Droger

Vad anser du om droger?

• Antal röstningar
    0
Markus skrev:
En heroinist är helt fräsch mentalt om han lägger av, det kan man knappast säga om en bruntorsk. :hihi Ni som vill legalisera, har ni ens träffat en äkta haschtomte? Hur smarta är de?

Alltså är du mer för heroinbruk än gräsbruk? Allt kan som sagt överkonsumeras.
Har du träffat ett jättefläskberg som äter Mackedånken var dag? Hur fräsh är han? Han får jag pröjsa massa sjukpengar för när hans vener har cloggat igen med lard.

Eller hur smart är en uteliggar-alkis som supit sönder skallen var dag under 10 år?

Kay skrev:
Du kan inte säga "knarka" i sammanhanget du just gjorde, då det är en viss skilnad på exempelvis marijuana och heroin.

Det är som att säga "alla droger är lika farliga", där även alkohol kvalifiseras in i skaran (och nej, det är ju inte riktigt lika farligt att supa sig full som att överdosera en kanyl sprutheroin).

Svaret på din fråga om man relaterar till den drog jag skriver om i pollen (gräs) så är svaret nej, då alkohol är mycket mer fysiskt beroendeframkallande än gräs.

Och ja, ett förbud mot alkohol är mycket mer vettigt än en legalisering av Marijuana, då båda sakerna är en substans som skadar kroppen och skapar massa sociala kostnader, men det är lite dubbelmoral att ha en drog legal där alla säger "sprit är okej, men inget annat!" när de inte vet skilnaderna för 5 öre. Hade alkoholen uppfunnits idag hade det ju inte funnits en chans i världen att det hade legaliserats.

Ja jag är inte så insatt i det. På min skola började dom röka marijuan i 8:an. det tycker jag är lite väl tidigt...

Men förklara skillnaden på alkohol och marijuan då? ( beroende mässigt/berusnings effekt)
Mer fysiskt beroende av alkohol?

Jag fråga sätter inte det du säger utan jag är nyfiken då duiskussioner ofta kommer upp om det är okej eller ej att ta en "joint"

AndersJohansson skrev:
Ja jag är inte så insatt i det. På min skola började dom röka marijuan i 8:an. det tycker jag är lite väl tidigt...

Men förklara skillnaden på alkohol och marijuan då? ( beroende mässigt/berusnings effekt)
Mer fysiskt beroende av alkohol?

Jag fråga sätter inte det du säger utan jag är nyfiken då duiskussioner ofta kommer upp om det är okej eller ej att ta en "joint"

http://www.droginfo.com/pages/faktaomdroger/alkoholvshasch.htm

Kay skrev:
Alltså är du mer för heroinbruk än gräsbruk? Allt kan som sagt överkonsumeras.
Har du träffat ett jättefläskberg som äter Mackedånken var dag? Hur fräsh är han? Han får jag pröjsa massa sjukpengar för när hans vener har cloggat igen med lard.

Eller hur smart är en uteliggar-alkis som supit sönder skallen var dag under 10 år?

Naturligtvis är jag inte mer för heroinbruk än tetrahydracannabinolsmissbruk.
Men var är dina argument? Allt jag läser är jämförelser med annat, men om du slutar jämföra med alkohol, tobak, tyngre droger och fyrverkerier - vilka är de mest tre sakliga argumenten för att tillåta bruk av denna eller dessa droger som du kallar lätta? Mina argument är att thc skadar hjärnan, ibland redan vid små doser och tidigt i missbruket.

Markus skrev:
Naturligtvis är jag inte mer för heroinbruk än tetrahydracannabinolsmissbruk.
Men var är dina argument? Allt jag läser är jämförelser med annat, men om du slutar jämföra med alkohol, tobak, tyngre droger och fyrverkerier - vilka är de mest tre sakliga argumenten för att tillåta bruk av denna eller dessa droger som du kallar lätta? Mina argument är att thc skadar hjärnan, ibland redan vid små doser och tidigt i missbruket.

Man måste få relatera till annat... Svaret på din fråga svaras med en liknelse då...

-Varför skall sporthojar få finnas? Det är ju bara en farlig leksak!
-Men det är jävligt kul! Individens ansvar. Allt kan missbrukas. Jag anser att det är en tillräckligt mild substans för att legalsiseras då den inte skadar mycket mer än någon som äter riktigt fet mat en gång om dagen egentligen.

Kay skrev:
Man måste få relatera till annat... Svaret på din fråga svaras med en liknelse då...

Visst får man det men man bör ju ha något mer argument än att peka på ett annat fenomen och säga "det där är ju lika dåligt men tillåtet, då borde allt annat dåligt tillåtas också". Du måste väl ha något endaste argument för varför det vore bra för samhället att tillåta det du kallar "lätta droger"? Ett endaste litet pytteargument tycker jag nog man kan kräva av dig, som inte relaterar till någon annan företeelse.

Kay skrev:
Jag anser att det är en tillräckligt mild substans för att legalsiseras då den inte skadar mycket mer än någon som äter riktigt fet mat en gång om dagen egentligen.

Ingen får psykos av ett fett mål mat om dagen, dessutom är det tyvärr en illusion att majoriteten skulle kunna röka "en om dan" - jag vågar påstå att 90% av de jag känner till som håller eller hållt på har fastnat. Så är det inte med alkoholen om du nu vill jämföra.
Hur många känner du som röker endast någon gång per månad och gjort det regelbundet i, säg, fem år?

Dessutom, om vi stannar vid jämförelserna:
Ja, alkohol är dåligt. Men alkohol är en del av våran kultur då +50% av befolkningen brukar/missbrukar. Ingen annan drog är en del av vår kultur, varför då göra den tillgänglig för så många fler genom en legalisering? Jag förstår inte vilka positiva effekter detta skulle ge, mer än att haschtomtarna inte skulle känna sig så diskriminerade varje gång de går förbi Systembolaget...

Markus skrev:
Mina argument är att thc skadar hjärnan, ibland redan vid små doser och tidigt i missbruket.
Det är samma argument som de som vill legalisera använder. Jag är böjd att hålla med dom eftersom att jag sätter större tilltro till världshälsoorganisationens fleråriga undersökning än sveriges regerings kampanj med namnet knark är bajs. Så löjliga grejer som knarkarbajs.nu och tjackabajs.nu känns mest som ett hån mot min intelligens. Jag tror det farligaste med cannabis är att du köper det av riktiga svin (langare). Sen då du börjar röka cannabis så är du kanske inte det vitaste fåret i hagen eftersom att det är olagligt, tror inte man blir brottslig av det om ni förstår hur jag menar?

Markus skrev:
Vad gäller "lätta" droger kan den tionde gången skada dig för livet, du blir inte skadad för livet om du sitter hemma och dricker 4 öl - knappt om du gör det varje dag. En bong kan dock sabba ditt liv ganska snabbt.

Av fyra öl om dagen så tror jag levern tar ganska mycket skada. Problemet med cannabis är väl att det kan utlösa en psykisk sjukdom. Jag har en släkting som blev paranoid efter att han rökt hasch. Det går dock i hans släkt och han rökte mycket, plus att det kom inte allt för snälla herrar och spöade skiten ur han och hotade att hugga han med en aidsspruta ifall han inte betalade dom en massa pengar.

Markus skrev:
Ingen får psykos av ett fett mål mat om dagen, dessutom är det tyvärr en illusion att majoriteten skulle kunna röka "en om dan" - jag vågar påstå att 90% av de jag känner till som håller eller hållt på har fastnat. Så är det inte med alkoholen om du nu vill jämföra.
Hur många känner du som röker endast någon gång per månad och gjort det regelbundet i, säg, fem år?
Som jag förstått det så är det vanligare med psykos av sprit fast det kallas väl inte för "spritpsykos" då. Alla jag känner dom börjat med cannabis har redan varit så gott som alkisar med hyfsad mängd misär redan i livet så dom vill jag inte räkna för dom brydde sig ju ändå inte längre när dom började. Däremot vet jag att det finns t.ex 50 åriga gubbar på mitt jobb som brukar ta sig en jolle då och då när dom är uppe och fiskar i stugan och sånt där. Familjefäder och hårt arbetande män. En grej med cannabis är också att jag tror att många inte har någon respekt för drogen eftersom att man inte kan dö och det inte är fysiskt beroendeframkallande. Man kan ändå få en psykiskt beroende och alla beroenden är dåliga och jobbiga.

Tänkte försöka hålla mig ur diskutionen men det är som roligt att prata om ändå :) Kan inleda med att säga att jag inte provat någon annan drog än nikotin, sprit och koffein (förutom lite morfin och såna saker då man legat på sjukhus)

Last edited:
Markus skrev:
En heroinist är helt fräsch mentalt om han lägger av, det kan man knappast säga om en bruntorsk. :hihi Ni som vill legalisera, har ni ens träffat en äkta haschtomte? Hur smarta är de?

Ja, jag har träffat en haschtomte! :tomten
Att skriva SMS sänker IQ mer än att röka Marijuana :fakta

Det är helt omöjligt att få Cannabis legalt i detta avlånga land.
Möjligtvis kan det bli lindrigare straff på det men det kommer inte att legaliseras, så som större delen av den Svenska befolkningen ser på Cannabis idag så ser det inte ljust ut.

Det blir till att hålla sig till drickat..
Supa sig full och vara odräglig, det är accepterat.

Last edited:
Markus: känner iaf 3 st som under några års tid tagit en jolle 1-4 ggr i månaden och hållt det där.

Vegas skrev:
igentligen så ska inte denna diskution vara på detta forum, droger motorfordon har absolut inget med varandara att göra!!!
sen om det är fultjack,sprit(rusdryck) eller pittkrymparpiller(anabola) spelar ingen roll... heja nollprommilegräns!!!

dethär e ot/överflödiga diskussioner! :P

Illegalisera alkohol och tobak. Iaf tobak men det har ju kommit en bit på vägen iaf.

Hade thc varit lagligt hade det bara varit någon annan drog som folk velat legalisera.

Last edited:
Coola Ola skrev:
Hade thc varit lagligt hade det bara varit någon annan drog som folk velat legalisera.

Bra sagt! Om vi skulle behöva att välja idag rent medicinskt så skulle diskussionen varit annorlunda eftersom man måste röka i sig cannabis och därmed sabba lungorna, medan man dricker alkoholen och levern lätt pallar med en sund konsumtion.

Alkoholen finns ju i vin och öl och det går inte att göra dom utan alkohol, och dessutom är dom flesta alkoholhaltiga dryckerna gjorda för att dom är goda (då alkoholen är en smakbärare, precis som fett) medan droger som cannabis bara har ett syfte. (precis som 96% sprit)

Vi har alkoholen. Pungt slut. Ni som vill legalisera droger kanske ska ta ett snack med en ambulanssjuksköterska och höra vad dom som är i verklighet tycker.

Edit: Blandade ihop njurar och levern på småtimmarna...

Last edited:
juha01 skrev:
Bra sagt! Om vi skulle behöva att välja idag rent medicinskt så skulle diskussionen varit annorlunda eftersom man måste röka i sig cannabis och därmed sabba lungorna, medan man dricker alkoholen och njurarna lätt pallaar med en sund konsumtion.

Alkoholen finns ju i vin och öl och det går inte att göra dom utan alkohol, och dessutom är dom flesta alkoholhaltiga dryckerna gjorda för att dom är goda (då alkoholen är en smakbärare, precis som fett) medan droger som cannabis bara har ett syfte. (precis som 96% sprit)

Vi har alkoholen. Pungt slut. Ni som vill legalisera droger kanske ska ta ett snack med en ambulanssjuksköterska och höra vad dom som är i verkligheten tycker.

Du glömde att man kan även äta cannabis, eller förånga det och inhalera det på det sättet så är det ofarligt för lungorna. Sen är det väl levern som tar skada inte njurarna. Alkohol är gjort för att droga precis som allt annat knark. Alkohol är gott pga vana ungefär som kaffe eller cigg. Vem är det som bodde i verkligheten sa du?

honkiie skrev:
Du glömde att man kan även äta cannabis, eller förånga det och inhalera det på det sättet så är det ofarligt för lungorna. Sen är det väl levern som tar skada inte njurarna. Alkohol är gjort för att droga precis som allt annat knark. Alkohol är gott pga vana ungefär som kaffe eller cigg. Vem är det som bodde i verkligheten sa du?

För det första: Alkohol är en oundviklig ingrediens i dom flesta drycker för att bära fram smaken. Så ÄR det.

Dom som jobbar ute och ser allt skit är rörande överens att narkotikan är det största bekymret, och då ska man även väga in antalet knarkare/alkoholister mot antalet begångna brott.

Om cannabis skulle vara lagligt så skulle vi vilja ha en annan drog legaliserad.

Vi har alkoholen som är etablerad, mer eller mindre kontrollerad, finns i dom goda dryckerna utan att man kommer ifrån det, osv. Låt det vara så.

Vi kommer en oändlig diskussion annars om "vad som är bäst" om vi legaliserar narkotikan.

Kay skrev:
Markus: känner iaf 3 st som under några års tid tagit en jolle 1-4 ggr i månaden och hållt det där.

Och det är alltså argumentet?;)
Fan grabbar, det blir ingen legalisering de närmsta åren om ni inte skärper er. Nummer ett i en debatt är att man skaffar sig ett (helst bra) argument. :fakta

Tänk om Harley-Davidson var en del av den svenska kulturen? Skulle det vara OK att förbjuda sporthojar då? Ta och snacka med en ambulanssjukskötare om sporthojsolyckor.

Alla som är emot majja och för alkohol men inte kan producera argument annat än: "det räcker med en drog" är emot ett liberalt samhälle.
Sådana människor måste bekämpas hårt. Dom äcklar mig. Dom är troligtvis anledningen till att samhället ser ut som skit idag.

Markus skrev:
Och det är alltså argumentet?;)
Fan grabbar, det blir ingen legalisering de närmsta åren om ni inte skärper er. Nummer ett i en debatt är att man skaffar sig ett (helst bra) argument. :fakta

Var god producera ett enda hållbart argument själv. Det har du inte gjort hittils iallafall.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!