Drivpaket!

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Egentligen är alla kedjor från de kända fabrikaten RK, DID, REGINA ganska likvärdiga, personligen föredrar jag DID. Däremot kan det skilja en hel del på dreven. JT drev har fungerat bra för mig däremot inte SUNSTAR. Är man osäker betalar man dyrt för orginaldrivpaket.

Moment är ganska viktigt och en momentnyckel kan du köpa för 299 på Jula http://www.jula.se/search-result/?q=MOMENTNYCKELSATS 19 - 110 NM som räker för ditt drivpaketsbyte. Vanligast är att man drar för hårt och drar av bultar eller fixar gängpaj

En sak som jag undrar är om det är ide´ att köpa 520 eller 530 konvertering-drivpaket istället för originalstorlek? Jag vet att man sparar en del vikt men det kanske slits ut betydligt fortare eller tillochmed går av?
Hittade ett bra och billigt 530 kit med Regina gold kedja och guldeloxerat bakdrev nämligen. Grymt snyggt.

530 konverteringsats från 532 lär nog inte vara något problem ur hållbarhet, i så fall marginellt.

520 då? Det är ju då man tjänar nån vikt på det.

Iofs ska man kolla kvaliteten på samma dimension. Det kan skilja inom samma fabrikat. Bägge mina hojar har 525 kedjor men vid en okulärbesiktning ser man skillnaderna. 520 kedja är rejält tunnare och har sämre dragfasthet, så det kan jag inte rekommendera.

Iofs ska man kolla kvaliteten på samma dimension. Det kan skilja inom samma fabrikat. Bägge mina hojar har 525 kedjor men vid en okulärbesiktning ser man skillnaderna. 520 kedja är rejält tunnare och har sämre dragfasthet, så det kan jag inte rekommendera.

525 kedja är en kedjetyp som är ganska ovanlig, och inte satsas speciellt hårt på av kedjefabrikanterna.

520 används tex i superbike etc så där finns det riktigt bra kedjor, en bra 520 kedja har högre draghållfasthet än bästa 525 kedjan enligt fabrikanternas egna listor. Men det gäller att välja rätt 520 kedja, det finns sådana som är gjorda för cykelkedjor också!

530 brukar ha lika draghållfasthet som de bästa 520 men du sprider kraften över lite större yta i drevet och får ofta ut lite mer körsträcka.

525 kedja är en kedjetyp som är ganska ovanlig, och inte satsas speciellt hårt på av kedjefabrikanterna.

520 används tex i superbike etc så där finns det riktigt bra kedjor, en bra 520 kedja har högre draghållfasthet än bästa 525 kedjan enligt fabrikanternas egna listor. Men det gäller att välja rätt 520 kedja, det finns sådana som är gjorda för cykelkedjor också!

530 brukar ha lika draghållfasthet som de bästa 520 men du sprider kraften över lite större yta i drevet och får ofta ut lite mer körsträcka.

Inte om man ska tro D.I.D på deras starkaste ZVM. Kolla länken
http://www.didchain.com/chainSpecs.html
520 8750lbs, 525 10480lbs, 50/530 10408lbs. Dessutom börjar 525 ersätta 50/530 även upp mot literhojar. Sen när det gäller racing är det andra kriterier som gäller men inte inom gathojar.

Last edited:
Ok, tack för svaret :)

mc-folket gav addemoto drivpaket som ett prisvärt alternativ.
Testerna var inte så vetenskapliga men vart fall ett riktmärke.

Gillar addemoto förövrigt. Bra priser, snabba leveranser. Trevlig personal.

Dock kan det ibland vara svårt att hitta rätt och allt i deras littratur. Ett samtal kan ibland löna sig. :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti