1000 stycken.
Vi gjorde någonstans mellan 13-14 miljoner utlandsresor.

Jämfört med att det finns 300 000 motorcyklar i Sverige och dessa körs väl i snitt 500 mil per år. Då får vi fram att vi färdas sammanlagt 150 000 000 mil varje år. Varje tur är på 5 mil varje gång. Då blir det 30 000 000 turer delat med antalet omkommna så får vi fram att risken är 1/697 674 att dö per gång vi kör hoj.
Jämför man sedan det med att resa utomlands där risken att dö är 1/13 000 för varje gång du reser utomlands...
 
Last edited:
Jag kollade lite på hur många svenska som dog utomlands på semestern.
Förra året var det lite över 1000 stycken.
Vi gjorde någonstans mellan 13-14 miljoner utlandsresor.

Jämfört med att det finns 300 000 motorcyklar i Sverige och dessa körs väl i snitt 500 mil per år. Då får vi fram att vi färdas sammanlagt 150 000 000 mil varje år. Varje tur är på 5 mil varje gång. Då blir det 30 000 000 turer delat med antalet omkommna så får vi fram att risken är 1/697 674 att dö per gång vi kör hoj.
Jämför man sedan det med att resa utomlands där risken att dö är 1/13 000 för varje gång du reser utomlands...
Så det är över 50ggr högre risk att dö på utlandsresan än när man kör mc.

Men om man åker utomlands på mc-semester då? :fyllisar
 
Rimligen borde olyckor med dödlig utgång på väg till eller ifrån badet, oavsett hur man färdas, räknas in i badolycksstatistiken, eller?

Graspin for straws.
 
Skall vi höfta hur ofta svenskar badar för att få fram oddsen för hur farligt det är.
Förra året drunknade 122 personer. Nu är det ju både bad, båt, is-olyckor i siffran, men vi får ju stå till svars för alla bilister som kör ihjäl oss så vi säger att det är badolyckor.

Då är frågan hur ofta vi befinner oss i sjö/hav på ett genomsnitt?
5 gånger per år per medborgare är nog lite högt räknat. Jag menar hur ofta badar pensionärer per år, osv.
3 gånger per person och medborgare är nog lite mera korrekt, även om det också känns högt.
Vi är 9 920 881 personer (scb, 31 juli 2016) här i landet.
Ta det gånger 3 tillfällen per år och vi får fram 29 762 643 badtillfällen.
Sen delar vi det med antalet omkomna så får vi fram att oddsen för att omkomma vid badtillfälle är 1/ 243 956.

Så enligt lite höftande statistik så ser det ut så här med riskerna för att omkomma per tillfälle man gör det:
-Mc åkning 1/697 674
-Badande 1/243 956
-Utlandsresa 1/13 000

(jag kan ha räknat fel eller tänkt fel här, matte är inte min grej. Så jag tar inget ansvar för siffrorna)
 
Last edited:
Så måste det vara. Somliga motorcyklister tycks ha missuppfattat vilken sorts väst man skall ha. Varken reflexvästar eller skinnvästar har tillräcklig flytförmåga. Vi som hellre kör i lite sportigare outfit kan möjligen klara oss om vi skaffar ett sånt där nytt och svindyrt helställ från Dainese eller Alpinestars som automatiskt blåser upp en badring om sensorerna känner av en krasch.

Det bästa är en frigolithjälm, då flyter man med huvudet upp.
 
Röd frigolithjälm och vitt skinnställ. Då ser det ut som ett guppande flöte när personen flyter ståendes i vassen.
 
Röd frigolithjälm och vitt skinnställ. Då ser det ut som ett guppande flöte när personen flyter ståendes i vassen.

Inte ofarligt, det heller. Gammelgäddan lurar i vassen och vet att under ett flöte brukar det dingla en mask. Man vill ju inte att det hela skall sluta med att gäddan tar sig ett bett av ens ädlare delar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Annan statistik säger att 10 av 10 som drunknar, dör.

Nej
Jag har drunknat och överlevde. Så det är inte 10 av 10.

Drunknat har man gjort när kroppen lagt av pga vatten, sen om du återstartas så överlevde du ju. Så man kan drunkna och leva.
 
Hur ser det ut på försäkringsfronten, finns det nått bolag som erbjuder en app för att mäta hur lugnt man simmar och sedan lämnar rabatt till oss som inte badar så ofta eller aggressivt?
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top