Drivpaket från 530 till 520?

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Sv650s-04
Någon som har erfarenhet av byte till 520 kedja i stället för orginal 530 (R1)
Funderar även på att dreva ner lite villket är bäst, 1 kugg ner fram eller upp 2 bak? Vill helst slippa korta den nya kedjan.
Alltså ska köpa nytt drivpaket behöver lite tips oxså vad som är bra :va
Funderar på DID 520 och renthal drev.

O ring. DID eller Renthal. Vilket som, båda är bra.

520 är ju lättare och det blir mer hästar till bakhjulet. Slits såklart fortfare. Fast med bra underhåll på kedjan så klarar du dig långt.

Gå upp 2-3 bak. Jag är emot snäv kurva för kedja. Bara mer slitage på den.

2-3 bak

Swedie: 2-3 bak vad händer med kedjans längd räcker den eller behövs det längre? Hur mycket tror du hojen tappar i toppfart då? Visserligen har jag aldrig toppat den så för min del gör det inte så mycket, Gillar ju när det svänger :tummenupp

O-ring eller X-ring ????

Du skulle ju köpa ny kedja... klart den räcker. Kedjor kommer uppåt 10 länkar för långa ibland. Det är lugnt. Jag fick ju på en originalkedja på mitt bakdrev som är 19 kugg större än normalt.

2-3 kugg är inte märkbart nog att du kommer gråta över "förlorad hastighet". Du kommer nog tjuta av glädje istället för det nya vridet du får ut ur kurvorna (se upp!).

Ja, O-ring är standard. X-ring är bara en annan knepig variant som du inte ska välja bara.

Swedie skrev:
Du skulle ju köpa ny kedja... klart den räcker. Kedjor kommer uppåt 10 länkar för långa ibland. Det är lugnt. Jag fick ju på en originalkedja på mitt bakdrev som är 19 kugg större än normalt.

2-3 kugg är inte märkbart nog att du kommer gråta över "förlorad hastighet". Du kommer nog tjuta av glädje istället för det nya vridet du får ut ur kurvorna (se upp!).

Ja, O-ring är standard. X-ring är bara en annan knepig variant som du inte ska välja bara.
Finns ingen anledning till att inte ta x-ring! Mindre friktion är bara positivt. x:et består i att oringen i kedjan ser ut som ett x i profil. Inget hokus pokus, utan bara en annan profil på gummit i o-ringen.

varför ska du alltid hacka på mig? :gråta
he he! tack för att du reder upp det. Jag har X-ring på min stuntfulahoj och märker iaf att det är skillnad på så sätt att den "rasslar" mer.. typ allt.

Jag har en kompis som har bytt till 520 från 530 på sin RG500. Funkar bra tydligen, han kör med ett aluminium Renthal bakdrev också.

Tillräckligt bra kvalité på kedjan så borde det inte vara några problem, men jag skulle nog inte slänga på den billigaste skitkedjan, typ no-name...

Lunken

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...