Driftsäkerhet turbo

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Hur driftsäker är en turbo hoj?

Om mc-xpress monterar en turbo på en busa, 03a, skulle bli runt 300 ponnysar på bakhjulet.

Har man garanti på turbon?Ifall nått i motorn skulle paja får man ut nått då?

Blir den mer svårstartad? Och hur länge håller motorn?

Turbo delarna skulle kosta runt 50 tusen kronor, hur mycket kostar det på ett ungefär att montera det om dom gör det?

Några "barnsjukdommar" som brukar förekomma? Förutom att däcken tar slut efter en helg och drivpaketen påfrestas vid hårdkörning?

Kompisen som ska köpa. Ska fara upp till piteå och prata med marklund framöver här, men kunde vara kul att ta del av era erfarenheter också =)
 
Garanti? Svårtstartad? Hållbarhet? Dags att tänka på sånt nu!!? :D

Lixom, hojen blir precis som förrut - fast dubbelt så stark. Förslitningen ökar förmodligen i kvadrat med effekten till en viss punkt - då den torskar än hur "försiktig" man är. Räknar man med att få ut 6000 mil ur en vanlig originalhoj får man ut kanske 1500 turbo-mil - OM man ligger stumt på rullen allt som oftast. Kör man den som en originalhoj... håller den 6000 mil. Håller man stumt absolut hela tiden får man räkna med på sin höjd 20 mil, det är väl vad vi dragracingåkare kör på en säsong.
 
Ok, men hur är det med garantin? Man måste väll ha garanti på turbo grejerna iaf kompressor och aggregat och grejer? Vad kostar det att montera det på mcn?
 
Skickade ett mail för ett tag sedan med liknande frågor som dina till mc express och fick till svar att montering av av race kittet (400 hk) kostar 9500 :- och nån garanti får man inte. Dok ett bra tag sedan så det kanske har ändrats
 
kim s skrev:
Skickade ett mail för ett tag sedan med liknande frågor som dina till mc express och fick till svar att montering av av race kittet (400 hk) kostar 9500 :- och nån garanti får man inte. Dok ett bra tag sedan så det kanske har ändrats



Ok, tycker det låter konstigt om man inte har garanti på turbo grejerna, okej om hojen pajar. Men om kompressorn skulle paja eller nått? :näsblod
 
Kör dom hojen i bänk?

Just nu har hayan 163 bakhjulshästar med yoshimura helst och pc3.

Alviks mc skickade upp ett kn filter till han också då han betalt för det, men inget satt i. Så han tänkte sälja dom grejerna om det blir nått.
 
Som jag skrivit i en tidigare tråd är jag mycket tveksam till att ett företag inte lämnar garanti. Sånt är skyddat i Konsumentköplagen och det kan aldrig förhandlas bort, inte ens om man själv vid köpet skriver under ett papper om att man godkänner att det inte är någon garanti (för att man inte ska kunna lura folk).

Tror MCXpress och andra firmor som säljer räjsdelar skulle få mycket svårt att vinna i ARN. Garantin ska gälla så länge man använder produkten som den är tänkt och monterar man en turbo på en hoj så ska den klarar normal körning under 2 år. De första 6 månaderna är det butiken som ska visa att det inte är ett fabriktionsfel och de sista 18 är det kunden som ska bevisa det.

Har varit i kontakt med konsumentverket och ska se till att få tummen ur och ta kontakt med min lokala konsument-nisse på kommunen.
 
Gäller inte detta enbart aggregat samt kringutrustning? Att man monterar turbo på en hoj som inte är anpassad från grunden till överladdning är väl en sak men t.ex. marklund kan väl inte stå för ett ras? (föutsatt att hojen är injusterad som det är tänkt från början.)
 
Erik brukar lämna en garanti att: förr eller senare går dom sönder. JAg är övertygad om att hans turbos skulle klara en sybibg i ARN annars skulle han aldrig kunna sälja tex till USA.
 
Steny skrev:
Erik brukar lämna en garanti att: förr eller senare går dom sönder. JAg är övertygad om att hans turbos skulle klara en sybibg i ARN annars skulle han aldrig kunna sälja tex till USA.

Erik behöver bara lämna garanti på det jobb han utför, exempelvis om han skulle montera en elkoppling fel så att den går sönder ganska omgående. Garantin på delar som bränslepump, turbo, regulator eller något annat lämnas av tillverkaren, inte av MC-Xpress.
Om man trimmar en motor så kan naturligtvis inte firman som trimmar lämna garanti på motorn.

På bilsidan så brukar ju chipstrimmarna lämna en viss motorgaranti men dom våldför sej inte tillnärmelsevis lika mycket på motorn som vi hojåkare vill att firmor som MC-Xpress skall göra, man får ingen garanti på en 400hk turbobusa, så enkelt är det:-)

Vad det gäller driftsäkerhet så är det helt avhängigt vilket laddningstryck man kör med och på vilket sätt man kör. En turbomotor belastas i regel mindre än en trimmad sugmotor eftersom turbon oftast bara ligger och spinner med, och kompet är sänkt, monstereffekten som tas ur en turbomotor hindrar ju i sej självt att man gasar så mycket då mesta tiden tillbringas på avdrag för att få tillbaka framhjulet till moder jord...

En gatturbohoj kan gå många tusen mil mellan renoveringarna men är man inte mentalt förberedd på att grejer kan gå sönder så skall man inte trimma, oavsett trimmetod...

...definitionen på en trimmad motor gäller inte om man byter avgassystem och munstycken/PowerCommander, det är inte trimm det är att ta bort strypningarna :tungan
 
Niklasinorr skrev:
är man inte mentalt förberedd på att grejer kan gå sönder så skall man inte trimma, oavsett trimmetod...

AMEN :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top