"Drive coupling" - sitta löst?

lilla_melitta

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2016
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki GSX1250FA
Hej forumet!

Hade loss bakhjulet på min nyinköpta GSX1250FA för att byta drev. Till min förvåning kunde man dra ut hela "drevpaketet" för hand när man väl hade lossat hjulet och tagit av det från hojen. Tror det jag syftar på heter "coupling" på engelska. Ska det verkligen sitta löst? I så fall, vad får det att hålla sig på plats under belastning?
:va
m6EzJRp3Zr35V13zJ48ucGw.jpg


Ursäkta min otydlighet (är lite berusad).
 
Last edited:
Helt korrekt, det sitter på plats av hylsor i hjulet när det är monterat, helt i sin ordning alltså.
Skål.
 
Axeln, och gummikuddarna på sidorna om flänsen på baksidan håller fast/ihop det..
Sådär har det varit på alla bakhjul på hoj som jag skruvat loss iaf. Har dock inte haft nöjet att skruva på hojar med kardan eller singelsving.
 
"Cush Drive" eller ryckutjämnare brukar man kalla systemet. Delen med drevet på heter "Drevhub". Det ska gå att dra loss den från hjulet med handkraft, men brukar gå ganska trögt om gummiklossarna är fräscha...
Det skall helst inte glappa alltför mycket axiellt när det är monterat. Går alldeles utmärkt att ful-laga med remsor av innerslang om det är glappt i gummit ��
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top