Dricks

Nej hos oss är det xxxx även på vårt kvitto som vi behåller, kortnr stod på vårt kvitto tills för typ 3 månader sen, men inte nu längre.

Det är nya bestämmelser för det ja.
Men man kan alltid luska fram numret om man vill det.
Vårt system tömmer alla kortnummer på natten under back up´en.
Nya lagen säger även att man aldrig får knappa in kortnumret manuellt.

Å fan, där ser man, men hur gör man då när magnetremsan är slut?
Jag knappade flera kort om dagen förr, nu har jag semester och knappar inte alls...

Har en liten rolig story efter ett besök på en sushirestaurang i Naples, Florida.

Vi hade ätit klart o jag betalade med kort.
Sedan gick vi ut till parkeringen, hoppade in i bilen o började köra därifrån när vår servitris kommer utspringandes o pratar högljutt.
David som kör stannar bilen medans jag drar ner rutan. Hon pratar aningen snabbt o rätt dåligt då hon antagligen inte bott i USA en längre tid (japanska).
Först trodde jag att jag glömt något på restaurangen eller kanske glömt signera kvittot men efter några sekunder insåg jag att hon undrade ifall jag hon inte tyckt att hon var värd dricks eller om jag glömt skriva in det =P
Jag kunde inte låta bli att skratta lite då det är ingen syn man kan få se i Sverige. O så fick hon lite extra dricks bara för att hon var coolt modig att rusa ut på parkeringen för sina slantar =)
Som sagt betyder dricksen nästan allt för servitöranställda på vissa restauranger i USA (de flesta ställena).

Jag brukar räkna på 10%, sen addar jag på lite mer så det blir bra avrundat.

Har servicen varit dålig ger jag inget, har den varit exceptionellt bra ger jag mer.

I Sverige alltså. Utomlands ger jag mer oavsett.

Jag minns en gång när tjejen fortfarande bodde i USA och jag var över och hälsade på. Vi käkade frukost på IHOP en morgon. När vi var klara kollade jag notan och betalade. När vi sedan satt i bilen frågade tjejen hur mycket jag betalade i dricks, och jag svarade att jag glömde dricksen. Man är ju svensk :D

Hon vågade inte visa sig där på säkert en månad efter det :hihi

Har fuskat på krogen i staterna i min skira ungdom och det allmänna systemet är att servitriserna/-törerna har superlåg timlön och beräknas få dricks. Denna dricks ska de sedan dela med sig av till köket/disken, en mindre del då. Det är helt enkelt lönesystemet, de har usel lön men kompenseras med dricksen. Den ska de officiellt själva redovisa till skattmasen vilket i princip aldrig sker. 15% är den normala dricks-raten. Att lägga mer är alltid populärt men om man har tyckt att servicen har varit särskilt bra så kan man visa det genom att lägga 15% plus en cent som en markering.

Systemet är mer eller mindre vedertaget i hela USA men utlänningar är i allmänhet okunniga om det varför det var mindre populärt med utländska gäster vid bordet då man nästan konsekvent kunde förvänta sig låg eller ingen dricks vid de tillfällena.

Det här gäller dock enbart USA. Sverige har inget dylikt system och dricks är därför normalt inget som är kopplat till servisens ersättning. Hur det ligger till med övriga världen vet jag inte.

Aldrig varit i USA och testat deras system, men jag tycker det är ganska vettigt. Men o andra sidan dricksar man väl inte på typ McDonalds? Hur avgörs det vilka restauranger man ska dricksa på eller inte?

BTW är jag ganska amerikansk nu och äter en macka med peanutbutter-jelly på :tummenupp

Det där med dricks är mest bara skit tycker jag. Poängen med dricks tycker jag är att den ska vara FRIVILLIG. Men tyvärr tycker jag det verkar bli allt vanligare även här i Sverige att man på t.ex. krogar får mycket sämre service om man inte dricksar.
Jobbar själv i ett yrke där man får en hel del i dricks (taxichaffis), men jag skulle aldrig behandla en kund sämre för att de inte dricksar, och jag förväntar mej heller ingen dricks för det jobb jag har en lön för att göra.

Nej det är restaurangägaren som tar dricksen, inte kökspersonalen. Att de anställda delar på dricksen är väl inget problem. Den där boken som betygsätter alla Sveriges restauranger skulle redogöra för vilka restauranger där verksamheten roffar åt sig de anställdas dricks läste jag någonstans.

Kockarna är för övrigt oftast ganska välbetalda medan servitriser och servitörer oftast tjänar väldigt lite.

Har tidigare jobbat inom restaurang i fjorton år. Har ALDRIG varit med om ett ställe där krögaren tar dricksen! Har det varit så att krögaren själv jobbat i baren t.ex. så har denne inte ens varit med och delat.

Sedan brukar man (om man inte är ett närigt svin..) som servis personal ge köket en viss procent och barpersonalen ger en viss procent till diskplock eller nissen..

Vi hade en serverkrasch och det var helt omöjligt att få fram kortnr i efterhand. Men det kan ju var olika i olika system oxå.

Å fan, där ser man, men hur gör man då när magnetremsan är slut?
Jag knappade flera kort om dagen förr, nu har jag semester och knappar inte alls...

Jag knappar fortfarande in många nr manuellt.....

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back