Drivpaket från 530 till 520?

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Norra Tång
Hoj
Sv650s-04
Någon som har erfarenhet av byte till 520 kedja i stället för orginal 530 (R1)
Funderar även på att dreva ner lite villket är bäst, 1 kugg ner fram eller upp 2 bak? Vill helst slippa korta den nya kedjan.
Alltså ska köpa nytt drivpaket behöver lite tips oxså vad som är bra :va
Funderar på DID 520 och renthal drev.
 
O ring. DID eller Renthal. Vilket som, båda är bra.

520 är ju lättare och det blir mer hästar till bakhjulet. Slits såklart fortfare. Fast med bra underhåll på kedjan så klarar du dig långt.

Gå upp 2-3 bak. Jag är emot snäv kurva för kedja. Bara mer slitage på den.
 
2-3 bak

Swedie: 2-3 bak vad händer med kedjans längd räcker den eller behövs det längre? Hur mycket tror du hojen tappar i toppfart då? Visserligen har jag aldrig toppat den så för min del gör det inte så mycket, Gillar ju när det svänger :tummenupp

O-ring eller X-ring ????
 
Du skulle ju köpa ny kedja... klart den räcker. Kedjor kommer uppåt 10 länkar för långa ibland. Det är lugnt. Jag fick ju på en originalkedja på mitt bakdrev som är 19 kugg större än normalt.

2-3 kugg är inte märkbart nog att du kommer gråta över "förlorad hastighet". Du kommer nog tjuta av glädje istället för det nya vridet du får ut ur kurvorna (se upp!).

Ja, O-ring är standard. X-ring är bara en annan knepig variant som du inte ska välja bara.
 
Swedie skrev:
Du skulle ju köpa ny kedja... klart den räcker. Kedjor kommer uppåt 10 länkar för långa ibland. Det är lugnt. Jag fick ju på en originalkedja på mitt bakdrev som är 19 kugg större än normalt.

2-3 kugg är inte märkbart nog att du kommer gråta över "förlorad hastighet". Du kommer nog tjuta av glädje istället för det nya vridet du får ut ur kurvorna (se upp!).

Ja, O-ring är standard. X-ring är bara en annan knepig variant som du inte ska välja bara.
Finns ingen anledning till att inte ta x-ring! Mindre friktion är bara positivt. x:et består i att oringen i kedjan ser ut som ett x i profil. Inget hokus pokus, utan bara en annan profil på gummit i o-ringen.
 
varför ska du alltid hacka på mig? :gråta
he he! tack för att du reder upp det. Jag har X-ring på min stuntfulahoj och märker iaf att det är skillnad på så sätt att den "rasslar" mer.. typ allt.
 
Jag har en kompis som har bytt till 520 från 530 på sin RG500. Funkar bra tydligen, han kör med ett aluminium Renthal bakdrev också.

Tillräckligt bra kvalité på kedjan så borde det inte vara några problem, men jag skulle nog inte slänga på den billigaste skitkedjan, typ no-name...

Lunken
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top