Drivpaket ZX10R -04

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hej!

Önskar lite hjälp med byte av drivpaket och främst kortning av kedjan och hur jag ska tänka där.
Jag har en ZX10R -04 som jag håller på att bygga om till banhoj och som var i behov av ett nytt drivpaket. Köpte orginal storlek på drev (17/39) men vet inte hur mycket jag ska korta ner kedjan (den är alldeles för lång nu även med justeringen längst bak i svingen).

Hur ska jag tänka? Om jag drevar den för svenska banor så kommer jag ju förmodligen inte dreva för högre toppfart i alla fall. Och då kommer jag ju behöva "mer" kedja om jag går upp i drevstorlek bak. Är det dumt då att korta den så pass lite att den är långt bak i justeringen på svingen nu? Då har man ju några länkar att spela på menar jag?
Å andra sidan så kanske den slackar en del nu i början och så är jag tvungen att korta ner en länk bara för att jag redan är så långt bak i justeringen.. :va
Eller är mitten lämpligast?

Kanske blev rörigt men hoppas någon förstår och har en idé :)

Har själv en zx10r -05 jag kört bana med några säsonger. Väldigt smidig/instabil hoj som mår bra av en längre kedja för att få fäste bak. Jag kör med 112 länkar (original 110) och 16/40 drevning, som är en bra kompromiss o funkar både på Knudan o Anderstorp.:tummenupp

Prova o läsa ZX10-tråden där allt redan är avhandlat. :)

Har själv en zx10r -05 jag kört bana med några säsonger. Väldigt smidig/instabil hoj som mår bra av en längre kedja för att få fäste bak. Jag kör med 112 länkar (original 110) och 16/40 drevning, som är en bra kompromiss o funkar både på Knudan o Anderstorp.:tummenupp

Prova o läsa ZX10-tråden där allt redan är avhandlat. :)

Hej Ulf!
Jag undrar om det inte var dig jag satt bredvid på licenskursen på knutstorp förra året? Jag "körde" en svart sleten R6a, men låg mest och skruvade på grund av oljeläckage..

I alla fall, tack för svar. Jag har läst lite av vad du och andra skrev i zx10-tråden och tolkar det som att det bästa vore att klippa kejdan så att den ligger strax bakom mitten på justeringen i svingen? Det borde bli lagom tycker jag. Hur mycket sträcker sig en kedja (räknat i justeringsmarkeringar på svingen) i början av dess livslängd? Max ett sträck?

Trevlig midsommar! :fyllisar

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...