Drog civilsnut i Danmark!

tack.. äntligen ett svar jag längtat efter...

precis.. jag kommer att vänta och se vad som händer... tror också nämligen att det kommer att ta en stund för svenska polisen och fixa med detta.. dom är ju inte kända för att vara snabba med sånt här...

om det inte fungerar och jag kommer undan är det givetvis bara hinka upp stålars...

mvh

Hej.
Jag skal pröva at skriva det hele på svensk, men ber om ursäkt om det inte blivar rätt med språket.

Det är ju inte helt samma sak i Danmark som i Sverige. I Dk är det ägaren av et fordon som får betale bötas lappen om man inte kan identificere den som har kört. Men nu är är det inte bare filmen som gäller i dk, men ochså den polisman som du har pratat med när han skrev upp dig. Och han har ju set dit körkortnr, så brukar man inte kunne göra så mycket i Dk, tyvärr. Om det hade varit kamera, då hade du kunne säga at det inte var du som körte när dom hade skickat et foto till det svenska polis. Men nu när du inte har skrevet på eller erkännt at det var du som körte, så skickar dom et brev med en böteslap til det svenska polis och där kan du eller inte erkänna det. Men om du inte erkännar det så brukar man at bliva ställt för en dommer (rätten) i DK.
Kanske du har tur.

tack för infon! jag får se hur länge jag klarar mej...

mvh robb

Vad är det för konstig inställning egentligen...har man gjort ett fel får man väl stå för det? Varför överhuvudtaget låta bli att skriva på eller försöka komma undan med det?

Vad är det för konstig inställning egentligen...har man gjort ett fel får man väl stå för det? Varför överhuvudtaget låta bli att skriva på eller försöka komma undan med det?

Suck! Gillar du att betala pengar till staten? Gillar du att köra fort
när det svänger? Gillar du sveriges regler till 100%? (Även om det är danska inblandade här, Och jag tror att detta fall är tyvärr kört)

Mina svar: Nej, Ja, NEJ förfan.

Slutord -> Sveriges regler är i många fall löjliga och det är alldeles för lite
civil olydnad för att få en ändring. Nitiska poliser finns det alldeles för många
som inte gärna använder regelboken när de dömmer utan använder
personlig bedömning. Och jag vill fan inte betala böter på personlig bedömning.

Slutsatsen blir cilvil olydnad.

*SNIPP*

Slutord -> Sveriges regler är i många fall löjliga och det är alldeles för lite
civil olydnad för att få en ändring. Nitiska poliser finns det alldeles för många
som inte gärna använder regelboken när de dömmer utan använder
personlig bedömning. Och jag vill fan inte betala böter på personlig bedömning.

Enligt regelboken alltså?
Då är det OK att åka dit för gömd regplåt, miniblinkers utan E, saknad bakreflex, de flesta utbytes-ljuddämpare, bakhjulsåka, slingring mellan körfälten i kötrafik, 5 km/h för fort och...
Då polisen går på egen bedömning i stället för regelboken, brukar det nog vara till motorcyklistens fördel.

....Slutord -> Sveriges regler är i många fall löjliga och det är alldeles för lite...

Jag tycker nog att det är ganska soft i Sverige. Följderna för en tysk hojkille som hypotetiskt skulle få för sig att testa miniskylt och grejer får nog våra förhållanden att blekna.

Eller Norges enorma skatter på nya hojar. Eller finnarnas bötessystem, eller whatever. Man måste långt söderöver för att i Europa hitta mildare syn.

/J

G-L: Nu hänger jag inte med? Förklara en gång till. Du berättar saker som
polisen bryr sig om och vissa saker som regelboken bryr sig om!
Hur vill du ha det?

Gömd regplåt är inte ok, men "snyggt" placerad men synlig är väll ok!
(polisen ogillar båda och bötfäller båda, fast kanske enligt regelboken så är
ett ändå rätt placerad)

Miniblinkers utan E märkning. Sjukt löjligt då samma blinkers kan levereras
med eller utan e märkning ibland fast det ofta är samma blinkersmodell.
(Polisen bryr sig alldeles för ofta ang detta E märkning och inte kvaliteten på ljuset)

Slingring i trafik får man ju göra? Gör det många dagar på väg till jobbet förbi
poliser i bil och hoj!
Regelboken säger ju att man får byta fil och köra om på höger sida!

5 km för fort? Här har du något som jag inte heller fattar varför dem ska ta
alla jävlar för skit hastigheter.
Jag åkte dit på E4'an kl 22:00 utan medtrafikanter för 9km/h för fort.
Körde säkert 80 på mätren vid 70 sträcka. . .

Kanske dem är mindre nitiska i Karlstad?

Jag tycker nog att det är ganska soft i Sverige. Följderna för en tysk hojkille som hypotetiskt skulle få för sig att testa miniskylt och grejer får nog våra förhållanden att blekna.
Eller Norges enorma skatter på nya hojar. Eller finnarnas bötessystem, eller whatever. Man måste långt söderöver för att i Europa hitta mildare syn.
/J

Jo det är sant, men betyder det att det är bra?

(Edit: Fixat till så det såg snyggare ut)

Last edited:

/J

Eller prova att dra snuten i USA och se vad dom får göra för att stoppa dig där...

:hihi
Det är klart att det kan bli bättre

Jag tycker att den politiska underlåtenheten att satsa på motor- och teknikintresserade ungdomar är det som är mest irriterande med Sverige. Det är likadant nu som när jag var 18. Allt går till fotboll och ishockey, vars oskrivna normer jag kan undra är bra för samhället eller för många yngres självkänsla.

/J

G-L: Nu hänger jag inte med? Förklara en gång till. Du berättar saker som
polisen bryr sig om och vissa saker som regelboken bryr sig om!
Hur vill du ha det?

Gömd regplåt är inte ok, men "snyggt" placerad men synlig är väll ok!
(polisen ogillar båda och bötfäller båda, fast kanske enligt regelboken så är
ett ändå rätt placerad)

Miniblinkers utan E märkning. Sjukt löjligt då samma blinkers kan levereras
med eller utan e märkning ibland fast det ofta är samma blinkersmodell.
(Polisen bryr sig alldeles för ofta ang detta E märkning och inte kvaliteten på ljuset)

Slingring i trafik får man ju göra? Gör det många dagar på väg till jobbet förbi
poliser i bil och hoj!
Regelboken säger ju att man får byta fil och köra om på höger sida!

5 km för fort? Här har du något som jag inte heller fattar varför dem ska ta
alla jävlar för skit hastigheter.
Jag åkte dit på E4'an kl 22:00 utan medtrafikanter för 9km/h för fort.
Körde säkert 80 på mätren vid 70 sträcka. . .

Kanske dem är mindre nitiska i Karlstad?

(Edit: Fixat till så det såg snyggare ut)

Du ville ju att polisen skulle köra efter regelboken och inte efter eget omdöme, eller hur?
Min point är att detta i så fall skulle innebära nolltolerans och att man åker dit enligt mina exempel, även för småsaker. Så länge de kör efter eget omdöme däremot, kommer en del saker att släppas igenom för att de (rätt eller fel) fokuserar på "de stora frågorna".

Och jadå; att passera fordon är OK men ideliga körfältsbyten i syfte att komma snabbare fram är det inte. Enligt regelboken...

Finns ju ingen regel som säger max 10st filbyten på 1 kilometer!
(inte som formel 1 med max ett filbyte per raksträcka ; )
Dock så får man inte "flyta" mellan filerna utan måste köra i varje fil innan nästa byte!

Last edited:
3150849 Finns ju ingen regel som säger max 10st filbyten på 1 kilometer!
(inte som formel 1 med max ett filbyte per raksträcka ; )
Dock så får man inte "flyta" mellan filerna utan måste köra i varje fil innan nästa byte!
vem hinner byta fil 10ggr i 250 på 1km?? :va

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard