"Drive coupling" - sitta löst?

lilla_melitta

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2016
Hoj
Suzuki GSX1250FA
Hej forumet!

Hade loss bakhjulet på min nyinköpta GSX1250FA för att byta drev. Till min förvåning kunde man dra ut hela "drevpaketet" för hand när man väl hade lossat hjulet och tagit av det från hojen. Tror det jag syftar på heter "coupling" på engelska. Ska det verkligen sitta löst? I så fall, vad får det att hålla sig på plats under belastning?
:va
m6EzJRp3Zr35V13zJ48ucGw.jpg

Ursäkta min otydlighet (är lite berusad).

Last edited:
Helt korrekt, det sitter på plats av hylsor i hjulet när det är monterat, helt i sin ordning alltså.
Skål.

Axeln, och gummikuddarna på sidorna om flänsen på baksidan håller fast/ihop det..
Sådär har det varit på alla bakhjul på hoj som jag skruvat loss iaf. Har dock inte haft nöjet att skruva på hojar med kardan eller singelsving.

"Cush Drive" eller ryckutjämnare brukar man kalla systemet. Delen med drevet på heter "Drevhub". Det ska gå att dra loss den från hjulet med handkraft, men brukar gå ganska trögt om gummiklossarna är fräscha...
Det skall helst inte glappa alltför mycket axiellt när det är monterat. Går alldeles utmärkt att ful-laga med remsor av innerslang om det är glappt i gummit ��

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg